News Flash:

Religie

Dreapta socoteala între milostivire si dreptate

15 Mai 2010
1269 Vizualizari | 0 Comentarii
Parintele Calistrat Manastirea Vladiceni
"Oricate veti lega pe pamant, vor fi legate si în cer si oricate veti dezlega pe pamant vor fi dezlegate si în cer" (Matei 18.18)

Una dintre functiile principale ale ratiunii omenesti este aceea de a analiza deopotriva fapte si evenimente plecand de la anumite premise si ajungand la concluziile corespunzatoare lor, rezultatul depinzand fara îndoiala de starea în care se afla mintea celui care chibzuieste. Atunci cand cercetam Scripturile Sfinte ale Vechiului Testament, descoperim faptul ca problemele ivite între oameni se rezolvau potrivit dictonului cu valoare de norma morala "ochi pentru ochi si dinte pentru dinte". In Noul Testament vedem ca Iisus Hristos, Fiul Lui Dumnezeu si Mantuitorul lumii, care ne-a izbavit din robia pacatului stramosesc si a mortii, va deschide iarasi tuturor oamenilor calea catre viata vesnica, prin instaurarea Legii celei Noi a harului sub porunca iertarii si a dragostei, virtutea cardinala aratata de apostolul Pavel corintenilor: "Toate le sufera, toate le crede... nu tine minte raul, nu cauta ale sale..." (I Corinteni cap. 13). Acelasi Iisus Fiul Lui Dumnezeu este Cel Care va da lumii pilda atat cu cuvantul, cat si cu fapta despre adevarata mila si iubire compatimitoare neosandind pe nimeni pentru vreun pacat, vreo greseala sau cadere individuala, învatand astfel pe oameni ca toata judecata semenilor lor se cuvine sa o lasam doar Lui Dumnezeu Cel Singur Sfant: "Nu judecati si nu veti fi judecati!" (Matei 7.1) îi îndeamna El pe fiii oamenilor, învatandu-i totodata metoda cea mai simpla de convietuire pasnica: "Si precum voiti sa va faca voua oamenii, faceti-le si voi asemenea" (Luca 6.31).
Acestea sunt de altfel principiile întemeietoare ale moralei credintei crestine, a caror putere sta dintru început ca o stavila de neclintit în calea tuturor relelor acestui veac. Numai ca exista anumite situatii care difera categoric de situatia de principiu. Iata: "Oricui va spune vreun cuvant împotriva Fiului Omului, i se va ierta; dar celui ce va huli împotriva Duhului Sfant, nu i se va ierta" (Luca 12.10). Pornind de la acest cuvant de o importanta capitala, Sfintii Parinti ai Bisericii împart pacatele în cateva categorii în functie de gravitatea lor: auzim astfel vorbindu-se despre pacate de moarte, pacate strigatoare la cer, pacate împotriva Duhului Sfant. Judecarea sau discernerea tuturor acestora s-a încredintat de catre Mantuitorul Hristos Sfintilor Sai Ucenici si Apostoli atunci cand a suflat asupra lor zicand: "Luati Duh Sfant, carora veti ierta pacatele le vor fi iertate si carora le veti tine, vor fi tinute" (Ioan 20.23)- iar prin acestia, prin punerea mainilor sau hirotonie - sfintitilor slujitori ai Sfintelor Altare, arhierei si preoti. Aici însa exista un aspect care necesita o discutie aparte. E foarte adevarat ca iconomii tainelor dumnezeiesti au primit porunca de a ierta "de saptezeci de ori cate sapte". Cu toate acestea, iertarea nu trebuie sa devina nicidecum o moneda falsa sau devalorizata prin inflatie. Si aceasta pentru ca nu poti acorda iertarea cuiva care nu o cere sau nu o cauta pentru ca nici nu o doreste. Nu poti ierta pe cineva care el însusi este strain de iertare pentru ca nu o întelege si nu-i vede nici un folos. Crestineste vorbind si în deplinatatea cuvantului - iertarea nu a fost pusa nici un moment de Dumnezeu la dispozitia samavolnica a cuiva, oricine ar fi acesta. Si aceasta pentru ca adevarata iertare, cea care lucreaza în chip roditor în si între oameni, se împlineste doar atunci cand exista vointa de îndreptare a tuturor greselilor savarsite cu fapta, cu cuvantul sau cu gandul care au pricinuit de-a lungul timpului suferinta semenilor. Legea morala îti interzice sa ranesti pe cineva caruia nu îi poate face nimeni nici vreun repros. Iar legea crestina îndeamna la iertare atunci cand exista cainta-altfel spus strapungerea inimii prin parerea de rau pentru cele savarsite. Altfel spus, duhovnicul nu este nici o clipa si în nici un fel o masina automata de dezlegat pacate; pentru ca, daca s-ar ajunge aici, ar fi vorba despre o blastfemiere a Sfintei Taine a Pocaintei prin desconsiderarea ei. Prima etapa este constientizarea raului savarsit, parerea de rau de pacatele savarsite, a doua etapa o reprezinta cercetarea în constiinta proprie a tuturor relelor care te framanta, dorinta de îndreptare si în cele din urma a treia etapa este marturisirea lor la duhovnic sau parintele duhovnicesc, iar ultima etapa dorinta si fagaduinta de a numai gresi. Odata angajamentul luat în fata lui Dumnezeu si a duhovnicului se primeste iertarea sau dezlegarea propriu-zisa, o epicleza care absolva orice cadere caita sincer cu lacrima si osteneala. Pedeapsa se prelungeste pentru omul mizerabil sufleteste, impertinent, fals, ipocrit, mincinos si viclean a carui întunecare de minte si necuratie de inima îl împinge pururea la faradelege si rautate împotriva altora, fara rusine si total lipsit de scrupule. Atunci cand, în cazul unui astfel de om lipseste cu desavarsire dimensiunea pur umana a moralei cat si cea a virtutii crestine, iertarea nu se va acorda niciodata-nici în veacul de acum, nici în cel ce va sa fie. Spune Psalmistul: "Nu le este cu putinta sa se schimbe ca de Dumnezeu nu se tem" (Psalmi 54.22) si iarasi- "Sa vina dar moartea peste ei, sa se pogoare în iad de vii" (Psalmi 54.16). In aceste cuvinte se cuprinde toata masura dreptatii dumnezeiesti pentru calcatorul de lege si pentru omul care nu cauta îndreptarea relelor savarsite în viata si nici îndreptarea raului facut semenilor de-a lungul vietii: "Cei ce viclenesc vor pieri" (Psalmi 36.9).
Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1267 (s) | 22 queries | Mysql time :0.013709 (s)