News Flash:

Drepturile pasagerilor pe transportul aerian

18 Noiembrie 2008
2043 Vizualizari | 0 Comentarii
Razvan Hutanu
Drepturile pasagerilor pe transportul aerian sunt reglementate la nivel comunitar prin Regulamentul (CE) nr. 261/2004, care ofera protectie pasagerilor pe transportul aerian.
Regulamentul se aplica atunci cand are loc unul din urmatoarele incidente: refuz la imbarcare; anulare zbor; intarziere prelungita; declasare; neinformare pasageri.
Daca pasagerul detine un bilet de avion valabil si soseste in aeroport pana la terminarea registrarii la ruta in aeroport si compania aeriana refuza imbarcarea din cauza depasirii numarului permis de pasageri, atunci compania aeriana este obligata sa propuna pasagerului alegerea intre: recompensa fara amenda a sumei biletului procurat, schimbarea rutei spre locul de destinatie sau schimbarea rutei pentru o data mai tarzie in concordanta cu dorinta pasagerului.

In aceasta situatie, transportatorul este obligat sa acorde o indemnizatie si sa ofere asistenta. Astfel, indemnizatia forfetara acordata pasagerilor refuzati la imbarcare impotriva propriei vointe este de: 250 Euro pentru zboruri de 1500 km sau mai mici; 400 Euro pentru zboruri cuprinse intre 1500 km si 3500 km si pentru zborurile intracomunitare mai lungi de 1500 km; 600 Euro pentru zboruri de peste 3500 km.
Asistenta consta in a alege intre urmatoarele variante: rambursarea costului biletului intr-un interval de sapte zile si un zbor retur la destinatia de plecare, cu o cursa convenabila sau un transfer pe o alta cursa spre destinatia finala in conditii comparabile si in cel mai convenabil timp sau un transfer pe o alta cursa spre destinatia finala in conditii comparabile, la o data ulterioara, stabilita de comun acord, sub rezerva disponibilitatii locurilor.
De asemenea, pasagerilor li se vor oferi gratuit: gustari si posibilitati de odihna tinandu-se cont de durata asteptarii; o cazare in cazul in care perioada de asteptare cuprinde una sau mai multe nopti; transportul intre aeroport si locul de cazare (hotel sau similar); doua convorbiri telefonice sau expedierea a doua faxuri sau a doua telexuri sau a doua mesaje electronice.
In cazul anularii zborurilor, indemnizatia nu va fi datorata daca pasagerii sunt informati asupra anularii cu doua saptamani inaintea orei de plecare sau in caz de intarziere mai mica, daca Ii se ofera un loc pe un alt zbor la o ora apropiata de orarul prevazut initial, atat la plecare cat si la sosire. Aceeasi situatie avem daca transportatorul este in masura sa demonstreze ca anularea este datorata unor circumstante extraordinare (conditii meteo, riscuri legate de securitate, greve etc.) care nu au putut fi depasite chiar daca s-au luat toate masurile rezonabile.
Se considera intarziere importanta daca este de: doua ore sau peste pentru zboruri de 1500 km; trei ore sau peste pentru zboruri mai mari de 1500 km dar pana in 3500 km, inclusiv toate zborurile intracomunitare de peste 1500 km; patru ore sau peste pentru zboruri mai mari de 3500 km.
In cazul producerii unuia dintre incidentele de mai sus, compania aeriana are datoria de a prezenta pasagerului o notita continand principalele dispozitii ale acestui regulament.
Prevederile regulamentului se aplica tuturor pasagerilor care dispun de o rezervare confirmata in scris (inclusiv prin mijloace electronice acceptate) pentru zborul respectiv si care se prezinta pentru imbarcare conform instructiunilor scrise ale transportatorului aerian.
In Romania, Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) a fost desemnata ca organism national responsabil cu luarea masurilor pentru asigurarea aplicarii Regulamentului. Astfel, ANPC este competenta sa instrumenteze reclamatiile care se refera la un incident ce a avut loc pe teritoriul Romaniei, reclamatii ce pot fi primite atat de la pasageri cu cetatenie romana, cat si de orice alti pasageri care beneficiaza de prevederile Regulamentului.
In cazul in care un pasager apreciaza ca i-au fost incalcate drepturile prevazute in Regulament, acesta va trebui sa adreseze o reclamatie companiei aeriene in cauza. In situatia in care nu este multumit de raspunsul primit sau nu a primit nici un raspuns, atunci pasagerul va trebui sa depuna o reclamatie la ANPC (daca incidentul a avut loc pe teritoriul Romaniei) sau la organismul national competent din tara in care a avut loc incidentul.
Daca reclamatia se refera la un incident care nu a avut loc pe teritoriul Romaniei, dar pasagerul prefera (de exemplu, din motive lingvistice) sa depuna reclamatia la ANPC, atunci autoritatea romana este obligata sa o transmita organismului competent.


Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.3372 (s) | 22 queries | Mysql time :0.226349 (s)

loading...