News Flash:

Dulcele targ al Iesilor

21 Ianuarie 2005
1143 Vizualizari | 0 Comentarii
Invatatura de pe internet Trebuie sa redactezi un referat despre piramide, despre romanele lui Rebreanu sau despre senzitivitatea plantelor? Nimic mai simplu: tastezi pe Google ori pe Yahoo cuvantul cheie, dai "cautare" si iti apare imediat o lista a site-urilor cu informatiile de care ai nevoie. Mai mult: pe una dintre aceste pagini vei gasi neaparat referatul cu pricina gata elaborat, pe care n-ai decat sa-l copii tot printr-o simpla comanda. Si cine e atat de fraier incat sa mai trudeasca pentru a concepe ceea ce i se ofera de-a gata? Scoala a devenit roaba internetului, de unde culege ceea ce nu pare interesata sa mai semene. Ca lasa in seama paginilor de web informarea elevilor, inca se poate accepta pana la un punct. Cu toate ca rezultatul unui asemenea transfer de responsabilitate nu mi se pare chiar lipsit de consecinte nefaste. Caci, in pofida facilitatii accesului la informatie, bagajul de cunostinte dobandit pe aceasta cale seamana mai degraba cu un bazar decat cu un depozit coerent ordonat. Ca sa nu mai spun ca acest tip de informare, oricat de cuprinzator ar fi, reprezinta o forma de cunoastere indirecta, la mana a doua. Primesc ceea ce mi se ofera, adica rezumate, compendii, sinteze, care ma dispenseaza de apelul la surse. De ce sa mai citesc, bunaoara, romanele lui Rebreanu, daca imi sunt povestite cu lux de amanunte? Nu voi cunoaste nicicand bucuriile lecturii, dar voi sti, la o adica, despre ce e vorba in Rascoala, care sunt temele principale, personajele si relatiile dintre ele. Si ce daca rezumatele sunt prin natura lor deformatoare, procedand la o selectie, niciodata inocenta, pentru ca intotdeauna subiectiva, a informatiei? La nevoie, voi face fata si cu putinele date obtinute cu atata usurinta. Rostul scolii nu e sa ne incarce memoria cu informatii, ci sa ne invete unde sa le cautam atunci cand avem nevoie de ele. Si, mai cu seama, sa le cantarim cu propria minte, sa le punem ordine oarecare si sa le dam cea mai potrivita intrebuintare. Adica sa gandim. Adica sa fim liberi. Ceea ce imbietorul internet nu face. El ne induce, prin insusi modul de organizare a informatiei, un model de gandire, pe care il asimilam fara a baga de seama. Practic, nu mai gandim, ci ne lasam ganditi. Mai ales in perioada de modelare a intelectului, recursul sistematic la ajutorul internetului contribuie nemijlocit la incetinirea procesului de castigare a independentei gandirii. Ulterior, cand intelectul ajunge sa stea pe propriile picioare, riscul de a primi, deodata cu informatia, si un tipar strain de gandire si de a i te preda fara lupta, se diminueaza. Dar in epoca de formare, el este aproape de neocolit si putini sunt cei ce nu-i cad victime. Stiu ca destui vor trata cu un zambet ingaduitor avertismentele de mai sus, punandu-le pe seama vetustatii semnatarului. Recunosc a fi un om de moda veche, deprins a judeca de unul singur lucrurile inainte de a acorda credit. Ceea ce nu ma impiedica sa salut si sa folosesc orice progres al tehnologiei, pe care il percep drept o sporire a limitatelor puteri fizice omenesti. In nici un caz drept un model universal de gandire Tocmai de aceea, ma ingrijoreaza tentativele mai mult ori mai putin subtile de modelare a spiritelor tinere dupa masurile unui model mental unic. Rezultatul e usor de intrevazut: o umanitate dependenta, docila, neobisnuita sa intrebe, ci doar sa primeasca ceea ce i se da, incredintata ca adevarul, binele si frumosul exista numai acolo unde i se spune ca exista si niciunde intr-alta parte. In scurt, o lume ajutata sa uite a-si intrebuinta darul ei cel mai de pret. Alexandru Dobrescu
Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1410 (s) | 22 queries | Mysql time :0.024293 (s)