News Flash:

Dulcele targ al Iesilor

29 Iulie 2005
761 Vizualizari | 0 Comentarii
Noul invatamant

E aproape un facut ca in fruntea instructiei publice sa fie cocotate mereu persoane parca anume pregatite sa o distruga. Aveam si noi un domeniu cu care puteam sa ne mandrim, caci pana si de ultimul trecator prin scoala se lipeau cum-necum niscaiva cunostinte elementare si minima deprindere a judecarii lucrurilor cu propria minte. Aceste cunostinte si aceasta deprindere erau, in putinatatea lor, indestulatoare nu doar pentru a face fata decent exigentelor micii noastre lumi de la Portile Orientului, dar si pentru a-i transforma pe detinatorii lor stabiliti in Apus in adevarate somitati intelectuale. Pana si in anii din urma, cultura generala dobandita in scolile romanesti surclasa fara drept de apel standardele curiculare occidentale, renumite prin pragmatism si timpurie specializare. Marele, uriasul atщ al invatamantului nostru consta in faptul ca nu se marginea la inarmarea tanarului cu un bagaj de informatii si deprinderi imediat folositoare in viata de zi cu zi, ci participa nemijlocit la construirea personalitatii sale. Fiindca ratiunea de a fi a omului nu se reduce la indatorirea de a munci, ci presupune si cultivarea plenara (si oarecum gratuita) a spiritului.
In timpul din urma, am aflat ca tipul nostru secular de pregatire scolara nu mai corespunde cerintelor actuale, ca se impune alinierea neconditionata la standardele apusene, ca e nevoie de alt curriculum, despovarat de materiile lipsite de finalitate practica si, implicit, mai putin obositor pentru plapanda junime. E un mod de a spune ca scoala trebuie sa produca numai muncitori destoinici, cunoscatori desavarsiti ai stramtei lor specialitati, insa neajutorati in orice alta privinta, capabili sa duca la indeplinire cu o fara de cusur docilitate ceea ce li se pretinde, iar nu personalitati armonioase, edificate asupra statutului lor in cuprinsul lumii, constiente de propria-le masura si, ca urmare, beneficiind de un apreciabil (si incomod) grad de independenta. Avem nevoie, s-au intrecut sa ne asigure toti ministrii perindati la carma invatamantului, de specialisti. Omitand sa-si urmeze gandul pana la capat: adica buni executanti, controlabili prin chiar ingustimea performantei lor pregatiri. Asistam, in esenta, la substituirea, in plan educational, a idealului de om stapan pe el insusi cu proiectul omului care stapaneste o tehnologie de varf, dar e complet neajutorat in privintele ce decurg din domeniul sau de definitie, inclusiv in aceea care-l incurajase pe Pascal a-l numi "trestie ganditoare".
Urmat cu metoda, acest plan de indepartare a scolii de la adevarata-i menire a facut o serie pasi insemnati si e pe cale sa mai faca alti cativa, cu efecte ce se vor vedea abia peste ani. Si ca o garantie ca planul va fi respectat intocmai, insisi dascalii meniti a calauzi pasii tinerimii vor avea parte de o pregatire indeajuns de superficiala ca sa nu dea nastere la surprize: declarati calificati dupa trei ani de studii superioare, acestia isi vor modela invataceii dupa nedesavarsitul lor chip, incetatenind incetul cu incetul grava prejudecata ca nu exista mai inalta treapta de invatatura si ca mediocritatea astfel cultivata reprezinta suprema expresie a valorii umane.
Lucrurile nu se opresc, din pacate, aici. Elita invatamantului, profesorii viitorilor dascali, recrutati fireste dintre absolventii scolilor superioare, au toate sansele sa ilustreze cu stralucire acelasi nivel de cultura si educatie, inchizand definitiv viciosul cerc al mediocritatii intelectuale. De acum inainte, ei nu vor mai trebui sa dovedeasca, pe langa abilitatile pedagogice, aptitudini pentru cercetare, materializate in studii originale. Altfel, ar fi greu de explicat cum de examenele de doctorat, singurele care pretindeau, teoretic macar, lucrari personale in domeniu, au fost asimilate gradelor didactice, operatiune ce le goleste practic de continut, transformandu-le in simple formalitati. Cu un dram de bunavointa, cu putina constiinciozitate si cu un bun instinct al relatiilor sociale, orice marginit poate ajunge si doctor, si posesor al celui mai inalt titlu academic.
Scoala romaneasca e in mare suferinta. Se plang dascalii de gimnazii si de licee, speriati de uriasele lacune ale elevilor, se plang profesorii universitari, ingroziti de nivelul inadmisibil al pregatirii studentilor. Dar cui ii pasa? Destul ca invatamantul se reformeaza.
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.2151 (s) | 22 queries | Mysql time :0.065723 (s)