News Flash:

Educatia sexuala in perioada preadolescentei

30 Aprilie 2007
4360 Vizualizari | 0 Comentarii
Dr Maricica Buzescu
• Familia si scoala au un rol important in educarea preadolescentului, 11-12 ani pentru fete si 14-15 ani pentru baieti • Aceasta educatie nu trebuie sa se desfasoare prin impunerea unor norme restrictive si sanctiuni, care sa anihileze sau sa deturneze pornirile firesti, pentru ca se poate ajunge la conflicte puternice ce pot perturba dezvoltarea armonioasa a personalitatii preadolescentului si il pot impinge spre un comportament violent, abandon familial si scolar • In astfel de situatii, preadolescentul cauta un anturaj unde sa isi poata manifesta prost inteleasa independenta, sa faca ce vrea, de la fumat pana la consum de droguri, prostitutie, acte de violenta • "Sunt cazuri in care copiii incep viata sexuala din curiozitate, iar orele de educatie sexuala vin sa preintampine aparitia bolilor sau a sarcinilor nedorite. Pe de alta parte noi, psihopedagogii pledam pentru ca viata sexuala sa inceapa cat mai tarziu, pentru a preveni efectele negative din punct de vedere psihic. Acestea ar fi maturizarea inainte de vreme, teama de a nu fi descoperiti de parinti, copiii devin frustati", a declarat psihologul Maricica Buzescu


Indeosebi familia, dar si scoala au un rol important in educarea preadolescentului care trece prin schimbari majore, de la energia enorma pe care o manifesta, pana la dezvoltarea curiozitatii si a capacitatii cognitive si afective. La fete, preadolescenta este la varsta de 11-12 ani, iar la baieti intre 14 si 15 ani. Conform celor declarate de specialisti, aceasta etapa este optima pentru activitatile de cunoastere prin dezvoltarea capacitatilor mentale, pentru activitatile recreative in grup, care vor duce mai tarziu la formarea anturajului, precum si pentru practicarea unui sport, in scopul consumarii surplusului de energie si al satisfacerii nevoii de competitie. Toate acestea au menirea sa-i abata atentia de la ceea ce inca nu este pregatit sa faca. Sexualizarea si sexualitatea reprezinta doua relatii cu care se confrunta preadolescentul, aflat intr-o etapa de dezvoltare atat in plan biofiziologic, cat si psihologic. "Dezvoltarea biofiziologica consta in diferente fizice intre baieti si fete, in aparitia caracterelor sexuale secundare si instalarea functiei reproductive. De cealalta latura, partea psihologica se refera la dezvoltarea componentelor cognitive, unde intervine constituirea sentimentelor si a convingerilor morale, precum si la structurarea personalitatii. Daca sexualizarea se manifesta in segmentul biofiziologicului, sexualitatea este produsul comportamental al celui dintai, chiar daca radacinile ei se afla in instincte. Parintii au un rol primordial pentru ca in aceasta perioada in care nu se atinge dezvoltarea completa din punct de vedere biologic si psihologic, concretizarea sexualitatii trebuie amanata, dar nu anihilata deoarece sexualul face parte din viata omului", a declarat dr. Solange Rosu.

Fara reguli

Preadolescentului nu-i trebuie impuse anumite reguli sau norme. "Educatia sexuala din partea familiei si a scolii nu trebuie sa se desfasoare prin impunerea unor norme, actiuni restrictive si sanctiuni, care sa anihileze, sau sa deturneze pornirile firesti. Altfel se poate ajunge la conflicte puternice, care sa perturbe dezvoltarea armonioasa a personalitatii preadolescentului si sa il impinga spre un comportament violent si abandon familial sau chiar scolar. Parintii trebuie sa fie si prietenii copiilor, sa discute in permanenta cu acestia, indiferent de subiect. De asemenea, preadolescentul poate cauta un anturaj, in sanul caruia sa isi poata manifesta prost inteleasa independenta, ca putere de a face ce vrea, de la fumat, consum de alcool si droguri, pana la prostitutie si acte de violenta. Am avut multe adolescente care ajung in astfel de situatii, pentru ca parintii nu le accepta prietenii, sau pentru ca mama sau tata nu-i lasa sa iasa cu cei de varsta lor, sau chiar un pic mai mari. In astfel de situatii se ajunge tocmai pentru ca parintii incearca sa le impuna anumite reguli", a declarat dr. Rosu. Conform celor declarate de psihologii scolari, este bine sa se creeze situatii in care sa i se ofere preadolescentului posibilitatea exprimarii opiniei si, treptat, pe cea de independenta a actiunii, pentru ca acesta tinde sa iasa dintr-un sistem care nu-i satisface nevoia de comunicare. Fiecare elev preadolescent reprezinta o individualitate bine marcata si de aceea actiunea educativa trebuie sa aiba o latura generala, prin care se influenteaza grupul si una particulara, prin care se actioneaza asupra individului. "Orele de educatie sexuala sunt foarte binevenite, pentru ca este mai bine sa prevenim decat sa combatem efectele inceperii inainte de vreme a vietii sexuale. Sunt cazuri in care copiii incep viata sexuala din curiozitate, iar aceste ore vin sa preintampine aparitia bolilor, sau a sarcinilor nedorite. Pe de alta parte noi, psihopedagogii pledam pentru ca viata sexuala sa inceapa cat mai tarziu pentru a preveni efectele negative din punct de vedere psihic. Acestea ar fi maturizarea inainte de vreme, teama de a nu fi descoperiti de parinti, copiii devin frustati", a declarat Maricica Buzescu, directorul Centrului Judetean de Asistenta Psihopedagogica.



fara reguli
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1305 (s) | 22 queries | Mysql time :0.019538 (s)

loading...