National

Este sau nu vitamina C eficientă pentru a preveni infecția cu coronavirus

Publicat: 21 nov. 2020
Vitamina C
Vitamina C

Dozele mari de vitamina pentru tratarea infecției cu COVID-19 ar putea avea efecte benefice pentru o mare parte din populație. Totuși, cercetătorii sunt de părere că acest lucru depinde de nivelurile de transportor natural necesare pentru a aduce vitamina în interiorul celulelor. Experții de la Medical College of Georgia spun că vârsta, sexual, nivelurile de expresie și variațiile genetice ale transportorilor de vitamina C trebuie luate în considerare pentru estimarea eficacității împotriva coronavirusului, potrivit Medicalxpress.
„Toți acești factori să fie luați în considerare în proiectarea și realizarea studiilor clinice – și în studiile pentru COVID-19, dar și în cele pentru alte maladii”, spune dr. Sadanand Fulzele, autorul principal al studiului.

Tot mai multe studii care vizează găsirea unui tratament împotriva COVID-19 au tot începute la nivel mondial. Cercetările includ și studiul eficienței medicamentelor cunoscute, printre care se numără vitamina C, cunoscută ca un amplificator al sistemului imunitar.

Cel puțin 30 de studii clinice sunt în curs, prin care se încearcă evaluarea eficienței acestei vitamine. Unele dintre studii testează doze de până la 10 ori mai mari decât nivelurile recomandate în mod obișnuit.

„Studiile clinice asupra osteoartritei, de exemplu, o boală autoimună în care sistemul imunitar atacă articulațiile, a obținut rezultate mixte. Cu toate acestea, utilizarea sa în alte probleme, cum ar fi cele induse de virusuri, a demonstrat beneficii în reducerea insuficienței organelor și îmbunătățirea funției pulmonare, în sindromul de detresa respiratorie acută, o cauză majoră în cazurile grave de COVID-19 și care poate duce la deces”, explică dr. Fuzele.

Beneficiile vitaminei C

Inainte de a descoperi alimentele bogate in vitamina C, vom enumera beneficiile sale asupra sanatatii si frumusetii. Astfel, vitamina C este un antioxidant puternic cu rol esential in buna functionare a sistemului imunitar; ajuta la metabolizarea glucozei, a colagenului, a acidului folic si faciliteaza absorbtia fierului la nivelul tubului digestiv. Totodata, vitamina C este considerata un bun remediu contra depresiei si imbatranirii premature, multiple studii dezvaluind ca aceasta are efecte anticancerigene si previne aparitia bolilor cardiovasculare. Doza zilnica recomandata in cazul unei persoane adulte este de aproximativ 70-90 mg.

Catina

Catina ocupa primul loc in topul alimentelor bogate in vitamina C, continand 2500 mg per 100 grame de produs, motiv pentru care a fost numita „ginsengul romanesc”. Pentru ca asimilarea catinei sa fie facuta in proportie cat mai mare de catre organism, se recomanda sa fie mancata in stare cruda, combinata cu miere. De asemenea, mai poate fi consumata sub forma de ceai infuzat, pasta sau ulei.

Macesele

Pe locul 2, cu o concentratie de vitamina C de 2000 mg per 100 g, se afla macesele. Acestea pot fi consumate sub forma de ulei de macese, ceai, macerat sau pulbere, de preferat dimineata, pe stomacul gol.

Acerola

Desi arborele Acerola nu creste in tara noastra, nu putem sa nu luam in considerare proprietatile sale nutritive si aportul de vitamina C de 1600 mg/100 g. Fructele sale, cunoscute si drept cirese portoricane sau visine tropicale, se mananca proaspete – de altfel, un singur fruct Acerola este suficient pentru a acoperi necesarul zilnic de vitamina C. De asemenea, se pot consuma sub forma de pulbere, sub aceasta forma fiind mult mai usor de gasit la noi in tara.

Coacazele

Coacazele negre contin 200 mg de vitamina C la 100 g, precum si o cantitate mare de fier si potasiu, fapt care le transforma intr-un aliat de incredere al sanatatii. In sezon, puteti consuma cat de multe coacaze doriti, caci vitamina C, fiind solubila in apa, este automat eliminata de organism si nu exista riscul de a se depune in exces.

Kiwi

Un fruct bogat in vitamina C este si kiwi: consumat in stare cruda, acesta asigura un aport de 90 mg/100 g. Cu alte cuvinte, un singur fruct kiwi are capacitatea de a furniza aproximativ 125% din doza zilnica necesara de vitamina C.

Broccoli

Intre legumele bogate in vitamina C, broccoli ocupa primul loc, avand o concentratie egala cu cea a fructului kiwi. Din pacate, broccoli este dificil de consumat in stare cruda si, prin preparare termica, pierde o mare parte din continutul de vitamina C.

Ardeiul iute

Ardeiul iute, verde sau rosu, cu toate ca pare greu de crezut, contine 80 mg de vitamina C la 100 g, ceea ce-l face o alegere cat se poate de sanatoasa. Fiindca gustul sau iute nu este pe placul tuturor, aflati ca si ardeii grasi contin vitamina C, insa intr-o doza mai mica. La acelasi nivel in topul legumelor se afla si varza de Bruxelles.

Citricele

Pentru ca toti stim ca lamaia este buna pentru combaterea starilor de gripa si raceala si pentru intarirea imunitatii, ba mai mult, ii atribuim gustul acrisor vitaminei C continute, nu vrem sa-i minimizam importanta, insa trebuie sa punctam ca aceasta contine doar 40 mg/100 g, aceeasi cantitate ca si pepenele galben, in timp ce portocala o depaseste cu 10 mg. Partea buna este ca fructele citrice se consuma foarte usor, ca atare sau sub forma de suc, astfel incat, din 3-4 bucati, in functie de marimea lor, se poate asimila doza zilnica necesara de vitamina C.





Adauga un comentariu