National

Evaluarea nationala: Protestul „predicativei”

Publicat: 27 iun. 2012
1
Mai multi parinti si elevi s-au adunat, astazi, in fata Ministerului Educatiei, nemultumiti de faptul ca nu s-a acceptat revizuirea baremului de corectare la proba de limba romana a evaluarii nationale, in ciuda faptului ca unul dintre subiecte face obiectul unei controverse, scrie rtv.net.
Parintii au cerut reanalizarea subiectului si modificarea baremului, iar acum spun ca trebuie acceptate ca raspunsuri corecte si cele care au dat propozitia ca fiind subiectiva, si cele care au indicat-o ca fiind predicativa.
Unii parinti intentioneaza chiar sa dea in judecata Ministerul Educatiei daca nu li se va face dreptate copiilor lor, principalul argument fiind faptul ca inclusiv ministrul interimar Liviu Pop a admis ca subiectul a fost „ambiguu”, dar a precizat ca baremul de corectare nu poate fi revizuit, informeaza rtv.net..
„Suntem in fata Ministerului, il asteptam pe domnul ministru si speram sa ne dea solutia corecta, in sensul de a puncta copiii foarte buni. Sunt copii de 10 care au gandit si au analizat. Mai mult decat atat, spune clar legea: trebuia sa fie un subiect clar, nu ambiguu. Atata timp cat este ambiguu si exista neclaritati si la nivelul profesorilor de romana, consideram ca trebuie punctati si copiii nostri, care au spus ca este predicativa”, a spus Manuela Codreanu, mama unui elev de clasa a VIII-a, la Romania TV.
Contactata de Romania TV, Florina Rogalski, profesoara de limba si literatura romana, a explicat de ce subordonata controversata este propozitie PREDICATIVA: „Subiectul a fost foarte greu, de vreme ce el a creat controverse chiar intre noi, profesorii. Eu va spun cu toata autoritatea pe care o am in urma celor 32 de ani de profesorat, pe care mi-i asum, ca subordonata ceruta este PREDICATIVA. E adevarat ca ea este asezata inaintea propozitiei regente, dar va aduc la cunostinta un detaliu: elevii de clasa a VIII-a sunt invatati ca atunci cand au un dubiu sa contraga o fraza. Adica sa transforme o propozitie subordonata in parte de propozitie. Daca noi contragem aceasta fraza, „ceea ce ma jeneaza este dificultatea rasofirii”, vom obtine „dificultatea rasfoirii este o jena pentru mine”. Cu „este o jena” predicat nominal, unde „jena” este nume predicativ si atunci acest nume predicativ a fost extins la nivelul unei propozitii subordonate predicative si cu substantivul abstract articulat dificultatea in calitate de subiect”, a explicat profesoara, apreciind ca „este inadmisibil” sa ai la niste copii de 14 ani pretentia sa rezolve o problema care le-a pus probleme chiar si cadrelor didactice cu experienta. „Mie mi se pare cel mai straniu ca elevii care au scris ca este predicativa stiu mai multa carte decat profesorii care au facut subiectele”, a mentionat Florina Rogalski.
Cadrul didactic considera vinovate de toata aceasta situatie persoanele din Serviciul National de Evaluare din cadrul Ministerului Educatiei: „Eu am o mare ezitare fata de pregatirea evaluatorilor de la Ministerul Educatiei. Eu cred ca persoana de acolo nu are suficienta experienta la catedra, a facut o greseala si in aceasta situatie Ministerul trebuie sa accepte ambele variante. Mai ales ca au mai facuto greseala: au dat un punctaj foarte mare pentru o singura propozitie, 6 puncte inseamna 60 de sutimi. Un copil care a facut lucrarea impecabil in rest va primi doar 9,40 si el risca, sigur, sa nu ajunga la un liceu foarte bun pentru care probabilc a s-a pregatit. Deci acolo este buba”.
La subiectul II al probei de limba si literatura romana, sustinut luni, elevii au trebuit sa spuna, printre altele, felul propozitiei subordonate (atributiva, predicativa sau subiectiva) din fraza „Ceea ce ma jeneaza este dificultatea rasfoirii”. Aceasta cerinta a impartit elevii, parintii si, culmea, profesorii, in doua tabere, unii sustinand ca raspunsul corect este subiectiva, iar ceilalti, predicativa.




Adauga un comentariu