Eveniment-Social

EXCLUSIV! Cum le predau și cum fac evaluările profesorii din Iași cu elevii, în sistem on-line, în perioada epidemiei de coronavirus! Ce transmit cadrele didactice și cum reacționează școlarii

Publicat: 21 mart. 2020
_____ Vizualizări 0 Comentarii
EXCLUSIV Cum le predau și cum fac evaluările profesorii din Iași cu elevii în sistem on-line în perioada epidemiei de coronavirus Ce transmit cadrele didactice și cum reacționează școlarii

Reporterii Cotidianului Bună Ziua Iași (BZI) au realizat un amplu material legat de cum le predau și cum fac evaluările profesorii din Iași cu elevii, în sistem on-line, în perioada epidemiei de coronavirus! Aceștia au intrat în dialog și au obținut informații, respectiv reacții de la cadrele didactice, chiar în timp ce derulau procesul educațional în manieră virtuală, trimiteau informații și materiale, respectiv desfășurau evaluări! Interesant este că majoritatea dintre ei au reliefat că au parte de reacții pozitive, atât de la copii, dar mai ales de la părinți. Profesorii arată că totul se derulează după un program bine stabilit și că se folosesc metode ce implică comunicare video, audio, prin e-mail sau prin rețelele de socializare! Desigur, totul într-o manieră organizată, securizată și cu verficarea etapizată a materiilor parcurse. De asemenea, se are în vedere ca elevii să petreacă doar un anumit interval de timp în fața calculatorului, laptopului sau a telefoanelor smart

Incursiune interesantă, utilă și necesară pentru elevii, profesorii și părinții din Iași! Reporterii Cotidianului Bună Ziua Iași (BZI) au realizat un amplu material legat de cum le predau și cum fac evaluările profesorii din Iași cu elevii, în sistem on-line, în perioada epidemiei de coronavirus!

Schimbare totală a modului de predare și evaluare?

Astfel, profesorii arată că, dincolo de situația dificilă legată de epidemie, atât în acest interval, dar mai ales după reluarea cursurilor, cu siguranță vor fi schimbări radicale legate de programe și modul derulării activităților didactice în sistemul public educațional românesc. Pe de altă parte, cadrele didactice arată că totul se derulează după un program bine stabilit și că se folosesc metode ce implică comunicare video, audio, prin e-mail sau prin rețelele de socializare! Desigur, totul într-o manieră organizată, securizată și cu verficarea etapizată a materiilor parcurse.

„În primul rând, cred că această pandemie a COVID-19 va schimba total paradigma sistemului public educațional românesc. Dincolo de toate acestea, încă de acum câteva zile am avut o discuție cu profesorii din liceu și am stabilit etapele de lucru, planurile de urmărit pe care le avem, asta cu răbdare și înțelegere a întregii situații! Am beneficiat de sprijinul bunului și profesionistului nostru inginer de sistem, Cezar Butnariu. Acum s-au văzut roadele muncii lui și a informaticienilor noștri. El a primit, încă de anul trecut, licență Microsoft la programe care să ne ajute la predarea și evaluarea pe platforme on-line.

Astfel, pentru cei 1.112 elevi și liceeni, respectiv 63 de profesori din unitatea noastră, am făcut conturi gratuite de e-mail pe domeniul nostru, chiar în această luni (16 martie 2020 – n.r.) am făcut un curs de formare cu toți colegii. De asemenea, la finalul săptămânii trecute, și aici aduc mulțumiri colegei Mihaela Acălfoaie, s-au făcut simulări legate de procesul de predare, transmitere de informații și evaluări”, arată prof. dr. Cristina Timofte, profesor de Matematică și director al Liceului Teoretic de Informatică „Grigore Moisil”.

Sunt folosite toate mijloacele utile de comunicare on-line

Profesorii arată că totul se derulează după un program bine stabilit și că se folosesc metode ce implică comunicare video, audio, prin e-mail sau prin rețelele de socializare.

„Acum, în aceste zile, se folosesc toate sistemele și platformele virtuale, acreditate și utile pentru a le transmite lecții, materiale documentare, teste elevilor noștri. Se trimit mesaje oficiale de pe domeniul unității, fiecare profesor are cont de e-mail. Toți diriginții au încărcat în sistem clasele, au loc discuții «face to face», bineînțeles, pe care virtuală. E un orar bine stabilit al activităților, toate se fac simultan și cu adaptare la fiecare clasă și la cerințele de care au nevoie fiecare dintre copii. Apoi, cu ajutorul Asociației Părinților și Profesorilor, avem zece tablete grafice cu ajutorul cărora se fac exerciții la disciplinele exacte cu elevii. Avem și redactări cu caractere speciale la Matematică, la Chimie sau Biologie sunt trimise materiale filmate cu experimente. Folosim și Microsoft Info la testări pentru Matematică sau Limba și literatura română. Testele sunt trimise de pe conturile oficiale ale profesorilor. După ce le primesc de la elevi, aceștia le trimit rezolvările și observații legate de cum trebuiau să facă și ce au de îmbunătățit”, mai arată profesorul Timofte.

„Grijă mare să nu încărcăm elevii și să nu petreacă mult timp în fața calculatorului! E un grad de uzură pisihică și la profesori”

Mai departe, cadrele didactice au în vedere să nu fie o încărcare prea mare a elevilor.

„Și la Română se trimit filme relevante legate de ecranizări ale unor creații literare, tocmai spre o analiză și o interpretare mai ușoară a unor aspecte. La Limba engleză se face trimitere către materiale oficiale și aprobate din Marea Britanie, bineînțeles adaptate la sistemul de învățământ românesc. La Informatică se folosesc platforme on-line dedicate subiectelor și rezolvărilor de la olimpiade sau Bacalaureat. La Arte plastice, Muzică s-au trimis adrese spre concerte sau unde se pot vizita gratuit muzee. La Geografie, Istorie sau Științe sociale se procedează la fel, se fac aspecte ce țin de Educația economică, civică sau medicală specifice pentru fiecare vârstă. La Educație fizică se oferă exerciții care să mențină tonusul și care se pot face inclusiv în casă sau apartament. Am primit un feed-back foarte bun, atât de la elevi, cât și de la părinți. Totul e cu grijă mare, ca să nu încărcăm elevii și să nu petreacă mult timp în fața calculatorului! E un grad de uzură pisihică și la profesori”, a mai reliefat directorul de la „Moisil”.

Pregătire specială, lămuriri și teste peste medie la Matematică

Cum Matematica este o disciplină de bază, în special pentru elevii de clasa a VIII-a și liceenii de a XII-a, profesorii fac o pregătire specială, oferă lămuriri, rezolvări și teste peste medie, tocmai pentru a-i pregăti pentru Evaluarea Națională (EN) sau Bacalaureat.

„Avem, de bază, platforma class-room unde, la Matematică participă toți elevii de clasa a XII-a cărora le trimit teste de Bacalaureat. Ei au două-trei zile pentru rezolvare, după care le trimit date despre cum trebuia făcut, observații și ce trebuie să mai repete. Ne axăm și pe elevii de clasa a IX-a, unde trebuie să lucrăm mai mult, să păstrăm o legătură mai strânsă! Se folosesc conturile de WhatsApp unde se poate transmite totul mai ușor, concis și eficient”, arată și prof. Aurel Neicu, directorul Colegiului Național „Ștefan cel Mare” din orașul Hârlău.

Se folosește și tehnologia Adservio – catalogul electronic școlar

În prim-planul tehnicilor folosite de cadrele didactice, în această perioadă, este și Adservio – catalogul electronic școlar.

„Folosim, în această perioadă, inclusiv platforma catalogului electronic Adservio. Aici comunic foarte bine cu părinții și profesorii. Apoi, avem grupuri de e-mail, pe Messenger sau WhatsApp, deoarece sunt rapide, eficiente și pe care le utilizează majoritatea copiilor și tinerilor. Sunt trimise diverse materiale documentare, didactice, filme document și sunt oferite explicații suplimentare la fiecare materie, lecție. E un interval de timp în care intrăm în «dialog» virtual, se fac teste on-line ce presupun o conectare, în același timp, a tuturor elevilor implicați. Le solicit să întocmească fișe ce lucru pe baza a ceea ce le predau, să facă proiecte individual sau în echipă. Este un algoritm care stă la baza acestor etape, oferim o bibliografie ce merge pe surse on-line sau video. Ei fac proiecte și le atașează la un protofoliu electronic. Le solicit să realizeze câte un eseu, să emită judecăți de valoare pe un subiect argumentativ la o problemă din lume, cu legătură la disciplina Geografie. Mă bucur să constat că elevilor le place ceea ce fac, sunt atrași. Eu un exemplu de schimbare și pentru noi, profesorii, și un moment de mai mare apropiere între noi”, mărturisește și prof. Florin Iancu de la Colegiul Național „Costache Negruzzi”.

De la filmele „Mongol” și „Gladiatorul”, la Marile migrații în Europa

Și la disciplina Istorie profesorii se implică și folosesc metode ingenioase și atractive de predare, de atragere a școlarilor și elevilor către a învăța cât mai bine în această perioadă dificilă.

„În primul rând, le sugerez elevilor mei să se uite la programele «tele-școala». Apoi, le fac recomandări și le ofer filme documentare și artistice, cu subiecte istorice și le solicit să argumenteze situații, să facă distincția dintre mit și realitate. Acum, zilele acestea, le-am cerut să vizioneze, celor la care programa le cere pe această temă, filmele «Mongol» și «Gladiatorul». Până în primele zile ale săptămânii viitoare vor veni cu aspecte pe care le-au interpretat și care vor face referință la ce am predat despre Roma Antică sau Marile migrații în Europa. Ei vor face un eseu pe care îl trimit, în format word sau ca fotografie, pe care eu îl analizez și discutăm pe baza lui. Dacă va fi nevoie și de alte metode, le vom găsi. Ne axăm pe consolidarea cunoștințelor și pe recapitularea a ceea ce am predat”, precizează prof. dr. Sergiu Constantin Enea, manager al Liceului Teoretic „Ion Neculce” din Târgu Frumos.

Legătură strânsă pentru copiii cu nevoi speciale

La copiii – școlari cu nevoi speciale este o legătură strânsă și permanentă cu părinții. Ei sunt cei care pot fi vectorul care-i poate ajuta cel mai mult pe aceștia, în colaborare virtuală cu profesorii.

„Noi, având în vedere specificul unității, avem o legătură strânsă și permanentă cu părinții. Ei sunt cei care pot fi vectorul care-i poate ajuta cel mai mult pe copii și în parteneriat cu ce le comunică colegii mei. Sunt grupuri pe rețele de socializare, ținem aproape și consolidăm ceea ce am făcut până acum. E destul de greu deoarece trebuie asistență individuală specializată la elevii noștri și nu se poate lucra pe platforma virtuală. Dar, facem toate eforurile pentru a avea un proces educațional eficient și de efect”, a punctat și Sorin-Gabriel Dănilă, manager Școala Gimnazială Specială „Constantin Păunescu”.

„Acum, noi profesorii, ne testăm capacitatea de a folosi și implementa tehnologiile IT”

Un esențial aspect punctat, în toată această stare de fapt, este făcut de prof. Carmen Dimitriu, profesor de Limba și literatura română, fost manager al Colegiului Național „Mihail Sadoveanu” din Pașcani și, actualmente, lector la Universitatea de Stat din orașul Comrat aflat în Regiunea Autonomă Găgăuzia.

„Acum, noi profesorii, ne testăm capacitatea de a folosi și implementa tehnologiile IT. Vom vedea că, în această situație, este vital în procesul educațional să fie folosite și telefoanele mobile, toate platformele virtuale utile, acreditate și materialele audio și video care ne pot ajuta. Eu cred că elevii sunt pe un culoar care le este drag, au abilități și percep mai rapid ceea ce primesc virtual. Desigur, nu poate fi înlocuită lecția clasică, dar am putea regândi, pe viitor, programa și maniera de predare. La Română, acum, aș recomanda multă lectură, dezvoltarea creativității în comunicare plecând de la ceea ce au citit, să fie discuții pe Skype cu elevii, la obiect și despre materia ce trebuie parcursă. Se pot face recapitulări, evaluări progresive”, conchide profesorul Dimitriu.

Adauga un comentariu