Eveniment-Social

EXCLUSIV! Iașul mai pierde o bătălie la nivel național! Motivul este unul uluitor

Publicat: 27 ian. 2020
_____ Vizualizări 0 Comentarii

Din păcate, de la an la an, Iașul devine din ce în ce mai prăfuit și lipsit de evenimente cu anvergură națională sau internațională! În trecut, urbea moldavă era incontestabil și pe merit supranumită „Capitala Culturală a României”. Acum, aproape nimic din gloria de altădată nu mai amintește de acele vremuri. Pe acest plan, unul dintre exemple poate fi legat de faptul că, chiar dacă Naționalul ieșean este cel mai vechi teatru modern al țării, aici nu a fost organizată de ani buni o acțiune teatrală de mare amploare. În schimb, la Sibiu, Festivalul Internațional de Teatru este unul dintre cele mai apreciate în întreaga lume. Interpelați, din această perspectivă, oamenii de teatru consideră că e nevoie de o implicare a întregii comunități, inclusiv a autorităților administrative, pentru a se încerca un proiect asemănător. Mai mult, ar fi necesară și o investiție de câteva milioane bune de lei

Iașul devine din ce în ce mai prăfuit când vine vorba de evenimente culturale de impact! E vorba de cele care trebuie să aibă o anvergură națională sau chiar internațională! Urbea moldavă era incontestabil și pe merit supranumită „Capitala Culturală a României”. Acum, aproape nimic din gloria de altădată nu mai amintește de acele vremuri. Pe acest plan, unul dintre exemple poate fi legat de faptul că, chiar dacă Naționalul ieșean este cel mai vechi teatru modern al țării, aici nu a fost organizată de ani buni o acțiune teatrală de mare amploare. În schimb, la Sibiu, Festivalul Internațional de Teatru este unul dintre cele mai apreciate în întreaga lume. Interpelați din această perspectivă, oamenii de teatru consideră că e nevoie de o implicare a întregii comunități, inclusiv a autorităților administrative, pentru a se încerca un asemenea proiect. Mai mult, ar fi necesară și o investiție de câteva milioane bune de lei.

„Teatru fără buget nu se poate… Am încercat acest lucru, dar e anevoios!”

Din această perspectivă, cunoscutul regizor și actor Ion Sapdaru arată că teatrul nu se poate face fără bani. De asemenea, acesta crede că un festival, de genul celuia de la Sibiu, necesită ca întreaga comunitate să se implice.

„În primul rând, teatru fară buget nu se poate.. Am încercat acest lucru, dar e anevoios. Bugetele pentru spectacole sunt din ce în ce mai modeste, dar asta e! Asta și cu noii demenți de la Ministerul Culturii, parcă suntem în Kafka. Dacă nu e o susținere materială potrivită, teatrul nu e frumos. Acum, un spectacol trebuie să-și scoată banii, măcar, tocmai pentru a arăta contribuabililor că banii lor au fost folosiți cu folos. În general e greu să faci profit din cultură”, crede Sapdaru.

Mai departe el consideră că Festivalul Internațional de Teatru, derulat la Sibiu, s-a construit în ani și ani.

„Festivalul de la Sibiu s-a construit foarte greu. Totul a plecat acum 27 de ani. El a căpătat turații mari în acest timp. Sincer, mie nu-mi place și cred că a devenit un Babilon teatral. Da, în programul acestuia sunt undeva până la șapte eveniment mari! Noi, la Iași, ca să vorbim de așa ceva trebuie să pornim astăzi la drum cu proiectul și să facem analize după 27 de ani. Să nu uităm că acolo a fost și o situație fericită, precum cea cu fostul primar Iohannis, nu ca la noi. Pentru un asemenea eveniment e necesar să înțeleagă întreaga comunitate, dar mai ales autoritățile locale și să susțină totul”, a mai punctat Ion Sapdaru.

„După Sibiu trebuie să faci altceva, cu altă temperatură, consistență și vizibilitate…”

În completare, regizorul arată că nu trebuie copiat ceea ce se face la Sibiu, ci totul trebuie să aibă o altă viziune și idee de festival.

„După Sibiu trebuie să faci altceva, cu altă temperatură, consistență și vizibilitate… Nu te poți preface că faci festival cu trei lulele și trei surcele”. Având în vedere toate acestea, și Daniel Busuioc, actor și director artistic adjunct al Naționalului ieșean, argumentează clar cum se poate face un asemenea festival și la Iași.

„Da, Festivalul Internațional de la Sibiu s-a solidificat în ani. După mult timp, oamenii de acolo au descoperit că fenomenul teatral este legat și de vizibilitatea orașului, s-a dezvoltat mult industria hotelieră! Acolo sunt mai multe evenimente în lanț, precum cele legate de muzee, de jazz, sunt un festival Medieval și unul de film. Teatrul Național are ca Ordonator de Credit Ministerul Culturii și nu poate susține singur un asemenea festival. La noi se schimbă miniștrii foarte rapid. Apoi, la Sibiu, din bugetul Primăriei se alocă 16 la sută din total pentru Cultură. La noi e de o singură cifră, și aceea foarte mică. Să știți că idei de festival avem noi, dar nu sunt banii necesari! E un exemplu fericit cel cu Festivalul organizat de «Luceafărul», finanțat de Consiliul Județean și care are succes”, arată Busuioc.

Un ieșean a făcut unul dintre cele mai spectaculoase festivaluri de teatru din lume

Paradoxul în toată această poveste pleacă de la faptul că tocmai un ieșean, Constantin Chiriac – directorul Teatrului Național „Radu Stanca” din Sibiu a făcut unul dintre cele mai spectaculoase festivaluri din lume. Astăzi, o lume întreagă recunoaște cu reverență că, an de an și vreme de zece zile, în timpul Festivalului Internațional de Teatru, Capitala Culturală Mondială este, în România, la Sibiu. Din păcate, la Iași situația este una tristă și totul zace în anonimat.

Adauga un comentariu