News Flash:

Secretele unora dintre cele mai frumoase monumente istorice din Iasi - GALERIE FOTO

22 Mai 2014
6145 Vizualizari | 0 Comentarii
Newsletter
BZI Live Video Divertisment
Video Monden
Muzica Populara Curs valutar
EUR: 4.7581 RON (+0.0021)
USD: 4.2739 RON (+0.0318)
Horoscop
berbec
taur
gemeni
rac
leu
fecioara
balanta
scorpion
sagetator
capricorn
varsator
pesti
• Chiar daca in fiecare zi sunt vizitate de cateva mii de oameni, povestile care se ascund in spatele constructiei acestora sunt foarte putin cunoscute • Toate au un trecut extrem de interesant si inedit • Ele sunt considerate printre cele mai frumoase monumente istorice si sunt dovada concreta a primelor progrese industriale

Munca deosebita, de acum cativa ani, a cercetatorilor de la Complexul Muzeal National Moldova (CMNM) Iasi, in cadrul proiectului "Memoria Patrimoniului Industrial", a scost in prim-plan o serie de cladiri considerate printre cele mai interesante si frumoase din judetul Iasi. Este vorba de primele gari feroviare construite in Moldova, in cea de-a doua jumatate a secolului al XIX-lea si inceputul secolului al XX-lea. "Ca date istorice, trebuie aratat ca la 21 septembrie 1868 era semnat si adoptat actul de concesiune pentru construirea si exploatarea caii ferate Suceava - Roman, care urma sa aiba ramificatie si la Iasi, lucrarile fiind preluate de compania condusa de Victor von Ofenheim. Planurile cladirii centrale a Garii Mari din Iasi, in lungime de 133.8 metri si cu 113 incaperi, erau inspirate dupa arhitectura Palatului Dogilor de pe Canal Grande a orasului Venetia - Italia. Ea a fost inaugurata in 1870. Tot atunci a fost deschisa si linia ferata Pascani - Iasi si alte gari precum cele din Targu Frumos sau Letcani sau Podu Iloaiei. Atunci, negustorii vedeau in sosirea trenului noi ocazii pentru dezvoltarea comertului. Pe de alta parte, in anul 1874 un grup de ingineri romani, in frunte cu Grigore Heliad, a intemeiat prima societate romaneasca care a construit prima linie de cale ferata din Principatele Romane Unite, respectiv Iasi - Ungheni", a mentionat Lenuta Chirita, cercetator si coordonator al Muzeului Stiintei si Tehnicii Stefan Procopiu din cadrul CMNM.

Citeste si: O noua comisie zonala a monumentelor, fondata la Iasi

De completat faptul ca von Ofenheim l-a avut ca inginer-sef pe Iuliu Zachariewicz la ridicarea Garii Mari din Iasi. Modelata dupa un proiect al arhitectului Wachter, constructia are elemente din stilul venetian gotic (elementele decorative ale balconului de la fatada sunt asemanatoare cu cele ale Palatului Dogilor, ca si forma ferestrelor). Totusi, cladirea seamana si cu Palatul Postelor din Viena - Austria.

Citeste si: EXCLUSIV. Un celebru monument din Iasi va fi refacut complet - UPDATE FOTO,VIDEO

"Cea mai frumoasa lucrare a inginerilor romani"

Istoricul acestor edificii este completat fericit si de garile realizate la Ciurea, Grajduri sau Vladeni, cladiri tot de la sfârsitul secolului al XIX-lea si care sunt considerate adevarate puncte de atractie turistica dar, în primul rând, de valoare utilitara. "Mai departe, lucrarile de constructie ale liniei ferate Iasi - Vaslui au demarat in anul 1889 de catre Societatea Romana de Constructii. Ele au fost finalizate in anul 1892. La inaugurarea liniei, pe 19 aprilie sau 11 mai a fost considerata cea mai frumoasa lucrare a inginerilor romani coordonati de M. Ramnicean. De adaugat ca la 1 august 1896 a fost inaugurata si linia Iasi - Dorohoi. Ea avea o lungime de 154 kilometri si a fost construita de inginerul Elie Radu alaturi de alti specialisti. Pe acest traseu au fost ridicate gari si halte la: Letcani, Soldana, Vladeni, Spinoasa, Erbiceni sau Iacobeni. La constructia lor a fost folosita caramida rosie de la fosta Fabrica de Caramida de la Ciurea", a tinut sa mai precizeze Chirita. Pe acest segment, coordonatorul Directiei Judetene pentru Cultura a tinut sa semnaleze faptul ca, daca in viitorul apropiat, autoritatile nu vor interveni, imobilele vor intra intr-un puternic proces de degradare. "Colegii de la Complexul Muzeal au avut acest proiect, respectiv de «Memorie a Patrimoniului Industrial». E un lucru deosebit si acum avem date adunate despre aceste monumente. Totusi, autoritatile nationale, poate si Ministerul Culturii sau Institutul National al Patrimoniului ar trebui sa demareze un amplu si concret proces de restaurare si reabilitare a acestor frumoase gari si halte. Ele au o valoare istorica deosebita si ar putea fi puse foarte bine in valoare", a concluzionat Virgil Babii.

Citeste si: Mod inedit de promovare a restaurarii si reabilitarii cladirilor de patrimoniu din Iasi - GALERIE FOTO, VIDEO
Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.

Galerie Foto

22gara-iasi-1-4
gari cale ferata moldova momumente lenuta chirita cmnm
Distribuie:  

Realitatea.net

RomaniaTV.net

Din aceeasi categorie

Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2019 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.2560 (s) | 21 queries | Mysql time :0.121390 (s)