News Flash:

Expertiza tramvaiului ghiulea

10 Mai 2006
1438 Vizualizari | 0 Comentarii
•Expertiza tehnica a tramvaiului care a provocat accidentul din fata agentiei Tarom a arata faptul ca problema principala a acelui tramvai a fost frana de urgenta (pe patina - n.r.), care nu a functionat •"Comutatorul care actioneaza frana pe patina este sustinut de doua suruburi de patru milimetri. Cele doua suruburi au cedat, iar vatmanul a pierdut circa 24 - 30 secunde pentru a actiona totusi acest sistem. Nu as putea spune ca este o defectiune generalizata la toate tramvaiele de acest tip, insa cu siguranta este o problema", a spus expertul prof. dr. Radu Gaiginschi •Directorul Regiei Autonome de Transport Public sustine in continuare ca vinovat de accident este doar vatmanul

In cursul zilei de sambata, prof. dr. Radu Gaiginschi, expertul numit de procuror, a terminat expertiza tramvaiului ghiulea care a provocat accidentul in fata agentiei Tarom. Au fost gasite probleme la sistemul de franare, la liniile de rulare si o vina partiala a vatmanului. Cotidianul ZIUA de Iasi a prezentat problema liniilor ondulate inca de acum cativa ani, iar aceasta problema se pare ca a concurat la acest accident grav. Testele care au fost facute cu tramvaie GT 4, similare cu cel care a provocat accidentul, au aratat ca distanta de franare cu aceste tramvaie variaza in functie de zona in care au avut loc testele. Daca in unele zone distantele de franare au fost conform cu normele in vigoare din Romania, in alte zone, liniile de tramvai ondulate au marit distanta de franare a tramvaiului. "Am recomandat in expertiza ca liniile de tramvai sa fie schimbate in unele zone ale municipiului Iasi deoarece ondulatiile acestora impiedica buna desfasurare a transportului public cu tramvaiele. Sunt probleme cu aceste linii si ar trebui schimbate", a spus prof. dr. Gaiginschi.

Comutator defect si vatman vinovat

Principala problema in acest accident de circulatie a fost comutatorul care actiona frana pe patina. Conform expertizei, acest comutator a cedat, iar in momentul in care vatmanul disperat dorea sa opreasca tramvaiul cu sistemul de urgenta, exact atunci nu a putut actiona frana. Se pare ca tramvaiul deja prinsese o viteza de circa 50-55 kilometri la ora in momentul in care vatmanul a decis sa franeze pentru faptul ca in fata sa, pe linie, erau deja trei autoturisme pe care le putea lovi. Se pare ca vatmanul a actionat cele doua sisteme de franare uzuale, insa aceste sisteme nu au fost suficiente pentru a opri tramvaiul care cobora cu viteza spre intersectia din fata agentiei Tarom. "Comutatorul care actioneaza frana pe patina este sustinut de doua suruburi de patru milimetri. Cele doua suruburi au cedat, iar vatmanul a pierdut circa 24 - 30 secunde pentru a actiona totusi acest sistem. Nu as putea spune ca este o defectiune generalizata la toate tramvaiele de acest tip, insa cu siguranta este o problema. Am recomandat Regiei Autonome de Transport Public sa schimbe toate aceste suruburi de la tramvaiele de acest gen", a declarat Radu Gaiginschi. Conform expertizei, vatmanul Marian Afrasinei este in parte vinovat. Acesta, fiind obosit si la sfarsitul turei, nu a reactionat corespunzator si s-a panicat in momentul in care a tamponat cele trei autoturisme care stationau pe calea de rulare.

Gherca nemultumit de expertiza

Directorul Regiei Autonome de Transport Public, Maricel Gherca, s-a declarat nemultumit de ancheta facuta de specialistii de la Universitatea Tehnica Gheorghe Asachi si a spus ca va face in cadrul Regiei o ancheta proprie in ceea ce priveste accidentul de tramvai. In cadrul expertizei, au fost descoperite fisuri la suruburile ce sustineau mecanismul de actionare a franei pe patina. Cu toate acestea, mecanicii RATP nu puteau descoperi aceasta defectiune decat in cazul unei revizii de detaliu, si nu printr-o revizie zilnica superficiala. "Eu nu am primit inca raportul de expertiza, insa nu cred ca nu a functionat sistemul de franare pe patina. Imi mentin declaratiile initiale in care afirmam ca vatmanul are partea sa de vina. Accidentul putea fi evitat chiar si in conditiile in care numai doua sisteme de franare au functionat. Din simularile pe care le-am facut a reiesit ca mijloacele noastre de transport sunt in parametrii tehnici", a declarat Maricel Gherca, directorul RATP Iasi. Trebuie amintit ca aceste tramvaie GT 4 au fost cumparate din Germania cu suma de 500 Euro dupa ce au rulat in tara de origine circa 30 ani, iar in acest caz, defectiunile tehnice ar putea sa apara in orice moment.
Cezar ELISEI
Cristian ALBU
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1354 (s) | 22 queries | Mysql time :0.014698 (s)

loading...