News Flash:

Faliment premeditat la Nicolina SA

8 Februarie 2006
1108 Vizualizari | 0 Comentarii
•Date detinute in exclusivitate de cotidianul ZIUA de Iasi dezvaluie itele incurcate ale decaderii unuia dintre simbolurile industriei iesene •Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului a refuzat plata unei sume de 32 miliarde lei (3,2 milioane RON), suma de bani care reprezenta contravaloarea ratelor contractului de privatizare •Acest lucru a dus la falimentul fabricii iesene, care, preluata de stat, nu a putut sa mai revina pe piata, ajungand in prezent la un numar de doar 240 de salariati •Suma de bani putea fi platita de o uzina italiana, care dorea sa investeasca la Nicolina SA printr-un contract de novatiune •In schimb, AVAS a decis la scurt timp sa rezilieze contractul cu PAS (Programul Actiunii Salariatilor) •O firma din Iran a dat in judecata AVAS pentru nerespectarea de catre Nicolina SA a contractului de livrare a unui numar de 500 boghiuri

Date detinute in exclusivitate de cotidianul ZIUA de Iasi dezvaluie itele incurcate ale decaderii unuia dintre simbolurile industriei iesene. Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului - AVAS a refuzat plata unei sume de 32 miliarde lei (3,2 milioane RON), suma de bani care reprezenta contravaloarea ratelor contractului de privatizare. Masura AVAS nu a facut decat sa premediteze falimentul SC Nicolina SA si sa justifice vanzarile ulterioare, vanzari care au distrus fabrica ieseana. Aceeasi institutie a neglijat datorii istorice de 240 miliarde lei (24 milioane RON) care ar fi trebuit scutite la data privatizarii, lucru care a ingreunat situatia SC Nicolina SA si a impins fabrica spre colaps financiar. "Aceste datorii au cantarit greu la Nicolina. Te duci la banca si nu iti da nici un ban, pentru ca ai datorii la stat care ar fi trebuit sterse. Acesta datorii ar fi trebuit sa fie sterse, iar la 30 de zile de la data privatizarii sa apara ordinele comune. Calvarul la Nicolina a inceput cu acest lucru. Un ordin a aparut dupa un an, unul dupa un an si jumatate iar ultimul nu a mai aparut nici astazi, la aproape 4 ani de la privatizare", a afirmat Dan Bliuc, fost director general si presedinte al PAS. Creditorii sunt in asteptarea unei noi vanzari, in timp ce Directia de Finante poate doar sa ia o parte din banii rezultati din vanzarile altora, pentru ca nu poate scoate la vanzare nici un activ aflat in administrare speciala. In acest mod, statul ramane cu ce trece printre degetele altora, in timp ce clientela politica asteapta.

Lovitura de gratie

Noiembrie 2004 a insemnat practic sfarsitul anilor de glorie la SC Nicolina SA. Conjunctura politica a facut ca Ministerul de Finante sa blocheze conturile fabricii iesene, in momentul in care era in desfasurare un contract de 7,5 milioane Euro pentru fabricarea a 500 de boghiuri de tren pentru Iran. "Mi-au reprosat ca am facut drumuri in afara si ca am cheltuit banii. Am adus pentru 2005 contracte certe si comenzi de 325 miliarde lei (32,5 milioane RON), din care 7,5 milioane Euro cel cu Iran. Acesta a fost semnat in septembrie 2004 si au fost facute 120 de boghiuri. Nu pot sa inteleg de ce s-a facut acest lucru, cand nu a fost tinut cont nici de contract, nici de contractele pe care le aveam si nici de cererile mai multor parteneri de a plati ei aceste datorii alaturi de ratele scadente", a mai afirmat Bliuc. In fapt, s-a urmarit un gen de situatie asemanatoare celei din acest moment, in care fabrica sa poata fi cumparata pe bucati, in situatia in care creditorii isi cer drepturile. Peste 400 de salariati au fost disponibilizati iar fabrica a ramas fara cei mai buni dintre angajati, odata cu preluarea SC Nicolina SA de catre stat, in urma rezilierii contractului de privatizare cu Programul Actiunii Salariatilor (PAS).

Nicolina a pierdut

Nicolina SA a pierdut piata constructiilor civile si a infrastructurii, la fel cum a pierdut si sansa de a lucra pentru firme din strainatate pentru partea de constructii feroviare. "Nicolina a pierdut o investitie mare de constructie vagoane, care a plecat pana la urma la Arad. Este printre putinele fabrici care pot face utilaj feroviar, lucru care atrage de la sine contracte foarte mari. Noi putem face multe lucruri pentru constructii si autostrazi, domeniu care este in continua ascensiune si care se dezvolta extrem de repede. Oamenii de la Nicolina au o traditie, aceea de a iesi la pensie de aici din tata in fiu. Asa a fost tatal meu si asa am fost si eu, cu 36 de ani de munca la Nicolina. Inca mai cred ca se poate repara ceea ce s-a stricat", a incheiat Bliuc.
Gelu JIREGHIE
Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.3592 (s) | 22 queries | Mysql time :0.245307 (s)