News Flash:

Fetele nevazute de pe scena

19 Ianuarie 2006
1250 Vizualizari | 0 Comentarii
•Trei persoane din Iasi sunt prezente zilnic la spectacolele de la Teatrul National si Opera, dar nu sunt vazute de nimeni •Sufleorii au o vechime de cel putin 20 de ani, perioada in care au citit alaturi de actorii sau solistii din fata publicului sute de texte, respectiv partituri •"Habar nu aveam ce inseamna sa fii sufleor, dar am aflat de la maestrul Calistru, care fusese si el sufleor o perioada. Mi-a spus ca este un fel de dirijor, ca trebuie sa dirijez intrarile si iesirile din scena si sa suflu textul", a declarat Constanta Nisioiu O viata intreaga petrecuta in spatele scenei, urmarind fiecare detaliu dintr-un spectacol de opera sau de teatru, fiind mereu atenti la ce spun actorii sau la ce canta solistii. Scopul acestora este de a salva aparentele, da a ajuta pe cei care intr-un moment nefericit isi uita replica sau un rand dintr-o partitura. Este vorba despre sufleori, poate cele mai importante verigi din viata unui teatru sau a unei opere, din punerea in scena a unui spectacol, oameni despre care nu se stiu multe lucruri, aproape necunoscuti, dar care iubesc meseria de sufleor, pe care de altfel nici nu au studiat-o intr-o institutie de invatamant, la ora actuala in Romania neexistand aceasta specializare in nici o universitate de arte sau conservator. In Iasi, la doua dintre cele mai importante institutii de spectacole, si anume Opera Romana si Teatrul National Vasile Alecsandri, sufleorii au o vechime de cel putin 20 de ani, perioada in care au citit alaturi de actorii sau solistii din fata publicului, sute de texte, respectiv partituri. Constanta Nisioiu este unul dintre cei doi sufleori de la Opera Romana, la ora actuala detinand si functia de secretar muzical. Aceasta a afirmat ca, dupa o activitate didactica, ca profesoara de muzica, de aproximativ cinci ani, a participat la concursul organizat la Opera pentru postul de sufleor. "Este al 19-lea an de sufleor la Opera din Iasi. Sunt absolventa a Conservatorului George Enescu, promotia anului '82. La momentul respectiv aveam de ales intre orchestra sau sa fiu profesor de muzica. Asa am ajuns ca profesoara in Popesti. Dupa aproape cinci ani, dupa ce mi-am dat definitivatul, m-am prezentat la concursul de la Opera pentru postul de sufleor. Au participat sase profesori de muzica veniti din toata tara", a declarat Constanta Nisioiu. Dirijorul din subsol Aceasta a invatat meseria de sufleor de la maestrul Corneliu Calistru, actualul director al Operei din Iasi. "Habar nu aveam ce inseamna sa fii sufleor, dar am aflat de la maestrul Calistru, care fusese si el sufleor o perioada. Mi-a spus ca este un fel de dirijor, ca trebuie sa dirijez intrarile si iesirile din scena si sa suflu textul. Efectiv, pentru fiecare spectacol trebuie sa te pregatesti ca un dirijor, sa stiu lucrarea din punct de vedere muzical si textul la perfectie, care, in plus trebuie invatat in limba originala. Textul trebuie suflat solistului cu o secunda inainte de intrarea muzicala", a mai precizat Constanta Nisioiu. De asemenea, aceasta meserie presupune participarea la fiecare repetitie. "Sufleorul participa la toate repetitiile, la cea din cabina, unde se pun la punct tot ce inseamna tehnica muzicala, la repetitia de ansamblu unde participa toti protagonistii spectacolului, la repetitia generala sau snur, cum spunem noi", a mai spus Nisioiu. Avand in vedere ca aceasta ocupa de un an de zile si postul de secretar muzical al operei, a fost necesara angajarea unui al doilea sufleor, si anume Emil Ambrosu. Chiar daca acesta are o experienta de doar un an si doua luni ca sufleor, acest lucru nu-l impiedica sa afirme ca va urma respectiva meserie pentru tot restul vietii sale. "Am terminat Conservatorul din Iasi, sectia pedagogie, in urma cu cativa ani, iar de un an si doua luni sunt sufleor. Am impresia ca aceasta meserie a fost special creata pentru mine. Este foarte frumos sa fii sufleor, insa foarte dificil, pentru ca nu implica doar suflatul, ci si dirijatul. Rolul nostru este sa-i ajutam pe solisti, trebuie sa fim mereu pe faza", a declarat Emil Ambrosu. La Teatrul National, povestea sufleorului este asemanatoare. Doina Ignea a afirmat ca are o cariera de 23 de ani de experienta. "Munca de sufleor este complicata. Trebuie sa urmaresti textul cu foarte mare atentie, nu numai textele care se monteaza, ci si cele care raman pe afis. Am fost sufleor la cel putin sase sute de reprezentatii ale aceluiasi spectacol", a declarat Doina Ignea. Cusca din mijlocul scenei Pana nu de mult, locul sufleorului era intr-o cusca amplasata in mijlocul scenei, loc din care atat sufleorii de la teatru, cat si cei de la opera interveneau atunci cand era cazul. Acest lucru s-a schimbat, in ultimii cativa ani, locul sufleorului fiind acum in partea dreapta sau stanga a scenei. Insa Constanta Nisioiu a afirmat ca schimbarea nu este una tocmai benefica pentru protagonistii spectacolului. "Schimbarea custii este un lucru bun daca este sa privim din punct de vedere estetic. Nu mai este pe scena si publicul are o panorama mai buna iar solistii au o miscare scenica mai bine realizata. Insa, de foarte multe ori, tot solistii nu au contact vizual cu dirijorul, de aceea trebuie sa apeleze la sufleor. In mijlocul scenei acest lucru se putea intampla foarte usor, acum in dreapta sau in stanga este putin mai dificil", a declarat aceasta. De asemenea, Nisioiu isi aminteste de cateva intamplari deosebite din cariera sa. "S-a intamplat acum cativa ani sa fiu sufleor in Vaduva vesela, cu George Popa si Marta Constantinescu. Ambii erau mai mult actori si aveau de interpretat mai mult proza decat de cantat. Le placea la amandoi sa improvizeze, dar in acel spectacol au mers prea departe, incat au ajuns sa spuna replici din viata de zi cu zi care nu mai aveau legatura cu textul initial. La un moment dat, doamna a inceput sa rada iar modul in care a facut-o a starnit un ras general de vreun sfert de ora atat pe scena, cat si in sala. A mai fost ceva deosebit la Pescuitorii de perle, cand protagonistul si-a uitat in cabina pumnalul pe care trebuia sa-l foloseasca in finalul spectacolului", a povestit Constanta Nisioiu. Diana LITе
Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1394 (s) | 22 queries | Mysql time :0.025630 (s)