National

Ford trebuie sa plateasca peste 14 MILIOANE DE EURO statului roman. Vezi de ce a fost STINSA DATORIA

Publicat: 26 apr. 2016
1

Ford trebuie sa plateasca peste 14 milioane de euro statului roman pentru nerealizarea nivelului de productie de automobile la fabrica din Craiova, asumat prin contractul din 2007. In replica, americanii au descoperit ca au si ei de recuperat de la romani fix 14 milioane euro, bani pe care i-au investit in depoluarea zonei in care se afla uzina, astfel incat fiecare parte a devenit datoare la cealalta cu aceeasi suma.

In 2013, a fost creat prin OUG un mecanism de compensare si decontare a creantelor reciproce dintre Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului (AAAS), pe de-o parte, si Ford Capital BV, Ford Motor Company si Ford Romania, pe de alta parte.

In 2016, tot statul roman face un pas inainte si suplimenteaza bugetul AAAS pentru anul in curs cu 36.810.000 lei, echivalentul a 8.179.963 euro, prin care se achita astfel o parte importanta din datoria de 14 milioane euro catre Ford. In aceste conditii, AAAS va avea unul din cele mai mari bugete din ultimii ani, in valoare totala de 61.625.000 lei.

Potrivit contractului de privatizare din 2007, Ford ar fi trebuit sa atinga, in patru ani de la preluarea efectiva a fostei Daewoo din Craiova, un volum de productie de 250.000 de unitati. Fabrica a produs insa doar 60.000 de masini in intervalul mentionat, ceea ce a atras pentru Ford sanctiuni de 25% din valoarea care s-a platit statului roman pentru preluarea Automobile Craiova.

Americanii au platit initial 57 milioane de euro pentru fosta fabrica Daewoo, dar, la presiunea Comisiei Europene, au mai adus 27 milioane de euro. Ulterior,  Romania a acordat Ford ajutoare de stat de 75 milioane euro. La preluarea afacerii, in 2007, fabrica avea 4.400 de angajati. La sfarsitul lui 2015, numarul acestora a scazut la 2.700, care au program redus de lucru, pentru ca Ford sa evite concedierile.

„AAAS va rambursa costurile de remediere a contaminarii istorice a panzei freatice de sub amplasamentul fabricii de la Craiova detinute de Ford Romania SA, costuri ce vor fi limitate la valoarea penalitatii datorate de cumparatori catre AAAS”, proiect de buget AAAS.

1 mld. euro spune Ford ca a investit in Romania. Totusi, planul de productie nu e respectat, iar piesele sunt fabricate afara





Adauga un comentariu