News Flash:

Foto coperta carte Stefan Oprea

19 Iunie 2000
924 Vizualizari | 0 Comentarii
•Stefan Oprea despre fantasmele scenice ale lui Eminescu

O lucrare importanta care a vazut lumina tiparului de curand, avand ca subiect tot personalitatea lui Eminescu dar pe o coordonata mai putin exploatata, se constituie si cartea universitarului iesean Stefan Oprea, cunoscut critic de teatru si publicist al urbei. Studiul intitulat "Eminescu - omul de teatru"este lucrarea de doctorat a profesorului Stefan Oprea, si a aparut la Editura Timpul din Iasi, intr-o colectie din care am mai semnalat si alte titluri, cum a fost cel al voluminoasei lucrari "Eminescu - opere politice", si la care se vor mai adauga si altele, in perioada urmatoare, conform proiectului initiat de aceasta editura si aprobat de Ministerul Culturii. "Eminescu - omul de teatru" se constituie, pe de o parte intr-un studiu specializat, destinat cunoscatorilor, si mai ales studentilor, iar pe de alta parte intr-un text la fel de accesibil publicului larg, prin elementele de informare care nu solicita cunostinte foarte vaste sau o terminologie specifica. Stefan Oprea urmareste preocuparile si realizarile dramaturgice la Eminescu, atat pe criterii cronologice, privind la tanarul inregimentat in trupe de teatru si citind clasici ai scenei lumii, cat si pe criterii valorice si structurale, urmarind o anumita evolutie a omului de teatru, dupa repere specifice genului. Eminescu apare, pentru inceput, ca un individ bantuit de fantasme scenice aduse din istorie, din mitologie si cosmogonie, cu o aplecare catre mitologia dacica, de unde se desprind atat conflictele si caracterele, cat si o serie de strategii dramaturgice, de unde autorul remarca unele congenialitati, Shakespeare fiind una dintre cele apropiate. Acesta este, pe scurt, dramaturgul si formatia sa de teatru.
Cat priveste o alta latura a lui Eminescu, aceasta incumba criticul si indrumatorul de teatru. Autorul remarca un aspect esential al istoriei teatrului in Romania, si anume acela ca pana la Eminescu teatrul romanesc era unul de amatori si fara directii critice ori de repertoriu. Scrierile lui Eminescu in acest sens il consacra drept primul critic teatral profesionist care vede in repertoriu, dar mai ales in alegerea si orientarea acestuia, insusi sufletul unui teatru. Tot prin Eminescu se deschid cateva directii privitoare la arta actorului, dar si la cultura teatrala a publicului, la care se adauga o serie de reflectii despre alte laturi ale vietii unui teatru si a piesei din scena.
In sfarsit, Stefan Oprea se opreste si asupra laturii de traducator a lui Eminescu, activitate pe care a desfasurat-o atat in spatiul poeziei si al filosofiei, dar si in dramaturgie, incercarile sale, desi neavand sustinerea unui proiect, fiind totusi exemple de lucru si procesare a cuvantului, de aducere a lui dintr-o limba in alta, cat mai aproape de intentia si spiritul celui care l-a contextualizat. Si aici, studiul autorului pune in discutie opere din Shakespeare, si nu numai, chiar din antici, prin care Eminescu isi strunea atat preocuparile de teatru, dar si intrarea in labirintul limbajului.
Cu acest nou volum de studii despre orientarile de dramaturgie ale lui Eminescu, dupa ce ele au trecut si prin condeiul unor critici si istorici importanti ai culturii noastre, alte fapte de creatie ale acestuia prind contur si o stare de luminare, de care avem nevoie, ca si de celelalte dezveliri ale personalitatii sale.
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1310 (s) | 22 queries | Mysql time :0.018967 (s)

loading...