News Flash:

Gaura de 31 miliarde lei la RATEC

16 Mai 2004
697 Vizualizari | 0 Comentarii
Primarul a anuntat iminenta demitere a directorului Abalasei

•Incompetenta directorului Neculai Abalasei a adus Regia Autonoma de Transport Electric in Comun (RATEC) in pragul colapsului •Regia a avut anul trecut pierderi de 31,7 miliarde lei •Primarul Nichita afirma ca Abalasei nu va mai sta mult la conducerea Regiei •Din punctul de vedere al directorului Abalasei, rentabilizarea RATEC presupune scoaterea de pe lista de investitii a unor obiective pe care le-a lasat fara finantare

Demiterea din functie a directorului Neculai Abalasei a fost anuntata ca fiind iminenta de catre primarul Gheorghe Nichita. O asemenea decizie trebuie adoptata dupa analiza atenta a activitatii actualei conduceri de la Regia Autonoma de Transport Electirc in comun (RATEC), in conditiile in care ocuparea trebuie facuta de o persoana competenta. Mai mult decat atat, viitorul director al RATEC ar trebui sa aiba in vedere o intreaga echipa de conducere cu care sa faca fata dezastrului in care a ajuns acum unitatea locala de transport. Sfarsitul perioadei de conducere al lui Abalasei, impreuna cu acolitii sai, trebuie sa reprezinte un nou inceput pentru ieseni, care sunt beneficiarii acestui serviciu public. Este necesar ca la RATEC sa ia sfarsit afacerile de familie, sa nu mai fie aduse mijloace de transport la mana a doua, calea de rulare are nevoie de reparatii capitale pentru a asigura conditii normale de circulatie a tramvaielor. Toate acestea vor trebui avute in vedere de viitorul Consiliu Municipal care va analiza schimbarea conducerii RATEC.

Desi atunci cand a fost numit in functia de director al Regiei Autonome de Transport Electric in Comun (RATEC) Neculai Abalasei s-a laudat ca va reduce pierderile, acum se poate vedea ca unitatea se afla in pragul colapsului. Daca in perioada in care Petru Garlea a condus Regia, aceasta inregistra pierderi anuale de circa 25 miliarde lei, sub conducerea lui Neculai Abalasei valoarea acestora a ajuns la 31,7 miliarde lei. Reducerea pierderilor Regiei a fost una dintre clauzele incluse in contractul de performanta semnat de directorul Abalasei, insa, in urma depunerii bilantului contabil, directorul RATEC nu poate spune ca si-a respectat prevederile contractuale. Dupa cum se arata in bilant, numai in anul 2003 pierderile Regiei au ajuns la impresionanta cifra de 31,7 miliarde lei. Astfel, anul trecut, Abalasei a facut cheltuieli in valoare de 197 miliarde lei si a realizat venituri de numai 166 miliarde lei. Pentru a reduce cheltuielile salariale si pentru a micsora pierderile, directorul RATEC s-a laudat ca a gasit solutia ideala si a ordonat disponibilizari de personal. Regia avea in 2002 un numar de 1.755 de salariati care, in prezent, a ajuns la 1.450. Dar si acum, plata salariilor reprezinta cea mai mare parte a cheltuielilor din cadrul RATEC. Astfel, Regia a cheltuit in anul 2003 nici mai mult, nici mai putin decat 95 de miliarde lei pentru salariile angajatilor. Mai mult, pentru ca Neculai Abalasei a cumparat numai tramvaie si troleibuze energofage, cheltuielile Regiei la energie electrica s-au dublat. Din bilantul contabil se poate deduce ca RATEC a cheltuit suma de 46 miliarde lei pentru energie si apa rece, ceea ce reprezinta 23 la suta din cheltuielile totale facute de Regie in anul 2003.

Management falimentar

Neculai Abalasei si-a demonstrat atat de bine performantele manageriale, incat numarul calatorilor care au ales sa circule cu mijloacele de transport electric a scazut de la 41 de milioane, in anul 2000, la 34 de milioane in 2001 si la 27 milioane in 2002. De aceea, RATEC realizeaza venituri din ce in ce mai mici de la an la an. In 2003, Regia a inregistrat o oarecare crestere a numarului de calatori, acesta ajungand la 32 de milioane. Chiar si asa, Abalasei a dat vina pe concurenta, insa lucrurile stau cu totul altfel. In conditiile in care numarul calatorilor era in scadere, directorul RATEC a retras troleibuzele de pe traseul CUG - Dacia, lasand numai operatorii de maxi - taxi sa circule. Cu privire la reducerile de personal, trebuie mentionat ca, din cei 150 de salariati care lucrau inainte la intretinerea caii de rulare, in prezent au mai ramas doar 30 de angajati. Iata de ce tramvaiele si troleibuzele blocheaza traficul. Cu toate acestea, Abalasei a redus cu numai 30 de locuri numarul de angajati ai personalului TESA (care lucreaza la birouri), preferand sa dea afara oameni din sfera productiva. In prezent, in birourile Regiei lucreaza un numar de 65 de salariati, iar printre acestia se afla mai multe rude de-ale lui Abalasei. Directorul RATEC nu a avut niciodata un plan managerial menit sa duca la redresarea Regiei, ci dimpotriva, acesta a luat o serie de masuri care au dus la cresterea cheltuielilor si diminuarea veniturilor. Din 1995 si pana astazi, au fost achizitionate din strainatate numai tramvaie si troleibuze second - hand. Regia a putut achizitiona aceste mijloace de transport doar pentru ca primariile din strainatate le-au dat la casat. RATEC a cumparat ultimul tramvai nou in anul 1995, dar acesta s-a uzat si a fost casat. Avand in vedere managementul aplicat de actualul director, primarul Gheorghe Nichita a declarat, ieri, in cadrul unei conferinte de presa, ca demiterea lui Neculai Abalasei este iminenta. "Nu mi se pare ca putem sa luam acum o decizie ferma cu privire la directorul RATEC. Dupa alegeri, Consiliul Local va avea o alta componenta, iar activitatile din subordinea Primariei vor fi monitorizate foarte atent. Consilierii locali vor fi responsabilizati pe activitati. Astfel, consilierii cu studii economice se vor ocupa de societatile din subordinea Primariei, iar RATEC va fi atent monitorizata, pentru ca trebuie sa beneficieze de programe cu finantare externa", a declarat Nichita.

Rentabilizare paguboasa

Prin rezilierea contractului cu firma Unicomp SA, Neculai Abalasei a facut in asa fel incat Regia Autonoma de Transport Electric in Comun sa plateasca sume importante pentru achitarea penalitatilor si a despagubirilor financiare catre societatea comerciala. In anul 2000, Neculai Abalasei a scos cu buna stiinta de pe lista de investitii ale Regiei un obiectiv care era extrem de important pentru rentabilizarea unitatii de transport electric in comun. Printr-o hotarare de Consiliu Local, Primaria Iasi a aprobat repartizarea a 2,8 miliarde lei catre fosta Regie Autonoma de Transport in Comun (RATC), pentru achizitionarea de centrale termice, in vederea incalzirii sectiilor Regiei. In data de 14 noiembrie 2000, RATC Iasi a organizat o licitatie deschisa privind achizitia de centrale termice. Castig de cauza a avut societatea Unicomp SA din Bucuresti, care este unic importator direct de sisteme de incalzire. Conditia de livrare a fost achitarea unui avans de 30 la suta din valoarea totala a contractului. Banii nu au intrat insa niciodata in conturile Regiei. Primaria a recunoscut printr-un referat de punctaj intocmit in vederea finantarii programului de investitii ca pana la data de 31 decembrie 2000 nu a virat in conturile RATEC nici un leu din cele 2,8 miliarde lei prevazute pentru achizitia de centrale. In momentul in care fosta Regie de Transport in Comun s-a divizat, iar Neculai Abalasei a preluat conducerea RATEC, acesta a scos cu buna stiinta din lista obiectivelor de investitii proiectul de achizitie de centrale. Mai mult decat atat, a inaintat societatii comerciale Unicomp SA o adresa prin care a cerut rezilierea contractului, fara a avea nici un fel de baza legala.
Constantin MAZILU
Gabi COHUT
Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1198 (s) | 22 queries | Mysql time :0.014354 (s)