News Flash:

Geometrie cu ferestre deschise

13 Martie 2000
1034 Vizualizari | 0 Comentarii
Doua nume ale plasticii iesene, Gabriela Popa Benescu si Arnold R. Landen, se intalnesc zilele acestea sub acelasi acoperis al Galeriilor Cupola, intr-o expozitie comuna, care reuneste cateva din realizarile ultimei perioade de creatie a celor doi artisti. Interesanta simbioza la care s-a recurs, deoarece, prin doua stiluri diferite de a aborda mesajul pictural, expozitia se dinamizeaza si creste valoric, cu toate ca, luati individual, fiecare dintre cei doi plasticieni are ce spune. Gabriela Popa Benescu este o abstractionista, preocupata mai ales de descompuneri cromatice pe repere geometrice, sugerand un joc rece al gandirii, prin integrarea in panza a unor elemente ale universului concret, doar sugerate prin transfigurare. Descompunerile amintite, pe coordonate ortogonale, sau pe un astfel de suport, devin incitante, daca privesti, de exemplu, felul in care se poate explica o pisica sau imaginea unui om. Sugestive devin in spatiile trasate de o asemenea geometrie, felul in care sunt pozitionate nuantele, destul de expresiv, in asa fel incat, segmentele importante ale ceea ce putem numi, conjunctural, peisaj, sunt trecute in spectru viu, arzand, iar cele ce tin de contingent se plaseaza pe nuante blande, mergand, in linie cromatica, spre spectrul fondului. Triunghiul si cercul ar putea fi delimitate ca semnificative pentru tramele folosite de plasticiana ieseana, lucrul acesta trimitand, fie si subiectiv, catre tentatia formelor simple si perfecte. Asa se poate reda tocmai explicarea lumii. Autoarea se orienteaza, astfel, catre conceptiile unitariste fata de fiinduri, punand la dispozitia privitorului un mesaj la fel de optimist, pe cat de pesimist. Suntem la fel, cu o unica distributie de forma, dar in mai multe continuturi... sau culori.
Completand peisajul expozitional, Arnold Landen propune o poveste de iubire. Ca si in cazul vecinei de simeze, tablourile au o anumita unitate, se pot discuta tematic. Arnold Landen poate fi descifrat artistic dupa o privire mai rabdatoare, pentru ca stilul figurativ pe care il cultiva poate fi considerat desuet, iar figuratia ceva mai realista devine, la un moment dat, fotografica, la care se adauga un pic de voalare a peliculei. Si totusi, ceva te ademeneste catre un popas langa ramele lui Landen. Probabil, suprapunerea de planuri, reflexia prin oglinda si fereastra a insului, ceva care aminteste de Dan Hatmanu sau de influenta suprarealista. Sau poate expresia profunda, sugerata de un portret, sau o pereche de ochelari, peste care trec cateva linii de culoare ce schimba sensul normal al realitatii. Culorile lui Landen sunt, in general, lovite de luminozitate, si exista, cateodata, un bucolism, un deal cu totul verde, ori un nor, prin excelenta, alb-albastru. Un portret care se prelungeste prin lumina puternica a ferestrei larg deschise. Si totusi, o prelungire a framantarii de artist razbeste printr-un negru intuibil al dedesubtului panzei. De aici pleaca o durere estompata, poate si prin resemnare. Iar resemnarea e simpla. E un gest natural, pe care l-am uitat, din motive care ne privesc, sau trec peste noi.
Incercati la Cupola, pana duminica viitoare.
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1958 (s) | 22 queries | Mysql time :0.046928 (s)