News Flash:

Geta Pascal – un om, un destin, o carte...

21 Decembrie 2010
2075 Vizualizari | 0 Comentarii
Mihai Pascal alaturi de Valentin Ciuca la lansarea albumului Pictori moldoveni din perioada interbelica n patrimoniul Muzeului de Arta Iasi
Învesnicita prea devreme sub semnul timpului grabit, muzeografa Geta Pascal a determinat memoria individuala si colectiva la un necesar si emotionant exercitiu de admiratie post mortem, confirmând adagiul potrivit caruia mortii nu sunt absenti niciodata, ci doar invizibili. Invocarea lor periodica tine de un ritual al amintirii prin care recuperam oameni, cariere si destine care au marcat spiritul unui timp si dimensiunea profesional - creatoare a unor oameni remarcabili. În atmosfera elevata a Galeriilor Dana din strada Cujba, un public numeros, anturat pe simeze cu operele clasicitatii iesene si al unor eminenti artisti contemporani definiti ca personalitati generatoare de valori perene, evocarea unui om de exceptie daruit valorificarii patrimoniului local si national, a determinat realizarea unui veritabil si recuperator memento, emotionant si pilduitor pentru fidelitatea fata de cei trecuti prea devreme în lumea umbrelor. N-a fost, desigur, o coincidenta faptul ca aceasta tulburatoare evocare s-a conexat sarbatoririi celor 150 de ani de la înfiintarea la Iasi a primei Scoli de Belle Arte, cu patru ani mai devreme decât cea de la Bucuresti. Numele lui Gheorghe Panaiteanu Bardasare are semnificatia unui gest firesc prin care omagiem ctitorul scolii iesene si pe toti ceilalti care s-au daruit creatiei artistice în variatele ei forme de expresie. Pinacoteca ieseana a devenit înca de la început un templu al muzelor si un loc de solitar pelerinaj initiatic sub semnul valorilor nationale si universale.
Geta Pascal a slujit statornic în acest sanctuar al frumusetii vesnice si s-a devotat cu pricepere si constiinta profesionala îndrumarii celor care simteau nevoia interioara de a comunica cu inefabilul artei. A facut-o cu stenica rigoare si cu constiinta ca drumul catre arta al celor multi tine de datoria unui veritabil profesionist al domeniului, aplicat si adecvat asteptarilor publicului. Asadar, initierea în tainele artei, bucuria de a aduce mereu în prezent numele mari ale artei românesti sugereaza o vocatie a comunicarii cu bunurile simbolice, cu transcendenta... Dincolo de solicitarile profesionale imediate, muzeograful care se respecta face si opera de cercetare asupra patrimoniului cu care dialogheaza permanent cu intentia, nobila, de a sublinia perenitatea unor opere si a sublinia dimensiunea lui estetica si axiologica. Cercetarea permanenta a unor asemenea valori înnobileaza profesia de muzeograf si conduce la configurarea în raport cu contextul national si universal a locului pe care arta româneasca îl ocupa în raport cu alte mari centre europene. De fapt, trebuie subliniata observatia ca, înca din timpul Academiei Mihailene a lui Asachi, zugravii de subtire cum erau numiti pictorii, s-a manifestat un fertil sincronism între experientele artistice iesene si cele din marile capitale artistice europene.
Valorificarea patrimoniului a devenit, în timp, datoria prioritara a muzeografilor dublati de vocatia cercetarii prin care publicul are acces la valorile autentice ale creativitatii si spiritualitatii, rolul social al artei fiind definitoriu. Dintr-o asemenea perspectiva, slujitorii altarelor frumusetii au elaborat instrumentele unei cunoasteri complete a zestrei lasate de înaintasi si de cei care se afla acum în plin proces de afirmare individuala si colectiva. Devotata, cum spuneam, carierei profesionale Geta Pascal a alcatuit cu acribie stiintifica si pasiune pentru domeniu un Catalog-album privind valorile artistice ale Muzeului de Arta iesean. Cu aplicatie si rigoare, cu pasiune si daruire a prezentat aceasta laborioasa lucrare celor în drept sa-i confirme vocatia unui veritabil istoric de arta, dar si de profesionist al domeniului. A facut-o cu acribia unui bun cunoscator, nuantat si obiectiv, dublat de placerea de a comunica cu ceilalti prin intermediul cartii de arta. Multa vreme, aceasta opera cu ambitii exhaustive a ramas în sertarele institutiei si necunoscuta marelui public. Anii au trecut, Geta Pascal a devenit muzeografa la celebrul Muzeu de Arta de la Ierusalim si abia acum, prin grija generosului Mihai Pascal, personaj providential pentru artele iesene de astazi, acest Catalog-album este oferit, în conditii grafice remarcabile, unui public devotat domeniului artelor frumoase. În fapt, albumul Getei Pascal cunoaste abia acum notoritatea pe care o bine merita si atesta profesionalismul unui om care a facut din muzeografie un destin si o eclatanta cariera. Omul stenic si onest, pasionat de domeniul artelor frumoase, riguros si tenace a pus în lumina, sistematic si inspirat, comorile autentice ale creativitatii artistilor ieseni de la Gheorghe Panaiteanu Bardasare, C. D. Stahi, Gheorghe Popovici la Aurel Baesu, J. L. Cosmovici, Tonitza, Stefan Dimitrescu sau Otto Briese. În acest fel, inspirata Geta Pascal a izbutit configurarea unui autentic Panteon al artelor frumoase ale Moldovei, loc care are meritul unor indiscutabile prioritati.
Publicarea acum la Editura Dana a acestui Catalog-album, care n-ar trebui sa lipseasca din biblioteca niciunuia dintre noi, momentul evocator Geta Pascal au darul de a omagia un om, un caracter, o vocatie... Mai mult chiar, o Carte...
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.4760 (s) | 22 queries | Mysql time :0.076531 (s)