Magazin

Iata de ce trebuie sa stingem toate luminile cand dormim

Publicat: 21 nov. 2013
1

Oamenii si-au petrecut noptile in intuneric bezna de cand au aparut pe planeta. Insa acest lucru este din ce in ce mai rar intalnit in secolul al XXI-lea, caci tot mai multe dispozitive electronice ne tulbura somnul si, implicit, ritmul circardian.

Chiar si dupa ce stingem lumina, televizoarele, computerele, telefoanele mobile, dar si alte dispozitive electronice ne afecteaza odihna prin luminitele lor care raman aprinse.

Riscuri la care ne expunem
Pe timpul noptii, orice fel de lumina tulbura ritmul circadian, generand oboseala si predispunand organismul la diverse probleme de sanatate.

Concluzia a fost trasa de mai multi oameni de stiinta din intreaga lumea, insa o cercetare amanuntita asupra problemelor de sanatate cauzate de luminile de la diversele gadgeturi a fost efectuata recent si publicata in editia din luna mai a revistei de specialitate Harvard Health Letter.

Mai multe studii au arata ca muncitul noaptea si expunerea la lumina in timpul noptii sunt asociate cu mai multe tipuri de cancer (inclusiv cel mamar si cel de prostata), cu diabetul, afectiunile cardiovasculare si cu obezitatea.

Melatonina si somnul
Desi nu s-a stabilit exact modul in care afecteaza lumina ritmul circadian, oamenii de stiinta au descoperit ca aceasta influenteaza nivelul de melatonina din organism, un hormon a carui secretie depinde de ciclul biologic si fiziologic al corpului.

Melatonina este esentiala sanatatii umane, fiind un antioxidant puternic a carui secretie se amplifica in timpul somnului. Hormonul creste puterea de aparare a organismului, incetineste procesul de imbatranire celulara si intareste imunitatea. Totodata, revitalizeaza intregul sistem endocrin.

Lumina albastra, cea mai periculoasa
Insa beneficiile aduse de melatonina sunt, treptat, din ce in ce mai mici caci secretia hormonului este puternic afectata de luminitele din camera in care dormim, iar lumina albastra emisa de ledurile de la televizor sau de la calculatorul este cea mai periculoasa pentru somn.

Lumina albastra ne ajuta in timpul zilei caci sporeste atentia si viteza de reactie a organismului, insa pe timpul norptii ar trebui eliminata total pentru suprima secretia de melatonina. Oamenii de stiinta au stabilit ca lumina albastra suprima de doua ori mai eficient productia melatoninei in corp decat lumina verde, spre exemplu.

Sursa: lyla.ro





Adauga un comentariu