News Flash:

Ieseni, ocnasii Bechtel

25 Iulie 2008
2337 Vizualizari | 3 Comentarii
Ieseni ocnasii Bechtel
• Sunt tineri, au intre 20-25 de ani si sunt recrutati de o serie de firme necunoscute care ii duc cu trenul pentru a lucra la negru la autostrada Bechtel • Smecherii care ii recruteaza si ii exploateaza ca pe plantatiile sud-americane de trestie de zahar se duc numai in comunele sarace din judet, cum ar fi Costesti, Helesteni, Strunga, dar si in municipiul Pascani • Acolo muncesc la negru la autostrada Transilvania de dimineata pana seara, fara echipament de protectie, fara nici un contract de munca • Orice accident de munca sau incident neplacut, cum ar fi o tentativa de omor, este trecut sub tacere pentru ca nimeni sa nu descopere acest gulag • "Munceam cu hainele de pe noi, nu aveam echipament de protectie. Eram cazati 15 baieti intr-o casa cu doua camere. Unii dormeau si pe jos", a declarat Vasile Cristea, unul din baietii care au lucrat anul trecut la autostrada Bechtel • "Pe fiul meu l-a injunghiat un alt muncitor, era sa-l omoare. Se incearca musamalizarea cazului, sa nu vada cineva in ce conditii lucrau. Nu renuntam, facem plangere la toate institutiile", a declarat Gheorghe Mocanu, tatal tanarului Marius Bogdan Mocanu, injunghiat anul trecut in timp ce era la lucru la Cluj, la autostrada Bechtel Autostrada Bechtel, cel mai mare proiect de infrastructura care se desfasoara in prezent in Romania, a devenit prilej de imbogatire pentru tot felul de smecheri romani care nu respecta legile si se comporta ca niste stapani de sclavi. O noua molima a patruns in satele sarace ale judetului. Tot felul de firme necunoscute recruteaza tineri din comunele sarace si ii transporta cu trenul la Cluj pentru a munci la negru la autostrada Bechtel. Insa putini stiu ca la acest proiect, a carui valoare a ajuns deja la 4,7 miliarde Euro, tineri din judetul Iasi muncesc ca intr-un gulag, fara contract de munca, fara echipament de protectie, de dimineata pana seara. Orice accident de munca sau eveniment neplacut, cum ar fi o tentativa de omor, este trecut sub tacere pentru ca nu cumva autoritatile sa descopere acest gulag. Reporterii cotidianului BUNA ZIUA IASI publica mai jos marturiile cutremuratoare ale unor tineri care isi amintesc ca un cosmar perioada de la sfarsitul anului 2007, cand au lucrat la autostrada Bechtel. Traficanti de forta de munca La inceputul anului 2007, un individ din Satu Mare a dat sfoara in comunele din jurul municipiului Pascani ca angajeaza tineri sa lucreze la autostrada Bechtel. Firma care a subcontractat lucrari la autostrada Transilvania a luat in vizor comunele sarace, unde stia ca tineri intre 20-25 de ani, fara prea multa carte, acceptau cu usurinta un loc de munca pentru a castiga o paine. Tineri din comunele Costesti, Helesteni, Strunga, dar si din municipiul Pascani se urca in trenuri, cu speranta ca vor avea un loc de munca. Numai ca nimeni nu rezista mai mult de cateva luni. Conditiile sunt ca in gulag. Asta deoarece aceste firme fantoma care ii exploateaza pe tineri reusesc sa scape de vigilenta autoritatilor. "Munceam cu hainele de pe noi, nu aveam echipament de protectie. Odata ne-au dat niste manusi, dar fiind dintr-un material subtire, se rupeau. Eram cazati 15 baieti intr-o casa cu doua camere. Unii dormeau si pe jos. Nu semnam nici un act cand ajungeam acolo. De fisa de protectie a muncii nici nu putea fi vorba", a declarat Vasile Cristea, un tanar din Costesti. Tinerii muncesc de dimineata pana seara si cu toate acestea, nu au nici un contract de munca. Asa-zisii patroni care ii exploateaza le promit in fiecare luna ca le vor face si carte de munca. "Cand venea cate un control la locul unde munceam noi, nu ne mai scotea la munca. Ne tineau in camere ca sa nu ne descopere cineva", a spus prietenul lui Vasile, Andrei Mocanu, care a fost si el la munca la autostrada, cum le place tinerilor din sat sa se exprime. Tinerii din Costesti erau pusi sa faca in fiecare zi beton pentru ca lucrau la un pod in zona Sighisoara. "Faceam mult beton pentru ca era un pod mare. Trebuia sa treaca peste calea ferata. A, mi-am amintit ca odata ne-au dat niste bocanci, era decembrie. Dar s-au rupt si aia pentru ca erau subtiri. La nici un baiat n-au rezistat bocancii", a adaugat Vasile. Daca vreunul dintre ei se imbolnavea, era trimis acasa, nu mai era bun de nimic. Daca se intampla vreun accident de munca, patronul, despre care baietii si-au amintit ca se numea Ionut Ciocan, nu raporta nimic. In cel mai bun caz platea niste cheltuieli de ingrijire medicala si daca muncitorul nu se recupera, adica nu era bun de munca din nou, era trimis acasa. Baietii spun ca "sefu` Ionut" avea destule relatii sa se descurce. "Ne plateau 45 de lei pe zi. La inceput ne plateau din doua in doua saptamani. Apoi ne-au dat banii o data pe luna. In timpul zilei ne mai dadeau bani de mancare. Ne cumparam noi paine si niste salam, ne descurcam noi cumva", a mai spus Andrei. Crima protejata Ceea ce este mai grav insa este ca, din dorinta de a-si pastra profiturile, patronii acestor firme fantoma care profita de tineri au vrut sa treaca sub tacere chiar si o tentativa de omor. Era intr-o dupa-amiaza, cand unul dintre ceilalti baieti angajati la autostrada, pe numele sau Costel Tanasa, s-a imbatat si a inceput sa faca scandal, a inceput sa-l injure pe fratele lui Andrei, pe Marius Bogdan Mocanu. Erau cazati in aceeasi casa cu doua camere pe strada Ciocanelor din Cluj. Bogdan a incercat sa-l evite. Si ceilalti baieti incercau sa-l linisteasca. Tanasa nu a vrut sa se linisteasca. Spunea tot timpul ca fratele lui Bogdan, Andrei, l-a suparat si vrea sa se razbune. La un moment dat, cand ceilalti baieti nu au mai fost atenti, a luat un cutit de bucatarie si l-a injughiat pe Bogdan. "I-a atins toate organele interne, i-a atins splina, ficat, rinichi. Este taiat pe burta si pe spate. Era sa-l omoare", a spus Gheorghe Mocanu, tatal celor doi baieti, Andrei si Bogdan. "Daca nu interveneam mai baga o data cutitul in el", a spus Vasile. Apoi, unul dintre baieti l-a sunat pe patron. Acesta a venit insotit de doi politisti si de o ambulanta. Bogdan a fost dus la spital si operat. Dupa patru zile, desi se afla in convalescenta, a fost trimis de patron acasa, cu trenul. Patronul Ionut Ciocan le-a dat celor doi frati numai banii de tren. Desi a venit insotit de doi politisti, patronul a reusit sa musamalizeze totul. Agresorul i-a dat bani de tren si l-a trimis acasa. Politia l-a lasat sa plece. La politie a aparut dintr-o data o declaratie in care Bogdan spune ca ar fi cazut in cutit. "Dar nu Bogdan a scris aceasta declaratie. Am vazut eu, a scris-o patronul", a mai spus Vasile Cristea. Totul s-a petrecut in noiembrie 2007. Agresorul se plimba in continuare prin comuna si ameninta pe toata lumea. Politia ieseana ridica din umeri. Insa tatal baietilor, Gheorghe Mocanu, cauta si astazi dreptatea. Raportul medico-legal intocmit de medicii din Iasi a spus clar ca Bogdan are pe corp plagi produse prin injunghiere si nu se poate vorbi de un accident. Ancheta facuta de Politia din Cluj a fost realizata intr-un mod atat de minutios, incat lui Gheorghe Mocanu i s-a cerut sa trimita cutitul cu care a fost injunghiat fiul sau prin posta. Baietii il luasera cu ei. La Iasi, medicii nu au vrut sa-l ingrijeasca pentru ca nu avea fisa de externare de la Cluj. S-a dus din nou cu trenul la Cluj, desi abia ii cususera ranile. Un medic mai milos i-a dat o fisa de externare pentru a-i folosi la Iasi. Au trecut peste 8 luni de la aceasta tentativa de omor si dosarul se afla inca in lucru. Reporterii cotidianului BUNA ZIUA IASI au luat legatura cu procurorul care se ocupa de dosar, Adrian Domnaru, de la Parchetul de pe langa Tribunalul Cluj. "Urmeaza sa audieze niste persoane. Dosarul este inca in lucru", a spus Adrian Domnaru. Proiectul "Autostrada Transilvania" reprezinta o autostrada de patru benzi, cu o lungime de 415 km, care parcurge ruta de la nord-vest de Brasov in centrul Romaniei pana la Oradea, la granita cu Ungaria. Autostrada va trece prin orasele Brasov, Fagaras, Sighisoara, Targu Mures, Cluj Napoca si Oradea, parcurgand un platou de-a lungul Muntilor Carpati. Proiectul a avut o valoare de 2,2 miliarde Euro, dar ulterior concernul Bechtel a renegociat cu Guvernul Romaniei si s-a ajuns la o valoare de 4,7 miliarde Euro.
Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.

crima protejata
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Comentarii (3)

dumitru  | #39501
nici in burchina faso nu se intampla asa. la noi romanii este posibil orice.recrutorii de forta de munca in astfel de situatii ar trebui linsati.
auto-ban  | #39502
"Desi a venit insotit de doi politisti, patronul a reusit sa musamalizeze totul. Agresorul i-a dat bani de tren si l-a trimis acasa. Politia l-a lasat sa plece."

Probabil si reporterii de la Ziua de Iasi sunt recrutati in acelasi mod, tinind cont de cum stiu sa scrie.

Daca multe sectiuni ale autostrazii sunt construite in modul asta, cu oameni fara experienta si betivi (hm, aaa, moldoveni) imi dau seama cit de buna o sa fie. Dar asa stiu romanii sa-si fure caciula..
Elena  | #39503
Atita timp cit "autoritatile"nu-si fac treaba pentru care au fost investite in acele posturi,romanii vor fi umiliti si niciodsta n-o sa fie ordine in tara noastra si ne mai si ne revoltam cind ni se incalca drepturile in alta tara,fara ca acestor autoritati de la noi sa le fie rusine.In atentia celor platiti din banii nostrii sa-si indeplineasca sarcinile de serviciu nu de pupincuristi si slugi.
Adauga comentariu
Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.3343 (s) | 22 queries | Mysql time :0.208019 (s)