Titlurile zilei

Imagini de colecție cu orașul Iași în anii ’60! Planul și schițele inedite care au dus la dezvoltarea urbană din municipiu în perioada comunismului – FOTO

Publicat: 05 iun. 2020
Imagini de colecție cu orașul Iași, refăcut de Sfatul Popular după al Doilea Război Mondial cu marile cartiere și întreprinderile care au atras muncitori din tot județul
Imagini de colecție cu orașul Iași de pe urma sistematizării marilor cartiere ale urbei în anii regimului comunist

Imagini de colecție cu orașul Iași în anii comunismului. O lucrare despre dezvoltarea urbei în perioada anilor 1960 arată exact cum a crescut municipiul Iași în acele timpuri. Planul și schițele prezintă în detaliu modul prin care au fost ridicate cartierele noi și cum au fost demolate vechile mahalale ale orașului. Dezvoltarea urbană a dus la apariția actualelor cartiere și a întreprinderilor ce au ridicat economia orașului Iași în anii regimului comunist

O nouă serie de imagini de colecție cu orașul Iași de la mijlocul anilor ’60 au ieșit la iveală. Dezvoltarea urbană a autorităților de la acele vremuri a dus la o sistematizare a orașului într-un ritm mai accelerat în urma unor proiecte ale autorităților locale din anii comunismului. Totul apare în lucrarea „Întinerirea bătrânului Iași. Administrație locală și sistematizare urbană la Iași în anii 1960”, semnată de istoricul Liliana Iuga.

După bombardamentele din vara lui 1944 din timpul celui de-al Doilea Război Mondial, aproape 1.900 de clădiri din orașul Iași au fost afectate. La jumătatea secolului al XX-lea, orașul Iași a suferit o serie de distrugeri din cauza unor dezastre naturale, precum și a războiului. Orașul a fost mai întâi afectat de o inundație, în 1932 (mai ales zona sudică din jurul râului Bahlui, inclusiv gara). Apoi de un cutremur, în 1940 și, în fine, de bombardamentele din 1944, care au cauzat distrugeri mai ales în zona centrală. La sfârșitul lui iunie 1944, municipalitatea a raportat un număr de 1.872 de clădiri complet distruse sau grav avariate ca urmare a bombardamentelor și incendiilor care au urmat acestora.

Sistematizarea orașului Iași a fost întocmită de comuniști. Zona industrială a explodat

În lucrarea semnată de Liliana Iuga se arată și modul prin care specialiștii de administrație locală au întocmit planul de sistematizare a orașului. De asemenea, au apărut și imagini cu orașul Iași din acele timpuri.

„La începutul anilor 1950, o echipă de specialiști locali și-a asumat sarcina de a întocmi documentația necesară pentru schița de sistematizare, trimisă ulterior către ISPROR (Institutul Național pentru Sistematizarea Orașelor și Regiunilor). Observațiile acestora au subliniat starea nesatisfăcătoare a majorității locuințelor din Iași, precum și densitățile reduse ale periferiilor, aducând mai mult a sat decât a oraș. Cercetarea a evidențiat ca principală cauză a acestei situații nu atât vârsta construcțiilor, cât igrasia, identificată în peste 50 la sută din clădirile de cărămidă analizate. Propaganda despre efectul pozitiv al transformării orașului a fost preluată și reprodusă de autoritățile locale. Fără îndoială, transformarea s-a datorat în mare măsură evoluției zonei industriale”, se mai arată în lucrarea respectivă.

Întreprinderi industriale în orașul Iași în anii ’60. Dezvoltarea urbană a dus la 190 mii locuitori

Conform schiței de sistematizare elaborate, în 1960, populația orașului urma să ajungă la 190.000 de locuitori în 1975, o creștere semnificativă de la cifra de 123.500 de locuitori din momentul respectiv. Doar trei ani mai târziu, în 1963, autoritățile centrale au stabilit un nou profil pentru oraș, care urma să atingă 300.000 de locuitori până în 1980. Până la începutul anilor ’70 în Iași deja funcționau întreprideri în zonele noi din oraș.

„În 1969, funcționau deja 35 de întreprinderi industriale, printre care: Uzina Mecanică Nicolina, Fabrica de Antibiotice (1955), Uzina Metalurgică (1963), Uzina de fibre sintetice (1969) etc. În această perioadă, orașul atinsese o populație de 187.000 de locuitori, dintre care o treime, muncitori. Deceniul șapte a marcat un salt considerabil în ceea ce privește volumul de construcții, după ce, în anii 1950, se construise relativ puțin – în general, imobile P+2 bine integrate în regimul de înălțime și structura orașului. Realismul socialist, reprezentat prin micul cvartal construit în Păcurari în 1952-1954, poate fi considerat mai degrabă o excepție”, mai apare în lucrare.

Sistematizarea a creat peste 6.000 de apartamente în orașul Iași în patru ani

În anii 1959-1963, în orașul Iași s-au construit 6.270 de apartamente în cartierele 23 August, Piața Unirii, Tudor Vladimirescu, Splai Bahlui, Dimitrie Cantemir, Nicolina și Socola. Noile cartiere au fost proiectate în jurul zonei industriale, atât pentru a rezolva mai ușor problemele legate de transportul salariaților, cât și din cauza reliefului. Cartierele Nicolina și Socola, constând din blocuri lamă dispuse într-un spațiu verde generos, sunt o continuare a ideii de oraș-grădină, specifică Iașului.

„Dincolo de planificarea economică și schițele de sistematizare, membrii Sfatului Popular sunt puși în fața situației de a recunoaște că creșterea orașului nu poate fi, de fapt, controlată. Nu exista o evidență clară a populației flotante, iar întreprinderile aduc muncitorii fără forme legale”, se arată în lucrarea despre administrația locală.

Peste 20 mii de apartamente în Iași la finalul anilor ’60 în urma planului și schițelor pentru sistematizare

Construirea de noi apartamente a dus la creșterea procentului imobilelor în stare bună. În 1958, jumătate din imobilele din Iași erau considerate în stare insalubră și doar 25 la sută în stare bună. Zece ani mai târziu, prin construcția de noi apartamente și demolări, procentul celor în stare bună a urcat la 68 la sută. Suprafața locativă s-a triplat în aceeași perioadă (de la 405.000 metri pătrați în 1958 la 1.204.000 metri pătrați în 1968). Numărul apartamentelor s-a dublat (10.479 de apartamente în 1958, 21.524, în 1968).

„Dezvoltarea orașului s-a desfășurat pe fondul unei persistente crize de locuințe, generate nu numai de moștenirea trecutului, ci și de presiunea adusă de dezvoltarea artificială a industriei. Pe de o parte, administrația locală se concentrează pe promovarea unei noi imagini a Iașului. Se îmbină partea istorică, reprezentativă, cu realizările curente ale regimului”, se arată în lucrarea semnată de Liliana Iuga.

Documente inedite cu imagini din orașul Iași în perioada anilor 1950-1960

Documentele create de Secțiunea Arhitectură și Sistematizare a Sfatului Popular al Orașului Iași, în perioada 1953-1969, au evidențiat dezvoltarea așezării.

„Documentele create în perioada 1953-1969 au în primul rând un rol practic. Preponderente sunt în cuprinsul fondului autorizațiile de vânzare-cumpărare, sector particular și sector socialist, cu documentația aferentă. Se remarcă avizele favorabile emise de Sfatul Popular al Orașului Iași pentru construcții, transformări, demolari sau adăugiri la unele instituții. Aceste însemnări apar în Sfatul Popular al Orașului Iași- Secția Arhitectură și Sistematizare. Documentul se află la Arhivele Naționale Române din Iași.
În anul 1954, s-a emis autorizația de construcție pentru construirea Fabricii de Pâine Păcurari. Tot în 1954, Sfatul Popular a purtat o corespondență referitoare la demolarea imobilelor considerate insalubre din orașul Iași. În anul 1955 s-a emis aviz pozitiv pentru repararea imobilului din Str. Karl Marx (actuala stradă Lascăr Catargi) nr. 44 pentru Radio emisie, dar și a altor imobile din orașul Iași.

Marile monumente din municipiul Iași au fost incluse în planul Sfatului Popular din 1955

În același an, 1955, au fost emise avize, autorizații și fonduri depuse de stat pentru repararea monumentelor istorice. Au fost luate în calcul, de exemplu, Monumentul „Regulamentul Organic” din Parcul Copou, Biserica „Sf. Teodori” din Iași de pe strada Rece. În acel an s-a dat avizul și pentru reabilitarea Bisericii „Mitocul Maicilor” Iași, a Bisericii „Sf. Andrei” din Iași ș.a.m.d.
În anul 1959 s-au emis mai multe autorizații privind refacerea unor străzi din orașul Iași. Tot în anul 1959 s-a emis avizul pentru pasajul rutier Socola, dar și pentru capătul liniei de tramvai de lângă Spitalul „Parhon” din Copou. În 1961 au fost luate în calcul și unele demolări pentru extinderea Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, dar și construcția Bulevardului Dimitrie Cantemir.





Comentarii
Adauga un comentariu