News Flash:

Imprumut urias pentru investitiile municipiului

17 Mai 2006
777 Vizualizari | 0 Comentarii
•Municipalitatea a ales sase proiecte pentru a fi finantate printr-un credit extern •In total primaria vrea sa imprumute 85 de milioane Euro, care vor fi rambursati timp de 20 de ani •Cu ajutorul creditului, primaria vrea sa termine pana in 2009 modernizarea a 54 de kilometri de strazi, 30 de kilometri de linie de tramvai, constructia a 300 de locuinte sociale si a uriasei pasarele Octav Bancila

Municipiul va deveni un santier urias timp de trei ani. Vor fi inlocuite liniile de tramvai, vor fi asfaltate strazile, vor aparea 300 de noi apartamente si o uriasa pasarela intre cartierele Alexandru si Pacurari. Totul este insa pe hartie, pentru realizarea practica primaria avand nevoie de un imens credit, estimat la 85 de milioane Euro, ceea ce inseamna bugetul Iasului pentru un an intreg – 3.000 de miliarde lei (300 milioane RON). "Vom depune proiectele la Ministerul de Finante, urmand ca dupa avizele necesare sa vedem ce banci sau grupuri de banci vor fi interesate de finantare", a declarat ieri primarul Gheorghe Nichita. Pentru deschiderea unei astfel de linii de credit este nevoie, mai intai, de avizul comisiei interministeriale care va analiza gradul de indatorare a bugetului local. Legislatia actuala stipuleaza ca primariile se pot indatora in limita a maxim 20 la suta din intregul buget. In acest moment, prin imprumuturile accesate pentru achizitia de autobuze noi si pentru modernizarea CET, bugetul local are o cota de indatorare de 3,4 la suta. Ratele cumulate, care trebuie platite pentru imprumuturi, vor ridica gradul de indatorare la 9 la suta in 2009. Desi pare ca este destul loc pentru un imprumut, nu se stie inca cat se va ridica gradul de indatorare a bugetului.

Linii de tramvai - 33 de milioane Euro

Cel mai costisitor proiect introdus pe lista pentru credit este reabilitarea caii de rulare a tramvaielor. Primaria a trecut pentru modernizari 30 de kilometri de linie simpla, pe un singur sens. Practic, jumatate dintre liniile de tramvai din oras intra in reparatii, in total reteaua pentru tramvaie intinzandu-se pe 74 kilometri. In plus, vor intra in modernizari reteaua fir contact si refugiile pietonale. Totul va costa, estimeaza primaria, 33 de milioane Euro, adica peste 1.100 miliarde lei (110 milioane RON). Lucrarile ar trebui sa inceapa anul acesta si se vor termina in 2008, fondurile fiind esalonate cu 3 milioane Euro in 2006, 17 milioane in 2007, urmand ca in ultimul an sa fie cheltuite alte 13 milioane Euro. Pe lista de prioritati sunt incluse tronsoanele Canta - Gara - N. Iorga - Primaverii, Gara - Tg. Cucu - Elena Doamna.

Strazi asfaltate - 22 de milioane Euro

Cosmarul gropilor din asfalt se va incheia dupa terminarea investitiilor in strazi, estimate la costuri de 22 de milioane Euro. Din aproape 600 de kilometri de drumuri din municipiu, primaria a inclus pentru finantarea prin credit doar 54,5 kilometri, ce insumeaza insa o suprafata de asfaltat de 566 mii de metri patrati. "Toate strazile pe care se vor inlocui liniile de tramvai vor fi si asfaltate. In plus, am planificat intrarile in oras, dar ne-am aruncat privirea si pe strazile din spatele Mitropoliei", a precizat Mihai Chirica, directorul tehnic al primariei. Lista strazilor include bulevardul Pacurari, Independentei, Anastasie Panu, Stefan cel Mare si Sfant, dar si strazile Ciurchi, Soseaua Nationala, Manta Rosie, Smardan, Moara de Vant.

Pasaj Octav Bancila - 11 milioane Euro

Legatura rutiera suspendata intre cartierul Alexandru cel Bun si Pacurari a devenit o prioritate in scurt timp. Proiectul a fost demarat ca documentatie anul trecut, acum fiind deja inclus pentru finantarea ridicarii pasarelei. Estimarea de la faza de proiect arata ca podul suspendat deasupra strazii Moara de Foc va costa 11 milioane Euro.

Locuinte sociale - 10 milioane Euro

Primaria vrea sa termine pana in 2009 constructia a 300 de locuinte sociale, planificate in zona Gradinari. "Cu banii pe care ii putem aloca de la buget, am termina blocurile in zece ani si nu am rezolva problema stringenta a spatiilor de locuit. Cu ajutorul unei finantari prin credit am putea termina constructia in trei ani si am elibera casele cu risc seismic ridicat in care stau acum tot felul de chiriasi", a explicat primarul Nichita.

Groapa de gunoi - 7,5 milioane Euro

Proiectul "Managementul integrat al deseurilor" completeaza lista creditului cu 7,5 milioane Euro. Municipalitatea vrea, de fapt, sa asigure prin intermediul imprumutului extern cota de participare locala pentru constructia unei noi gropi de gunoi pentru Iasi. Finantarea nerambursabila a fost obtinuta dupa aproape doi ani de tatonari si piedici din fonduri nerambursabile asigurate de Guvern. In total, proiectul va costa 25 de milioane Euro, viitorul depozit de deseuri urmand sa se intinda pe 50 de hectare in zona Tutora.

Informatizarea primariei - 2,5 milioane Euro

Tot din acest credit minune, municipalitatea vrea sa creeze un sistem de gestionare electronica a administratiei locale. Pentru calculatoare si module - programe informatice, primaria vrea 2,5 milioane Euro. Practic, municipalitatea vrea sa transforme activitatea din primarie intr-un program de calculator. De la o banala cerere pana la proiecte urbane si gestionarea arhivei, totul se va putea face din fata unui monitor si printr-un click de mouse.

Tramvaie sau autobuze?

Dilema autoritatilor locale este viitorul transportului in comun: cu tramvaie sau cu autobuze? Din datele primariei, pe termen scurt, mai avantajos ar fi transportul cu autobuze, deoarece necesita costuri de investitie mai mici. Pe de alta parte, transportul electric, mult mai costisitor ca investitii initiale, este mai eficient pe termen lung. Asta pentru ca tramvaiele asigura un transport ecologic, pe cand autobuzele vor genera costuri mari pentru respectarea conditiilor de mediu, impuse de UE. "Experienta oraselor occidentale arata ca tramvaiele sunt folosite din ce in ce mai intens. Dupa ce au renuntat la ele acum 10 - 15 ani, acum le introduc din nou. Nu stim inca foarte bine sa facem evaluari pe termen lung. Aceasta problema trebuie sa fie rezolvata prin dezbatere publica, avand timp sa analizam pana la sedinta CL si dupa aceea pana obtinem avizele necesare pentru credit", a explicat primarul Gheorghe Nichita.
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.2265 (s) | 22 queries | Mysql time :0.064826 (s)