News Flash:

In sfarsit. Sefii primariei s-au trezit in al doisprezecelea ceas. Planul care poate scapa Iasul de un dezastru ecologic de proportii

15 Iunie 2018
1351 Vizualizari | 1 Comentarii
Newsletter
BZI Live Video Divertisment
Video Monden
Muzica Populara Curs valutar
EUR: 4.6658 RON (-0.0009)
USD: 4.0493 RON (+0.0134)
Horoscop
berbec
taur
gemeni
rac
leu
fecioara
balanta
scorpion
sagetator
capricorn
varsator
pesti

• Dupa luni de asteptare, municipalitatea ieseana a reusit sa ia o decizie vitala pentru locuitorii orasului • Recent a fost finalizat planul de calitate a aerului, plan care, pana acum, a fost intocmit extrem de prost si care a fost intors de fiecare data de autoritatile pe linie de mediu • Iasul este unul din cele mai poluate orase din tara, iar riscurile sunt uriase • Sefii orasului spera sa iasa basma curata de aceasta data

Inca o incercare. Dupa ce a fost intors de cateva ori pentru ca nu era conform cu cerintele autoritatilor pe linie de mediu, municipalitatea ieseana a refacut planul de calitate a aerului, pe care l-a lansat in dezbatere publica. Iasul se afla deja pe lista neagra a Comisiei Europene privind poluarea, iar acest lucru a dus deja la numeroase scandaluri in mediul administrativ si cel politic.

Romania a fost amenintata cu demararea procedurilor de infringement daca nu rezolva problema poluarii din aglomeratiile urbane, iar Iasul a intrat deja in vizorul celor de la Ministerul Mediului.

In aceste conditii, Primaria municipiului Iasi a fost nevoita sa refaca planul de calitate a aerului, plan care ar trebui pus in aplicare cat de curand, pentru a putea scapa orasul de un adevarat dezastru ecologic.

"Estimarea zonei poluate cu particule în suspensie este un demers extrem de dificil, ca urmare a varietatii si implicit dinamicii maselor de aer, dar si a lipsei de informatii spatiale de detaliu. Populatia expusa este si mai greu de cuantificat în lipsa unor informatii demografice aglutinate la nivel de zone si cartiere. Municipiul Iasi este o entitate urbana de rang 1, astfel ca nu este împartit pe zone si cartiere unanim acceptate si implicit legiferate. Zonarea pe cartiere este un demers stiintific, social si juridic dificil si, din pacate, nu s-a ajuns la un consens unanim acceptat, iar mentalul colectiv si apartenenta la o zona sau un cartier este una pur subiectiva. Observam ca cele mai afectate cartiere de poluare sunt Pacurari, Alexandru cel Bun, Centru, Socola-Nicolina, Galata, Frumoasa si Studentesc (Tudor Vladimirescu). În aceste cartiere se afla si cele mai importante efective populationale. Consideram perioada 2010 - 2014 cea mai reprezentativa, ca urmare a corelarii acesteia cu cresterea parcului auto (public si privat) si implicit transformarilor de ordin economic, edilitar si urbanistic, ce pot avea efecte asupra calitatii aerului si implicit asupra sanatatii populatiei", se arata in planul intocmit de municipalitatea ieseana.

In plus, se arata si cum s-a ajuns ca orasul sa fie plin de particule in suspensie."Putem identifica doua mari categorii de tipuri de vreme ce genereaza partial, dar mai ales întretin conditiile de poluare atmosferica cu PM10 pe parcursul anului. Perioadele foarte calde de pe parcursul semestrului cald, lipsite de precipitatii, cu advectii de aer pe componenta sudica ce pot transporta particule mobile de la nivel local, regional sau chiar continental (Eurasia, Sahara); aceste perioade sunt foarte favorabile importului de particule exogene în interiorul orasului. Perioadele dominate de inversiuni termice, care în general, dar nu obligatoriu, sunt asociate intervalelor reci, anticiclonale de pe parcursul perioadei reci; aceste perioade sunt favorabile în special acumularii de particule din surse indigene în interiorul orasului", se mai arata in documentul respectiv.

Citeste si : Primaria a fost luata din nou la rost pentru aerul poluat din oras. Planul privind calitatea aerului, plin de greseli

Managementul traficului a poluat orasul

In plus, au fost identificate si cauzele care au dus la poluare. Culmea, lucrarile la sistemul de management al traficului, proiect de zeci de milioane euro, au contribuit la accentuarea poluarii in municipiu.

"Poluarea mediului în aglomerarea Iasi se datoreaza pe de o parte existentei unor activitati industriale, activitati care în prezent si-au diminuat intensitatea, si pe de alta parte a insuficientelor investitii în infrastructura rutiera majora de la nivelul municipiului, fapt ce a facut ca orasul Iasi sa fie tranzitat de un numar mare de vehicule care contribuie la degradarea calitatii aerului. Principalele surse de poluare care au contribuit la aparitia particulelor în suspensie (PM10) în municipiul Iasi sunt: traficul auto, santierele de constructii derulate în anii 2012, 2013, 2014, numeroasele lucrari de reabilitare si modernizare a retelelor de alimentare cu apa si canalizare, cât si a lucrarilor la instalatiile subterane, (înlocuire cablu telefonie, cablu TV, termoficare, electricitate, cablu fibra optica în cadrul Proiectului Sistem de Management de Trafic în Municipiul Iasi) si starea precara a tramei stradale pe anumite sectoare ale municipiului Iasi", se arata in document. Municipalitatea sustine ca in oras, principala sursa de poluare cu PM10 o constituie transportul cu mijloace auto.

Citeste si : Un profesor universitar ofera explicatii halucinante despre un fenomen descoperit la Iasi. In anumite perioade poate fi observat pe strazile din oras - FOTO

Cum vor sefii din primarie sa scape de poluare

Sefii din Palatul Roznovanu au intocmit si ideile care ar putea duce la reducerea emisiilor poluante in municipiu. "Pornind de la actele de reglementare, sunt prezentate potentiale masuri care trebuie luate în considerare pentru reducerea poluarii aerului, cum ar fi: reducerea emisiilor provenite din surse stationare prin asigurarea dotarii acestora cu echipamente de control al emisiilor sau prin asigurarea înlocuirii lor; reducerea emisiilor provenite de la autovehicule prin intermediul modernizarii cu ajutorul echipamentelor de control al emisiilor. Trebuie avuta în vedere utilizarea de stimulente de natura economica pentru a accelera adoptarea noilor tehnologii; achizitiile efectuate de catre autoritatile publice, în conformitate cu regulamentul privind achizitiile publice de autovehicule destinate traficului rutier, de combustibili si de echipamente de combustie care asigura protectia mediului, în scopul reducerii emisiilor, inclusiv achizitionarea unor autovehicule noi, dar si autovehicule cu nivel scazut de emisie; autovehicule nepoluante care efectueaza servicii de transport; surse stationare de combustie cu nivel scazut de emisie; asigurarea utilizarii combustibililor cu nivel scazut de emisie în sursele stationare de scara mica, medie si mare si în sursele mobile", se mai arata in planul de calitate a aerului.

Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.

ministerul mediului poluare traficul auto pm10 reducerea
Distribuie:  

Realitatea.net

RomaniaTV.net

Din aceeasi categorie

Comentarii (1)

Popescu  | #657177
Cred că noi românii ne invartim in jurul cozii de aproape 30 de ani. Cheltuim fondurile pe proiecte de mediu inutile, pe implementarea de suprataxe etc. Cu acesti bani ar trebui să reânpadurim România. Taxele nu inbunatatesc cu nimic aerul.
Adauga comentariu
Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2018 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1813 (s) | 21 queries | Mysql time :0.030913 (s)