News Flash:

Incalcitul drum al "Afacerii Motorina"

13 Martie 2001
1324 Vizualizari | 0 Comentarii
Teroare si ipoteze in Depou

•"Jaful Mileniului", depistat in toamna trecuta, ar fi numai varful vizibil al furtului de motorina practicat pe scara industriala •Cu sacosa sau vagonul, aproape fiecare salariat avea partea sa •Obligati sa-si tina gura si, in lipsa informatiilor oficiale, oamenii au inceput sa vorbeasca pe la colturi •Unii isi amintesc de morti suspecte care acum aduc mai mult a asasinate

Arhicunoscutul "jaf al mileniului" continua sa scoata la iveala o ingeniozitate deosebita a celor care si-au umplut buzunarele din motorina sustrasa de la Depoul Pascani. Descoperita in luna noiembrie a anului trecut, disparitia a 2.600 tone de motorina este aparata de ochii curiosi cu o cerbicie iesita din comun. Desi intreaga filiera a "Afacerii Motorina", cum a fost supranumit jaful de la depou, se ridica la numarul zecilor de persoane, beneficiarii fiind, se pare, oameni cu influenta si bani din oras, pana acum o singura persoana a cazut prada acestei "caracatite" a combustibilului. Virgil Stoleru este considerat omul cheie in intreaga operatiune, care a scos fraudulos din buzunarul statului suma de aproximativ 30 de miliarde lei. Odata cu descoperirea absentei celor 2.600 tone de motorina din rezervoarele depoului, la unitatea de transport a inceput o ampla ancheta, care, se pare, s-a stins cu timpul. Linistea de aici pare sa amplifice si mai mult misterul care inconjoara acest caz.

Furt cu sacosa si cu vagonul

Daca la Depoul Pascani, pana la descoperirea disparitiei, mai toata lumea stia ca se fura motorina in cantitati mici, mai nimeni nu a luat atitudine. Si asta pentru ca "sacosarii', dupa cum erau denumiti micii hoti de motorina, ce plecau aproape zilnic cu sticlele cu motorina in sacose, nu ar fi putut niciodata sa produca un asemenea prejudiciu. Pentru cei de la depou era cel putin normal sa plece acasa cu sticlele cu motorina. Conform unei surse demne de incredere, la aceasta categorie de hoti ce aduceau un prejudiciu relativ redus depoului, se mai adauga inca doua categorii de "amatori" de combustibil. Este vorba de cei care fura cu locomotiva si, nu in ultimul rand, "pestii" cei mari care scoteau combustibilul cu vagonul din depou. Conform sursei respective, personalul care sustragea motorina cu locomotiva lua combustibilul cu buna stiinta unor sefi mai mari. Totusi, numarul curselor efectuate de mecanicii de locomotiva era diferit de la o noapte la alta, in functie de "cerintele de pe piata". In perioada in care cerintele de combustibil erau foarte mari, se intampla ca o singura locomotiva sa faca nu mai putin de patru curse pentru a se alimenta cu combustibil. Chiar daca furtul cu locomotiva ar putea parea cel care a golit rezervoarele Depoului Pascani de 2.600 tone de motorina si buzunarul statului de circa 30 de miliarde lei, lucrurile nu stau tocmai asa. Chiar si in cazul furtului cu locomotiva, perioasa in care ar fi disparut motorina ar fi fost destul de mare (circa 70 de ani, daca s-ar fi furat cu o singura locomotiva cate o tona in fiecare noapte).
In schimb, "pestii" cei mari, care au reusit sa goleasca rezervoarele de combustibil in cativa ani, sunt din categoria a treia, care furau cu vagonul. Sursa respectiva ne-a dezvaluit o modalitate ingenioasa prin care motorina putea fi scoasa din depou fara a atrage atentia, incat nimeni nu-si putea da seama de lipsa combustibilului daca nu se verificau rezervoarele. Fiecare vagon cu combustibil, dupa sosirea din cursa sau dupa descarcare, era dus la statia de spalare a vagoanelor, situata undeva in afara unitatii. Cunoscand acest lucru, cei ce furau cu vagonul au pun in aplicare un plan. Dupa ce incarcau motorina intr-un vagon, acesta era dus noaptea cu o locomotiva la statia de spalare pentru a putea fi "curatat". De aici, combustibilul era preluat de catre beneficiari cu diferite mijloace de transport pentru a putea fi folosit. Aceasta dezvaluire deschide calea spre o noua ipoteza in stabilirea adevarului atat de indepartat despre disparitia a 2.600 tone de motorina din Depoul Pascani.

Moartea dubioasa a unui mecanic de locomotiva

Aceeasi sursa, care a preferat sa beneficieze de protectia anonimatului, a mai amintit de moartea cu totul suspecta a unui mecanic de locomotiva de la depoul pascanean. Unul dintre mecanici era implicat in traficul cu motorina de la Depoul Pascani si, in urma cu circa un an si jumatate, printr-un stupid accident de tren, mecanicul din depou si-a pierdut viata. La scurt timp de la decesul mecanicului respectiv, sotia acestuia este incadrata in graba la depou. Aceasta manevra trage mai multe semne de intrebare in privinta mortii mecanicului. Conform sursei respective, cu cateva zile inainte de a muri, mecanicul purtase cu o anumita persoana din depou o discutie, afirmand cu acel prilej ca va face public furtul de combustibil, cat si pe unii beneficiari ai acestuia. Mai mult decat atat, sursa mai afirma faptul ca un fost ofiter al UM 0215, implicat si el in afacerile cu motorina din depou, a "regizat" accidentul prin care mecanicul de locomotiva si-a pierdut viata. In plus, mecanicul ar fi fost mai intai batut, intr-o comuna din zona, si apoi lasat pe linia de cale ferata, in stare de inconstienta, cu cateva ore inainte de trecerea trenului care i-a curmat viata.

Omerta la Depou

Inca de la inceputul anchetei, care timp de cinci luni nu a adus nici un rezultat concret, ingenioasa "afacere" a fost bine pazita atat de ochii curiosilor, cat si de cei ai reprezentantilor mass-media. De fiecare data cand a fost contactat in legatura cu imensul jaf din propria-i curte, noul sef coordonator al Depoului Pascani a ridicat neputincios din umeri. "Nu stiu nimic, nu pot sa va spun nimic in legatura cu asa ceva. Daca vreti detalii, discutati cu domnul Tacea", ne-a declarat de fiecare data Alois Perca, seful Depoului Pascani.
Numai ca surse demne de incredere din interiorul unitatii au sustinut o cu totul alta ipoteza. Si anume ca, imediat dupa explozia scandalului motorinei, printr-o directiva se pare venita mai de sus, toti angajatii depoului, indiferent de functia detinuta, au fost pusi sa scrie declaratii ca nu vor discuta nimic in legatura cu ancheta cu reprezentantii mass-media. Directiva respectiva a instituit o lege a tacerii in legatura cu scandalul motorinei, asemanatoare Omertei din mafia italiana.
Nemultumiti de modul in care li s-a pus pumnul in gura, dar si de faptul ca vor trebui sa plateasca ce au furat altii, mai multi salariati ai Depoului Pascani, organizati intr-un grup, intentioneaza sa trimita o scrisoare sefului Departamentului de Control si Anticoruptie al Guvernului, Ovidiu Grecea, in scopul de a solicita un control la Depoul Pascani. Mai mult decat atat, un cetatean din suburbia Lunca Pascani a inaintat un memoriu consistent primului-ministru in legatura cu mai multe ilegalitati din Pascani, printre care un capitol important este alocat "Afacerii Motorina".
Mihai HOGAS
Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1431 (s) | 24 queries | Mysql time :0.028981 (s)