News Flash:

Incasarile RATC nu acopera cheltuielile de transport

25 Octombrie 2000
1450 Vizualizari | 0 Comentarii
•Tarifele de calatorie au crescut cu 25%, in timp ce preturile la materiale, energie si carburanti s-au majorat cu 52-168%

Discrepanta intre cheltuielile facute de Regia Autonoma de Transport in Comun (RATC) Iasi pentru sustinerea activitatii de profil si tariful biletelor de calatorie risca sa conduca in scurt timp la decapitalizarea regiei. Ultima majorare a tarifelor practicate de RATC a fost facuta in februarie 2000, cand s-a trecut la aplicarea taxei pe valoare adaugata pentru serviciile de transport local. Majorarea cu 25% a tarifelor de transport nu a putut tine pasul cu ulterioara crestere a inflatiei. Cresterea preturilor la materiale a condus la amplificarea dezechilibrului bugetului de venituri si cheltuieli a RATC. Pentru intervalul iunie 1999 - iunie 2000, cele mai mari cresteri de preturi au fost inregistrate la anvelope (168%), materiale si piese de schimb (122%), uleiuri (96%), energie electrica (70%) si motorina (52%). Dupa cum se poate remarca, cresterile de pret au fost semnalate tocmai la materialele de prima necesitate pentru RATC. Un calcul elementar indica faptul ca aproximativ 50% din costul unui bilet reprezinta cheltuielile pe care le face RATC pentru carburanti, energie electrica, materiale si piese de schimb. Prin nealinierea tarifelor de calatorie la costurile implicate in sustinerea activitatii de transport se va putea constata decapitalizarea RATC, care va avea consecinte nefaste pentru toti iesenii. Absenta lichiditatilor, prin cuantumul redus al subventiilor acordate de municipalitate, a determinat RATC sa intarzie platile catre principalii sai furnizori. Intarzierile la plata au atras penalitati, ce au incarcat si mai mult nivelul datoriilor pe care le are RATC. O alta consecinta a cresterii costurilor si a diminuarii subventiilor este blocarea investitiilor proprii. RATC, prin modul in care este subventionata de municipalitate, nu-si poate dezvolta un program propriu de investitii. Tot datorita situatiei financiare a regiei, s-a produs blocarea unor proiecte care puteau fi dezvoltate prin fonduri nerambursabile din exterior. In paralel, pe plan intern, solicitarea unui imprumut de catre RATC s-ar solda cu un refuz, data fiind precaritatea starii financiare a regiei. Actuala stare a RATC Iasi ar trebui sa fie un serios motiv de ingrijorare pentru municipalitate. Spre exemplu, regia de transport local din Bucuresti mentine un tarif de 3.500 lei/calatorie, in contextul in care 80% din cheltuielile regiei sunt subventionate de la bugetul local.
(S.A.)
Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1335 (s) | 22 queries | Mysql time :0.018273 (s)