News Flash:

Incepe-ti ziua cu aceasta foarte scurta rugaciune. O sa-ti mearga mai bine toata ziua

17 Decembrie 2017
7509 Vizualizari | 0 Comentarii

Prin aceasta rugaciune, Parintele cere binecuvantarea lui Dumnezeu ca in vremea intregii zile sa lucreze dupa voia Acestuia. Scrie: „Binecuvanteaza, Doamne, ziua aceasta pe care mi-o ai dat pentru cea negraita bunatatea Ta; si ma invredniceste in puterea binecuvantarii Tale, ca toata fapta si cuvantul din ziua ce incep acum sa le savarsesc pentru Tine, spre slava Ta, in frica Ta, dupre voia Ta, in duhul intregii cugetari si al curatiei, al smeritei cugetari, al rabdarii, al dragostei, al blandetii, al pacii, al barbatiei, al intelepciunii, cu rugaciune si in tot ceasul amintindu-mi ca pretutindenea esti".

Multi simtim nevoia sa-I multumim lui Dumnezeu pentru noua zi pe care o incepem, pe care ne-a daruit-o spre lucrare si agonisire de castig. Cu aceasta rugaciune insa, ne aratam recunostinta si multumirea fata de Dumnezeu pentru noua zi si Il rugam sa ne invredniceasca sa pazim voia Sa cu smerenie, cu intreaga cugetare, rabdare, dragoste, blandete, pace, barbatie, intelepciune, rugaciune si pomenire de prezenta Sa in tot locul.

Cred ca cei ce in fiecare dimineata - si sunt multi oameni care fac aceasta - se roaga folosind cuvintele rugaciunii Parintelui si traiesc tot restul zilei in duhul ei se izbavesc de multime de pacate si se straduiesc sa implineasca in viata lor voia lui Dumnezeu. Totodata, nu cere pur si simplu sfintirea zilei pe care o incepe, ci ca Duhul Sfant sa-l povatuiasca la tot binele. Scrie Parintele Sofronie:

„Asa, Doamne, pentru nemarginita bunatatea Ta, cu duhul Tau cel Sfant ma povatuieste intru tot lucrul si cuvantul cel bun".

Mai exista in aceasta rugaciune si un alt cuvant, de mare insemnatate:

„Si-mi daruieste fara poticnire sa trec toata calea vietii inaintea fetei Tale, ca nici o faradelege sa mai adaug dreptatii [pre care o ai descoperit noua]".

Cere de la Dumnezeu sa-l binecuvanteze ca in intreaga viata sa traiasca potrivit dreptatii Sale si sa faca voia Lui. Ii cere Harul si binecuvantarea pentru a trai potrivit cu poruncile Sale: „Rogu-ma Tie, lege pune mie in caile poruncilor Tale si nu pana la suflarea mea cea mai de pre urma sa ma instrainez de lumina asezamintelor Tale, pana ce va fi porunca Ta singura lege a intregii mele firi: si cea vremelnica, si cea vesnica".

Cere de la Dumnezeu ca legea Lui sa se uneasca cu insasi fiinta sa si sa nu savarseasca nimic potrivnic voii Acestuia. Cunoastem din Traditia Dumnezeiestilor Scripturi si a Sfintilor Parinti ca trei legi ne ocarmuiesc viata: legea constiintei, legea lui Moisi si legea Dumnezeiescului Har, daruita noua prin Iisus Hristos. Omul trebuie sa traiasca neincetat pazind legea constiintei, si de la legea lui Moisi sa se ridice la legea Harului Dumnezeiesc.

Exista, inca, o lege a trupului si o lege a duhului. Sfantul Apostol Pa vel scrie: „Dar vad in madularele mele o alta lege, luptandu-se impotriva legii mintii mele sifacandu-ma rob legii pacatului, care este in madularele mele" (Romani 7:23). Avem, adica, inlauntrul nostru o lege care ne impiedica sa pazim legea lui Dumnezeu. Simtim ca vrem sa traim potrivit voii lui Dumnezeu, dar nu putem, nu ne-o ingaduie omul nostru cel vechi, patimile, exista o lege tare care ne tine lipiti de pamant. Aici Parintele il roaga pe Dumnezeu ca intreaga sa fiinta sa se uneasca cu legea Lui dumnezeiasca. infricosator este cuvantul acesta! Sa nu facem nimic din ce nu ii este bineplacut lui Dumnezeu, in esenta, intelege prin aceasta lepadarea voii mintii noastre si lucrarea numai potrivit cu voia cea dupa fire, asa cum vedem ca traiesc sfintii, care si-au daruit deplin libertatea lor lui Dumnezeu si numai El, in chip liber, lucreaza in launtrul lor.

Poruncile lui Dumnezeu sunt lumina si ne povatuiesc catre lumina. Sunt numite, de asemenea, si indreptarile (drepturile, gr. dikaio-mata) lui Dumnezeu. Din pacate traim intr-o epoca in care toti vorbim despre drepturi si ne referim neincetat la drepturile pe care le avem. Spunem: „Doamne, invata-ma indreptarile (dikaiamata) mele", „Vie imparatia mea" in vreme ce rugaciunea Prorocului David este: „invata-ma indreptarile Tale", iar Hristos ne-a invatat sa ne rugam cu aceste cuvinte: „Faca-se voia Ta", „Vie imparatia Ta". Tot mereu vorbim despre drepturi.

Daca citim ideile si filosofia Iluminismului, vom constata ca in centrul invataturii acestuia stau drepturile omului. Desigur, nu negam aceste drepturi, pe care, de altminteri, le respectam. Proble ma apare insa cand vedem doar drepturile, fara a avea simtul indatoririlor noastre si, indeosebi, cand nu suntem in stare sa traim acest ethos kenotic, al desertarii de sine, al daruirii de bunavoie.

Dorinta de a ne satisface propriile drepturi da nastere conflictelor din sanul familiei si societatii. Fiecare vrea sa-si vada implinite drepturile. Insa, cand cineva se hotaraste sa nu lucreze astfel, sa nu urmareasca aceasta, ci, pe de o parte, sa se lepede de drepturile sals, iar pe de alta sa se straduiasca pentru implinirea indreptarilor (drepturilor) lui Dumnezeu, sa pazeasca, adica, voia lui Dumnezeu, atunci indata intreg mersul vietii i se schimba si inlauntrul sau se salasluieste pacea. indreptarile lui Dumnezeu, marturiile Lui, lucrurile si poruncile Lui, toate sunt urmari ale faptului ca am fost ziditi de Dumnezeu.

In aceasta rugaciune, Parintele Sofronie cere ca Domnul sa-i daruiasca Harul Sau, asa incat intreaga zi sa o petreaca intru paza poruncilor Lui, caci acestea sunt lumina si il povatuiesc pe om catre lumina. ii cere deopotriva Domnului sa nu-l lipseasca de vederea fetei Sale. Scrie: „Sa nu ascunzi de la mine fata Ta".

Acest cuvant de rugaciune vadeste un om ce are in centrul vietii sale Persoana - Fata lui Dumnezeu -, iar nu o seama de porunci lipsite de ipostas. Si, desigur, este avuta in vedere aici tema majora a ridicarii Harului Dumnezeiesc. A-Si ascunde Dumnezeu Fata inseamna a-Si retrage Harul Sau de la om, pentru multe si felurite pricini, fie din iconomie, fie din indepartare sau parasire.

Din toate cele spuse mai sus putem vedea faptul ca Parintele Sofronie se roaga ca Dumnezeu sa-i binecuvanteze intreaga zi pentru a o petrece dupa voia Lui si a nu se lipsi de vederea fetei Sale. Aceasta da nastere unei insuflari, inca din primele ceasuri ale diminetii.

Credinciosul care se roaga folosind aceasta rugaciune isi umple mintea cu intelesuri de-Dumnezeu-insuflate: „Te rog, Doamne, lumineaza-ma astazi, ca orice s-ar ivi, sa lucrez dupa voia Ta". Mergand la lucru, se roaga inlauntrul sau: „ Te rog, Doamne, ajuta-ma sa fiu smerit, sa pastrez tacerea in clipele de nevoie, sa nu ma manii, sa implinesc voia Ta. Cand mi se face nedreptate, da-mi smerenie sa o pot purta si sa implinesc dreptatea Ta. Cand vin asupra mea felurite ispite, Te rog, Doamne, da-mi sa le indur si sa trec peste toate greutatile".

Cand cineva isi incepe astfel inca de dimineata ziua si merge la lucru umplandu-si sufletul cu aceasta insuflare dumnezeiasca, se va izbavi cu siguranta de multe pacate.

Ierotheos, Mitropolit al Nafpaktosului

Din Isihie si teologie: Calea tamaduirii omului in Biserica Ortodoxa, Ed. Sophia, Bucuresti 2016

Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2018 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1479 (s) | 21 queries | Mysql time :0.027300 (s)