News Flash:

Inegalitate in fata legii

5 Aprilie 2001
1047 Vizualizari | 0 Comentarii
Abuzul in serviciu si ultrajul sunt doua fapte distincte din punct de vedere juridic. Mai intai, abuzul intra in sfera infractiunilor de serviciu, care sunt prevazute in Codul Penal la articolele 246-258. In cadrul infractiunilor de abuz intra si unele mai des vehiculate in ultima vreme, cum ar fi "neglijenta in pastrarea secretului de stat" sau "luarea de mita". Abuzul in serviciu este actiunea unui functionar care nu isi respecta sau isi depaseste atributiile, prin aceasta fapta fiind lezate interesele persoanelor care apeleaza la serviciile respectivului. Orice actiune a functionarului public care nu da curs cererii pertinente formulate de cetatean poate fi sanctionata ca un abuz in serviciu. Daca functionarul respectiv pretinde pentru indeplinirea atributiilor sale unele foloase materiale, cererea sa poate fi catalogata drept un abuz in serviciu, mai precis aceasta actiune intra sub incidenta articolului 254 din Codul Penal, la infractiunea de "luare de mita". De multe ori, functionarul public nu pretinde nici un fel de foloase pentru indeplinirea indatoririlor sale si asta pentru ca, pur si simplu, nu le indeplineste. Multi dintre noi au avut nefericita ocazie de a se confrunta cu mitocanismul unor controlori sau cu indolenta unor functionari ai Primariei ori ai altor institutii ale statului. Aceste actiuni pot fi catalogate drept neglijenta in serviciu sau purtare abuziva; in spatele uniformei sau al statutului de functionar public se ascunde, de multe ori, un individ incapabil sau rauvoitor.

Lipsa de informare a cetatenilor

Cazurile in care persoane fizice au fost victime ale unor asemenea "nechemati" tin de multa vreme prima pagina a ziarelor; de multe ori, seara la televizor, mai apare cate un copil batut degeaba sau o fata inchisa pe nedrept doar pentru ca altcineva si-a asumat identitatea ei si nici un politist nu a avut minima curiozitate sa verifice daca persoana certata cu legea era sau nu cine pretindea a fi. "Lipsa de informare a oamenilor este de multe ori o piedica in descoperirea si sanctionarea unor abuzuri in serviciu; de multe ori oamenii pleaca de langa functionarul care i-a injurat sau care le-a intors spatele fara a se adresa pe urma institutiilor abilitate sa rezolve aceste incidente: Politia si Parchetul", ne-au spus procurorii.
Rezulta de aici ca de fiecare data cand un cetatean se simte lezat de o actiune a unui functionar, el se poate adresa de urgenta factorilor direct raspunzatori de rezolvarea problemelor sale. Ziarele si posturile de televiziune au prezentat adeseori cazuri de cetateni care s-au adresat cu naivitate institutiilor statului, crezand ca acestea le pot ajuta sa treaca peste necazuri.
Cazul Mariei Popa din Birlad este de acum arhicunoscut: femeia a mers la spital pentru a fi ajutata sa nasca cel de-al doilea copil. Dupa ce a efectuat operatia, medicul a uitat o fasa in cavitatea abdominala a Mariei Popa. Cand a revenit la spital pentru ca durerile devenisera insuportabile, femeia s-a trezit inconjurata de atitudini diferite mergand de la nepasare si pana la indolenta; cum altfel poate fi calificata declaratia unui reputat specialist care a spus in auzul intregii lumi ca "e normal ca medicii sa mai uite cate ceva la operatie!". Pana la urma, femeia a fost nevoita sa mearga la Bucuresti pentru a fi operata, Iasul fiind un oras prea mic pentru un caz atat de mare.

Unii stau mai sus cu o treapta

Daca fapta unui functionar de a lovi sau a insulta un simplu cetatean este pedepsita cu inchisoare intre trei luni si cinci ani, in momentul in care un cetatean, la fel de comun ca si cel din primul caz, loveste, adreseaza insulte la adresa unui functionar public, aceasta fapta este pedepsita cu inchisoarea de la sase luni la sapte ani, iar in cazul vatamarii corporale grave, pedeapsa se mareste pana la 12 ani. Daca prin actiunile sale un cetatean loveste sau insulta un politist, jandarm, militar sau magistrat, el risca o pedeapsa cu inchisoarea de la trei ani la cincisprezece ani. Cuantumul acestor pedepse ridica unele semne de intrebare in randurile oamenilor simpli, dupa cum reiese si din sondajul alaturat: lumea este nedumerita de ce un controlor, care bate un contravenient doar pentru ca asa doreste, primeste o pedeapsa mai mica decat un cetatean care nu mai suporta sa fie jignit de tonul sau actiunile celor sus-citati si recurge la injurii sau chiar lovituri si este pasibil de o pedeapsa mai mare cu doi ani; in plus, de cele mai multe ori, aceasta pedeapsa este si acordata. Juristii afirma ca aceasta prevedere din Codul Penal este pe deplin indreptatita deoarece "in cazul in care un functionar abuzeaza de postul sau si produce daune unei persoane fizice, el poate fi tras la raspundere atat pe linie penala cat si pe linie administrativa, in cadrul locului de munca in care isi desfasoara activitatea. Impotriva unui cetatean care loveste un functionar nu poate fi luata decat masura urmaririi penale si a aplicarii pedepselor prevazute in Codul Penal. Un alt motiv este acela ca un functionar nu se reprezinta pe sine in nume propriu, ci intruchipeaza o institutie; daca prin actiunile sale el denigreaza acea institutie, neindeplinindu-si atributiile, este pasibil de pedepsire pe line administrativa si pe linie penala; daca un cetatean simplu jigneste un politist, spre exemplu, insulta se rasfrange asupra institutiei, deoarece politistul reprezinta in orice moment interesele tuturor cetatenilor care sunt lezati la randul lor. Daca pedepsele impuse pentru ultraj si purtare abuziva nu ar fi diferentiate, s-ar crea impresia ca nu serveste la nimic sa fii procuror sau militar, pentru ca nu ti se acorda nici un fel de protectie din partea legii pe care esti pus sa o aplici si ca esti la discretia oricui crede ca are dreptate sa se razbune astfel".
Codul Penal incrimineaza si aceasta ultima actiune: in articolul 239 este precizat ca in cazul unui cetatean care comite fapta de a ultragia un functionar public, fie el controlor sau politist, "in scopul razbunarii pentru acte sau fapte indeplinite in exercitiul functiunii, maximul pedepsei se majoreaza cu o treime".
Cu toate cele expuse mai sus, impresia ca unii sunt mai presus de lege este destul de raspandita in randul oamenilor obisnuiti, si asta deoarece nu este destul de usor de acceptat ca individul care poarta insemne oficiale si care nu isi indeplineste atributiile este insasi institutia din care face parte in momentul in care decizi ca trebuie sa iti faci dreptate singur.
Mihai MITRICA
Distribuie:  
Incarc...

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1393 (s) | 24 queries | Mysql time :0.019825 (s)

loading...