News Flash:

Inghetati fara vina

19 Noiembrie 2001
938 Vizualizari | 0 Comentarii
Iesenii buni platnici care au vecini datornici vor ingheta si in acesta iarna in apartamente •In 11 ani nu s-a miscat un deget pentru rezolvarea situatiei locatarilor care, desi isi platesc facturile, nu au apa calda sau caldura •O hotarare de guvern ar putea rezolva partial problema

Problema asigurarii incalzirii pentru iesenii buni platnici, care sufera din cauza vecinilor lor restantieri, este departe de a fi rezolvata. Desi au trecut 11 ani de la caderea regimului comunist, care a impus un sistem de asigurare a incalzirii si apei calde a carui efecte sunt resimtite si astazi, pana acum nu s-a gasit o solutie de separare si izolare a datornicilor fata de reteaua de distributie.

Conducerea RADET flutura solutii si atat

Conducerea RADET Iasi nu a gasit, deocamdata, o solutie pentru separarea locatarilor bun planici de cei rau platnici, pentru asigurarea serviciilor de alimentare cu agent termic. Desi sute de ieseni se plang in fiecare an ca nu au apa calda si caldura din cauza vecinilor lor, depunerea unei plangeri la sediul regiei nu are nici un efect. Conducerea RADET ridica din umeri si afirma ca nu poate sa faca nimic intrucat nu are parghiile necesare pentru realizarea unei separari intre cele doua categorii de consumatori.
In acest moment nu exista legislatia necesara pentru ca angajatii regiei sa poata intra in apartamentul unui datornic si sa-i sigileze instalatiile de incalzire. "Concret nu avem cum sa intram in apartament decat cu acceptul locatarului. Daca acesta nu vrea sa ne dea drumul in casa, chiar daca este datornic, nu avem ce face. Nu putem sa-l obligam sa ne lase sa intram", ne-a declarat directorul regiei Romeo Mistreanu.
Ca urmare, conducerea regiei si-a vazut interesul si a gandit ca, decat sa dea la toti si astfel sa piarda regia, suportand cheltuelile celor care nu platesc, mai bine sa sufere locatarii buni platnici. In acest timp,conducerea RADET a avut cateva tentative prin care intentiona sa le arate iesenilor buni platnici ca exista interes pentru soarta acestora si se cauta solutii aplicabile in practica. Astfel, Romeo Mistreanu a scos din maneca contractele individuale, dupa modelul colegilor din Botosani. Prin intermediul acestora, odata semnate, consumatorul se angaja sa-si plateasca facturile de energie termica, iar in caz contrar permitea angajatilor regiei sa-i patrunda in apartament ca sa-i sigileze instlatiile de alimentare cu caldura sau apa calda. Masura parea solutia ideala de salvare a iesenilor bun platnici care, din pacate, stau in aceeasi scara de bloc cu cei care nu au cum sau nu vor sa-si plateasca facturile. Din pacate pentru RADET,contractul continea si o obligatie pentru regie: locatarul care a incheiat un contract individual cu regia trebuie sa beneficieze de servicii de calitate din partea acesteia.Ca urmare, dupa ce a incheiat contracte cu aproape 100 de consumatori, RADET s-a trezit ca nu poate respecta aceste conditii de calitate si risca sa fie data in judecata de cei care au acceptat initiativa regiei.
Astfel, s-a ajuns pina la urma la ideea renuntarii la contractele individuale, singura in masura sa-i ajute pe iesenii care-si platesc datoriile la timp.

Reteaua de alimentare da totul peste cap

Ulterior, conducerea regiei nu a mai gasit nici o solutie pentru separarea locatarilor bun platnici de cei care nu-si achita facturile. In plus, desi limitele legislative ar fi de inteles, conducerea regiei nu a facut aproape nimic pentru a-i "speria"pe cei care nu-si platesc facturile. Totul s-a limitat doar la apeluri catre populatie pentru a-si achita datoriile, lasand greul pe spatele locatarilor bun platnici care nu beneficaza de caldura sau apa calda. S-a ajuns astfel la un adevarat razboi intre vecinii cu datorii si cei cu plata la zi.
Desi prima tentativa a fost sortita esecului, cu cateva saptamani in urma, conducerea RADET a revenit cu aceiasi initiativa, de incheiere a contractelor individuale cu locatarii. Romeo Mistreanu a anuntat cu tam-tam ca a ajuns la o intelegere cu CET-ul pentru respectarea parametrilor ce trebuie furnizati locatarilor care au incheiat contracte cu regia, astfel incat sa nu fie motive ca acestia sa actioneze in judecata RADET. Lasand la o parte faptul ca demararea acestor contracte se face in apropierea iernii si nu in vara, cum era normal, conducerea RADET tinde acum sa dea din nou inapoi. Romeo Mistreanu ne-a declarat ca incheierea unor contracte individuale cu locatarii, prin care s-ar putea realiza sistarea caldurii si apei calde doar la consumatorii datornici, se poate face doar daca RADET se uneste cu Sucurasla Electrocentrale, varinta care fusese respinsa deja de conducerea CET si Termolectrica Bucuresti. Ca urmare,contractele individuale au fost fluturate pe la nasul iesenilor fara a exista din start posibilitatea ca acestea sa fie puse in practica. Ar fi trebuit respectati niste parametri de calitate furnizati celor care au incheiat contractele, clauza ce nu poate fi respectata de RADET, care depinde de CET si de pierderile din retelele de alimentare.
In plus, chiar daca s-ar fi incheiat aceste contracte individuale, ele ar putea fi afectate de catre deciziile anuale ale Guvernului de a da caldura la toata lumea, indiferent de datorii, ceea ce ar da peste cap intelegerile semnate intre RADET si consumatorii bun platnici ieseni.

Conducerea CET vede salvarea intr-o hotarare de Guvern

Conducerea Sucursalei Electrocentrale, care asigura agentul termic la RADET pentru preprarea apei calde si furnizarea caldurii, respinge din start posibilitatea de incheiere a unor contracte individuale intre regie si consumatori. Potrivit celor de la CET, chiar daca s-ar ajunge la o intelegere intre CET si RADET pentru calitatea serviciilor furnizate locatarilor cu datoriile la zi, nu s-ar putea respecta parametrii furnizati din cauza retelelor de alimentare, depasite din punct de vedere tehnic. "Pentru a semna aceste contracte individuale intre locatari, RADET si noi, este necesar sa fie schimbate intai retelele de alimentare, lucru greu de realizat din cauza lipsei banilor", ne-a declarat directorul CET, Ioan Mihai. Acesta considera ca singura solutie, care ar putea duce la separarea celor care isi achita datoriile, ar fi o hotarare de Guvern menita sa permita angajatilor regiilor din tara sa patrunda in apartamentele datornicilor pentru sigilarea instalatiilor de alimentare cu caldura sau apa calda. "Este singura solutie care ne-ar permite sa-i separam pe cei care isi platesc facturile de cei care nu si le achita. Orice alta masura este sortita esecului", a precizat Ioan Mihai.
Conducerea CET a declarat ca acesta este unul din punctele propuse spre solutionare ministrului administratiei publice ,Octav Cozmanca, aflat ieri la Iasi.

Autoritatile locale ridica din umeri

Autoritatile locale nu au nici ele solutii pentru separarea locatarilor bun platnici de cei care nu doresc sau nu pot sa-si plateasca datoriile la intretinere.
Primaria se orienteaza acum doar catre rezolvarea crizei caldurii, pentru ca cei care isi platesc facturile si au norocul sa nu aiba vecini rau platnici sa beneficieze de agent termic pe perioada iernii.
Dezinteresul autoritatilor locale fata de consumatori a fost pus in evidenta si in acest an odata cu aparitia scandalului asigurarii combustibilului. Desi resursele finciare pentru asigurarea caldurii trebuiau stabilite inca din vara, ca in fiecare an, pe ultima suta de metri autoritatile locale s-au trezit ca nu au banii ceruti de Termoelectrica. S-au propus aceleasi solutii anuntate an de an: controale cu politia la usile datornicilor si obtinerea unor credite externe.
Ultima intalnire a autoritatilor menita sa rezolve criza caldurii a avut loc la sfarsitul saptamanii trecute la Prefectura, unde conducerea Primariei a anuntat alocarea sumei de 15 miliarde pentru agentul termic.
In ceea ce priveste caldura catre consumatorii care sunt considerati rau platnici doar din cauza vecinilor lor, desi si-au platit facturile, Simirad ridica din umeri. "Dati-mi dumneavostra o solutie. Nu stiu ce putem face ca sa-i separam pe cei bun platnici de ceilalti", a afirmat primarul Constntin Simirad. Pana la urma, cei care au luat initiativa au fost cei de la CET. Acestia vor inainta ministrului industriilor, Octav Cozminca, un memoriu in care se prezinta situatia la nivelul orasului, si vor cere Guvernului sa ia masuri pentru sperarea locatarilor rau platnici de cei care isi platesc facturile.

Consumatorii agreeaza solutia data de CET

Majoritatea consumatorilor, atat cei care nu-si achita facturile cat si cei care nu au datorii la intretinere, au o parere comuna in ceea ce priveste separarea serviciilor asigurate de catre RADET sau alte regii: aplicarea unei masuri care sa permita in orice moment sistarea caldurii, apei calde sau reci, doar la cei restantieri. "Am 14 miliaone de lei la intretinere. Am trei copii si nu am cu ce sa-mi achit facturile. Daca vreau sa ma debransez, am inteles ca trebuie sa mai suport si costurile de debransare. Daca ar fi o lege, regia sau altii s-ar ocupa de aceste lucruri. Eu i-as lasa in apartament", ne-a declarat Elena Iancuta, locatara unei asociatii apartinand de punctul opt termic CUG, care se afla pe lista neagra a RADET si nu beneficiaza de apa calda si caldura in acest moment.
Aceeasi parere o au si locatarii bun platnici. "Impunerea unei masuri de separare o asteptam de ani de zile. Din pacate, pana acum nu am primit nici un raspuns, desi am umblat cam peste tot. Nu avem apa calda de aproape un an de zile din cauza vecinilor nostri, iar vad ca acum stam fara caldura. Nici apartamentul nu pot sa mi-l vand, deoarece nimeni nu cumpara ca sa stea fara apa calda sau caldura", ne-a precizat Teodora Zalea.

O propunere viabila - repartitoarele de costuri

In lipsa contractelor individiaule, conducerea RADET are in vedere instalarea din acesta iarna de repartitoare de costuri, pentru fiecare calorifer in parte. Acestea ii vor permite consumatorului sa isi regleze cum doreste caldura in calorifere. Daca masura ar fi fost aplicata de mai mult timp, nu s-ar mai fi ajuns la probleme de o astfel de amploare. Fiecare locatar si-ar fi putut calcula consumul si costurile si nu ar fi fost nevoit sa intre in datorii, care ulterior au dus la intreruperea serviciilor pe intreaga scara sau intregul bloc, desi o parte din locatari si-au achitat facturile. Prcatic, ar fi vorba de niste aparate asemanatoare unor termometre care, odata achizitonate, sunt instalate de locatari la calorifere. Aparatele le permit proprietarilor sa-si regleze caldura din fiecare instalatie de incalzire sau chiar sa o opreasca de tot. Astfel, consumatorul poate sa-si opreasca caldura cand pleaca de acasa, pentru o anumita perioada, sau in anumite camere, reducandu-si astfel cheltuielile la intretinere. "Prin noile repartitoare, care permit reducerea sau oprirea consumului cand se doreste, locatarii vor putea beneficia in casa de temperatura pe care o vor.
Daca pleaca de acasa, nu au decat sa inchida total repartitoarele din casa si astfel sa nu isi incarce facturile la intretinere", a precizat Romeo Mistreanu.Conducerea regiei spune ca acestea sunt un fel de apometre pentru calorifere, diferenta constand in faptul ca citirea se va face doar la inceputul si sfarsitul iernii.
Conform RADET , acum cateva zile au fost contactate cateva firme din Iasi pentru a se discuta despre aceste repratitoare, folosite cu succes in alte doua mari orase din tara. Conform unei estimari initiale, pretul unui repartitor se ridica la 500.000 de lei. Romeo Mistreanu spune, insa, ca instalarea acestor repartitoare se poate face, deocamdata, doar la locatarii a caror asociatii au la nivelul blocului sau scarii gigacalorimetre, pentru ca administratorul sa poata determina consumul real facut in totalitate de catre locatari si apoi sa-l repartizeze pe acesta, pe baza repartitoarelor, la fiecare locatar, pentru a nu aparea neintelegeri intre consumatori.
Din pacate, acesta este marele incovenient. Foarte putine blocuri din Iasi au, in acest moment, instalate astfel de aparate de masurare a caldurii. "Aceste gigacalorimetre trebuiau instalate gratuit, inca de acum opt ani de catre regie, dar nu avem bani, deoarece nu s-a prevazut nimic de la bugetul local in acest sens. Ca urmare, locatarii trebuie sa suporte singuri instalarea gigacalorimetrelor, apoi noi le scadem din facturile de intretinere. Practic, noi le facem decontarea, iar ei nu platesc, pana la urma, nimic", a precizat Romeo Mistreanu.
Acesta a spus ca perioada de decontare pentru asociatiile care sunt cu facturile la zi dureaza trei luni, crescand progresiv, in functie de nivelul datoriilor.
Conducearea regiei afirma ca, in acest an, administratorii au inceput sa realizeze acest lucru si ca din toamna regia a fost asaltata de cereri pentru instalarea gigacalorimetrelor.
Costul gigacalorimetrelor, cele mai utilizate, care sunt instalate la subsolul blocului, variaza intre 11 milioane si 31 de milioane de lei, investitia nefiind considerata prea mare, tinand cont ca elimina pierderile din retea, iar suma este impartita la toti locatarii.

In loc de concluzii

Ca umare, si in acesta iarna consumatorii bun platnici, care au vecini datornici, vor ramane fara caldura si apa calda, pana acum nefacandu-se nimic pentru rezolvarea situatiei. Guvernul nu a dat nici o solutie pentru ca locatarii bun platnici sa beneficieze de agent termic, iar la nivel local, edilii nu au curajul sa faca nimic pentru remedierea situatiei. Singura speranta a locatarilor ramane Guvernul care, ca si cele anterioare lui, deocamdata nu da nici un semnal in legatura cu promovarea unui proiect de lege care sa reglementeze situatia celor care isi platesc facturile.
Marius PILA
Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1374 (s) | 24 queries | Mysql time :0.016329 (s)