News Flash:

Inmatricularea si asigurarea masinilor pentru siguranta in trafic

30 Aprilie 2001
919 Vizualizari | 0 Comentarii
•RAR verifica des, prin sondaj, autoturismele aflate in trafic •Asigurarea CASCO protejeaza impotriva consecintelor financiare ce decurg din avariile autoturismului

Toti cetatenii romani care doresc sa isi inmatriculeze masinile aduse din strainatate trebuie sa le omologheze la Registrul Auto Roman (RAR). Aceasta este o institutie a statului, un organ de mediere intre producator si consumator - producatorul fabrica masina, RAR o omologheaza, iar consumatorul beneficiaza de marfa. Obiectul de activitate al RAR este reprezentat de omologarea masinii la prima prezentare in Romania, in urma careia masina obtine niste documente, se face o constatare asupra caracteristicilor constructive, asupra categoriei de poluare. In final se da o nota de constatare asupra calitatilor tehnice ale masinii. Seful reprezentantei RAR - RA Iasi -, Octavian Varvara, a declarat ca daca autoturismul nu se incadreaza in parametrii de poluare stabiliti de lege, nu poate fi omologat. In acest caz se elibereaza o carte de identitate a masinii pentru o perioada de 30 de zile, termen in care posesorul masinii are posibilitatea de a duce autoturismul inapoi de unde l-a cumparat sau de a-l vinde in alt stat in care nu exista acest regulament de poluare, fara a se plati taxele vamale. Dupa ce se obtine nota de constatare vamala, posesorul masinii trebuie sa plateasca taxele vamale, apoi se prezinta la RAR de unde obtine cartea de identitate a masinii. Odata cu omologarea, este inclusa si inspectia tehnica de poluare, activitate care se realizeaza la un an, pentru verificarea gradului de poluare cu gazele de la esapament si realizarea planului de operatiuni corespunzatoare inspectiei tehnice periodice. Dupa inmatriculare, toate vehiculele trebuie sa faca dovada ca au inspectia tehnica periodica. Pentru autoturisme, inspectia tehnica se face la doi ani, iar pentru taximetre, maxi-taxi, autobuze - la sase luni. Aceasta se face numai la statiile de inspectie tehnica autorizate, care lucreaza in regim de franciza cu RAR. In Iasi exista 16 statii autorizate, care au dreptul de a efectua inspectia tehnica periodica pentru masini, iar pentru siguranta cetateanului in trafic, RAR controleaza si monitorizeaza din punct de vedere legislativ statiile. Pentru a garanta siguranta cetateanului in trafic, RAR dispune de un laborator pentru verificarea autovehiculelor in trafic, efectuand un control zilnic al masinilor, prin sondaj, impreuna cu Politia Rutiera.

Asigurari CASCO pentru doritori

Frecventele acte de vandalism din ultimul timp, precum si numeroasele furturi au facut ca societatile de asigurare sa scoata unele servicii prin care sa-i puna oarecum la adapost pe cei care isi achizitioneaza un autoturism. Pe langa asigurarea obligatorie fata de terti pe care trebuie sa o aiba orice posesor de masina, se mai fac si asigurari CASCO. Astfel, daca asigurarea obligatorie ofera o garantie in momentul producerii unui accident, cea facultativa CASCO acopera pericole precum: daune materiale, furt total, inclusiv daune datorate furtului total, furt partial, vandalism, terorism, tulburari politice, guri de canal si incendiu. La societatea de asigurari Interamerican, asigurarea CASCO mai acorda si un bonus netarifabil care ofera celor interesati asigurarea contra calamitatilor, adica pagubele provenite in urma ploilor torentiale, furtunilor, uraganelor, grindinei, inundatiilor, cutremurelor, prabusirilor sau alunecarilor de teren. De asemenea, bonusul mai cuprinde si asigurarea de accidente a soferilor si pasagerilor autovehiculului. Tarifele practicate difera la toate societatile de asigurari in functie de vechimea autoturismului si de tipul acestuia, roman sau strain. La societatea Interamerican, pentru un autoturism romanesc cu o vechime sub cinci ani, la valoarea acestuia se aplica un procent de 3,5% rezultand prima de asigurare. La autoturismele cu aceeasi vechime, dar de provenienta straina, procentul aplicat este de 6,2%. La autoturismele cu o vechime mai mare de cinci ani, procentele practicate sunt ceva mai mari: la o masina romaneasca tariful practicat este de 4%, iar la una straina de 7%. Procentele se aplica la valoarea reala (de piata) a autoturismelor asigurate. Pentru cele cu o vechime mai mare de cinci ani firma de asigurare aplica si o grila de uzura pentru piesele de schimb. Fransizele obligatorii in caz de daune sunt de 50 de dolari pentru masinele de fabricatie romaneasca si de 100 de dolari pentru cele de alt tip. In cazul furtului total, pana la o valoare asigurata de 15.000 de dolari, fransiza este de 10 la suta din suma, pentru o valoare cuprinsa intre 15.000 si 20.000 de dolari fransiza este de 15 la suta si 20 la suta pentru o asigurare mai mare de 20.000 de dolari. De asemenea, societatile de asigurare Ardaf si Astra, prin tipul de asigurare CASCO, protejeaza impotriva consecintelor financiare ce decurg din avariile sau distrugerile autovehiculului ca urmare a unor accidente de circulatie produse din vina posesorului, ori a unor calamitati naturale.
Cornelia LAZARESCU
Delia NAVROTESCU
Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1292 (s) | 22 queries | Mysql time :0.013352 (s)