News Flash:

Inselatorii bancare

15 Septembrie 2007
4302 Vizualizari | 0 Comentarii
Inselatorii bancare
• Competitia dintre banci devine tot mai acerba, astfel ca metodele de atragere a clientilor sunt din ce in ce mai diversificate, de la creditele cu dobanzi infime, pana la imprumuturile care ofera perioade de gratie care se intind pe multi ani, timp in care debitorul este anuntat ca este scutit de plata dobanzii sau chiar a ratei lunare • Creditele cu dobanda zero sau ratele foarte mici sunt recuperate ulterior prin alte taxe sau comisioane • Numai ca, atunci cand isi promoveaza produsele de creditare, unele banci uita sa precizeze ca un credit cu dobanda zero este valabil doar in primele luni de la acordarea creditului sau cel mult in primul an de creditare, ori ca scutirea de la plata dobanzii sau a ratei lunare este valabila doar o anumita perioada din contract
Competitia dintre banci devine tot mai acerba, astfel ca metodele de atragere a clientilor sunt din ce in ce mai diversificate, de la creditele cu dobanzi infime, pana la imprumuturile care ofera perioade de gratie care se intind pe multi ani, timp in care debitorul este anuntat ca este scutit de la plata dobanzii sau chiar a ratei lunare. Insa, multe dintre aceste reclame sunt la limita sau chiar depasesc granitele legii privind informarea corecta a consumatorilor. Diversificarea pietei a permis bancilor sa practice astfel de metode prin care sa atraga cat mai multi clienti. Numai ca, atunci cand isi promoveaza produsele de creditare, unele banci uita sa precizeze ca un credit cu dobanda zero este valabil doar in primele luni de la acordarea creditului sau cel mult in primul an de creditare, ori ca scutirea de la plata dobanzii sau a ratei lunare este valabila doar o anumita perioada din contract. Iar atunci cand aceste lucruri sunt precizate, potentialii clienti ai bancilor nu sunt informati care va fi dobanda sau rata lunara dupa expirarea perioadei de gratie, acestea precizand doar ca rata va fi variabila. Mai nou, institutiile bancare au descoperit si metode legale de furt al clientilor, precum refinantarile, practicate de bancile care au obtinut de la Banca Nationala a Romaniei (BNR) avizarea noilor norme de creditare, mult mai avantajoase pentru cei care au alte credite contractate si doresc sa-si mai prelungeasca perioada de plata a acestora. Bancile isi atrag clientii printr-o serie de avantaje, care ulterior nu se dovedesc a fi adevarate in totalitate. "Credit simplu si rapid", "Fara rate si fara dobanda", "Comision zero", "Perioada de gratie in care nu platesti ratele de credit", "Fara avans, fara girant, fara carte de munca" sunt cuvinte cheie care atrag ochii posibililor clienti, dar care sunt inlocuite de cresterea dobanzilor sau o serie de comisioane pentru diferite operatiuni. Publicitatea, ochiul dracului Prin publicitate, bancile prezinta doar detaliile avantajoase ale creditului, iar clientii afla de cele mai multe ori costurile totale ale imprumutului abia dupa ce semneaza contractul de imprumut. Conform legii, orice anunt publicitar si orice oferta pentru un contract de credit destinat consumatorului trebuie sa mentioneze in mod clar si inteligibil dobanda sau alte cifre referitoare la costul creditului acordat. In plus, toate aceste informatii trebuie sa fie expuse prin folosirea limbajului obisnuit. De asemenea, in anunt trebuie sa fie mentionata si Dobanda Anuala Efectiva (DAE) in mod clar si inteligibil. DAE exprima costul total al creditului la consumator si nu doar dobanda perceputa de banca. Legea este insa interpretabila, ceea ce face ca BNR si Asociatia Nationala pentru Protectia Consumatorului sa-si paseze una alteia raspunderea pentru aplicarea ei. Reprezentantii Oficiului pentru Protectia Consumatorilor (OPC) Iasi nu vad nici o problema in acest sens. Din punctul lor de vedere, pancardele si pliantele publicitare realizate in mod corect si care respecta toate datele tehnice nu reprezinta un pericol pentru informarea consumatorului. "Un pliant care respecta datele tehnice si care este efectuat corect nu indica nici o problema. Un client trebuie sa fie bine informat de la banca", a declarat Maria Popa, directorul adjunct al Oficiului Regional pentru Protectia Consumatorului. Pe de alta parte, bancile nu par deranjate de legea DAE chiar daca, de cele mai multe ori, isi fac concurenta neloiala una alteia, prin publicitati inselatoare. Din cauza acestora, au de pierdut atat clientii, in special persoanele care nu au cunostinte economice, dar si bancile comerciale a caror oferta de creditare precizeaza de la inceput valoarea dobanzii si costul total al creditului. Acestea din urma suporta si riscul de a pierde proprii clienti, orbiti de ofertele noi si ademenitoare la prima vedere, care se resimt mult mai tarziu. Unde este etica in afaceri? Specialistii in domeniu apreciaza ca acest fenomen tine de politica de marketing a fiecarei banci comerciale, aflandu-se la limita normelor juridice. "Oamenii prefera sa se indatoreze pe viitor pentru a-si satisface nevoile actuale. Este o problema de etica, bancile trebuie sa informeze in totalitate asupra costurilor la care se ridica un astfel de credit. Din punct de vedere juridic, nu este savarsita nici o infractiune. Este un risc asumat de fiecare banca", a declarat Emil Maxim, prodecan al Facultatii de Economie si Administrarea Afacerilor (FEAA). Potentialii clienti ai bancilor sunt atrasi de ofertele cu dobanzi cat mai mici pentru credite cat mai mari si, pe seama reclamelor, dau buzna in banci unde afla, inainte sau chiar dupa incheierea contractului de creditare, ca nimeni nu da nimic gratis, cu atat mai putin bancile comerciale. Foarte multi dintre acestia afla inainte sau dupa incheierea contractului de creditare, unii chiar cand platesc primele rate, ca in domeniul bancar nimeni nu face acte de caritate si ca pierderile cauzate de neincasarea dobanzii sau a ratelor pe care le ofera in perioada promotiilor vor fi recuperate mai devreme sau mai tarziu de banca creditoare. Publicitatea agresiva, inselatoare, si lipsa unei corecte informari sunt principalele cauze care duc la astfel de situatii, in care oamenii se descopera furati legal prin creditele pe care le-au contractat. "Sistemul este foarte fragil. Trebuie aduse imbunatatiri in serviciul bancar, respectiv in relatiile de consiliere bancara. In activitatea de marketing bancar trebuie sa se produca niste schimbari. Mai sunt probleme la care chiar si specialistii trebuie sa fie pregatiti. Campaniile forteaza si exagereaza in prezentari ca sa castige clienti. In strategia de implementare a creditelor, nu trebuie sa predomine usurinta, trebuie sa existe un echilibru intre promovare si situatia concreta", a declarat Gheorghe Voinea, doctor in economie in cadrul aceleiasi facultati. Pana la acest moment, inspectorii OPC nu au primit nici o reclamatie cu privire la afisajul si pliantele publicitare. In schimb, plangeri s-au inregistrat la adresa bancomatelor si a cardurilor. "In urma cu doua sau trei luni, am primit o reclamatie de la o persoana ca i s-a blocat cardul in bancomat, ramanand trei zile fara bani", a precizat Maria Popa. Totusi, inspectorii OPC atentioneaza clientii sa nu se lase pacaliti de sloganurile din pliante si sa ceara toate detaliile cu privire la modul de acordare a creditelor.
Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.3525 (s) | 22 queries | Mysql time :0.231269 (s)