Eveniment-Social

Inspectorul general al ISJ Iasi, Genoveva Farcas, la BZI LIVE: „Trebuie o reesalonare a disciplinelor scolare”

Publicat: 24 nov. 2017
1

Prof. dr. Genoveva Farcas, inspector scolar general al Inspectoratului Scolar Judetean (ISJ) Iasi, a fost prezenta in studioul BZI LIVE, unde a discutat despre situatia sistemului educational din judetul Iasi.

Prof. dr. Genoveva Farcas a facut o analiza amanuntita a proiectelor derulate in invatamantul iesean, de la cel prescolar la cel liceal. Inspectorul scolar general a detaliat si planurile pe care institutia le are in perioada urmatoare, dar si alte aspecte ce tin de organizarea unitatilor de invatamant. Un punct atins de prof. dr. Genoveva Farcas a fost legat de sistemul educatiei timpurii si cat de bine este acesta implementat in judet.

"La nivelul judetului Iasi avem un numar important de prescolari si elevi in sistemul de educatie. Avem aproximativ 130 mii de prescolari si elevi, ca atare o populatie numeroasa. Educatia timpurie este extrem de importanta datorita faptului ca se pun bazele pregatirii copilului pentru scoala. Inspectoratul Scolar Judetean Iasi isi doreste ca tot mai multi copii sa aiba acces in gradinite si sa participe la educatia prescolara. Un copil care merge la gradinita este mult mai bine instrumentalizat, comunica mai usor, decat daca sta in familie si urmeza doar invatamantul primar. Investitia in educatia timpurie este extrem de importanta. Decidenti din diverse sisteme educationale acorda importanta acestui lucru. Un copil care incepe de devreme are premise mult mai bune de dezvoltare pe parcursul scolarizarii. La nivelul anumitor unitati de invatamant prescolar exista o solicitare din partea unui numar mare de parinti pentru a-si inscrie copii acolo unde este un numar limitat de locuri", a aratat prof. dr. Genoveva Farcas, inspectorul scolar general al ISJ Iasi.

Sefa Inspectoratului Scolar a atins in cadrul emisiunii BZI LIVE si situatia unitatilor de invatamant particulare. "Sunt gradinite finantate prin fonduri ale Bancii Mondiale, gradinite din mediul rural care au fost deschise si in ultimii ani. Este important ca aceste locatii au fost construite in zona rurala, pentru ca daca in mediul urban vorbim de o receptivitate a parintelui, in cel rural lucrurile stau altfel. Parintele este mai reticent in a-si duce zilnic copilul la gradinita. Intalnim situatii singulare, izolate, in care parintele prefera sa-si tina copilul acasa. In ceea ce priveste gradinitele particulare, intr-un sistem educational democratic este binevenita varianta institutiilor de invatamant particulare ca alternativa a ceea ce ofera statul. Avem 40 de unitati de invatamant privat, gradinite si scoli primare, care ofera servicii de calitate eleviilor pe care-i scolarizeaza. Daca sunt respectate standardele de perfomanta, aceste unitati de invatamant particulare isi au rolul lor si dinamizeaza societatea", a mai mentionat prof. dr. Genoveva Farcas.

Un alt obiectiv al ISJ Iasi este si promovarea conceptului de after school in cat mai multe unitati. "Conceptul after school este o necesitate pentru parintii care lucreaza foarte mult. Sistemele educationale europene au demonstrat faptul ca acest lucru nu este un moft si ca scoala trebuie sa reactioneze. Autoritatile locale trebuie sa genereze structuri si sa sustina aceste programe ca o forma de continuare a educatiei in scoala, sub supravegherea unor oameni avizati. Copilul ramane in scoala pe parcursul zilei, desfasurand nu doar activitati de pregatire scolara, ci si un alt fel de activitate. Este un sistem pe care invatamantul romanesc trebuie sa-l implementeze."

Citeste si : Presedintele CJ Iasi la BZI LIVE: "Vom transforma Iasul intr-un santier"

Schimbari majore in ciclul liceal

Prof. dr. Genoveva Farcas a sustinut la BZI LIVE ca umareste ca la nivelul ciclului liceal sa apara o serie de schimbari menite sa vina in sprijinul elevilor.

"Personal consider ca trebuie o reesalonare a disciplinelor pe care trebuie sa le aiba elevul pentru o anumita clasa de liceu. Elevii parcurg anumite continuturi si discipline in clasa a IX-a si clasa a X-a si care asigura o anumita pregatire la profilul pe care il are elevul. Pentru clasa a XI-a si in clasa a XII-a as mai reduce numarul de discipline pe care elevul le studiaza. Nu 11 sau 12, ci 5 sau 6 discipline care sa focuseze interesul elevului in concordanta cu profilul unde se afla. Trebuie revizuite si planurile scolare in aceasta privinta. Este loc, e limpede acest lucru. Din ceea ce stim la acest moment, intentia Ministerului Educatiei este aceea de a revizui planurile si programele scolare pentru liceu", a aratat prof. dr. Genoveva Farcas.

Modificari importante in invatamantul gimnazial

Prof. dr. Genoveva Farcas a prezentat la BZI LIVE si o serie de masuri menite sa eficientizeze activitatea educationala in ciclul gimnazial.

"Invatamantul gimnazial este reglementat legislativ. Sunt unitati de invatamant unde este un numar de locuri mai mic decat numarul de elevi inscrisi. In acest context, am luat decizia, dupa consultarea cu directorii scolilor aflate in aceasta ipostaza si cu parintii, ca aceste testari, care pana anul trecut erau desfasurate pe o perioada mare de timp, sa incercam sa asezam lucrurile, ca aceste testari sa fie doar catre sfarsitul anului scolar. Nicio alta testare de acest tip nu se intampla la mijlocul materiei. Vrem sa asezam intr-un tip mai normal activitatea de invatare. Este o incercare si sper sa fie o reusita din aceasta perspectiva pentru a nu mai avea vreo presiune asupra copilului. Evaluarea Nationala este un moment important. Dupa aceasta etapa se ierarhizeaza elevii si ei pot fi admisi la un liceu sau o scoala profesionala. Este o miza importanta pentru fiecare abolvent de clasa a VIII-a, dar tot noi si parintii, trebuie sa asiguram nu doar pregatirea copilului, ci mai degraba suportul afectiv acordat acestuia. Sunt optiuni individuale pe care le are copilul cand aplica la un liceu. Avem foarte multe licee cu perfomante deosebite, certificate si prin rezultatele obtinute la olimpiadele nationale si internatioanle si in consecinta oferta educationala este una extrem de atractiva", a mentionat sefa invatamantului iesean.

Si in ceea ce priveste examenul de Bacalaureat se urmaresc masuri pentru eficientizarea actului educational. "In ceea ce priveste examenul de Bacalaureat, sunt cel putin patru ani in care organizam noi simulari pentru examenele nationale. In primul semestru din acest an scolar vom avea zile in care elevii vor da simulari in baza unor modele de subiecte. Este un moment important pentru care elevul se pregateste mai temeinic si rezultatele sunt mai bune. Este o presiune pozitiva, asta si pentru ca rezultatele nu sunt trecute in catalog, ci sunt ca o diagnoza si o predictie pentru ce se va intampla la examenul propriu-zis", a mentionat sefa ISJ.

Citeste si : Rectorul Universitatii Tehnice la BZI LIVE: "Campusul studentesc va fi transformat. Avem nevoie de investitii in infrastructura"

Strategie pentru prevenirea abandonului scolar

ISJ Iasi deruleaza si proiecte privind prevenirea abandonului scolar. "Este o strategie pe care Inspectoratul Scolar Judetean o are de trei ani, strategie legata de prevenirea timpurie a parasirii scolii. Avem un proiect cu finantare din fonduri norvegiene, proiect derulat pe partea de sustenabilitate si care a avut sustinere in 80 de comunitati rurale. S-a intervenit la peste 1.500 de elevi aflati in situatia de abandon scolar. Abandonul scolar este o realitate, iar aici avem activitati foarte precise de monitorizare si de remediere a acestor situatii. Elevii din mediul rural nu-si continua studiile liceale sau cele prin scoala profesionala si trebuie sa schimbam acest lucru. In afara acestui proiect desfasurat prin voluntariat al cadrelor didactice, am derulat activitati de educatie a parintilor. Parintele este un element cheie in aceasta situatie, trebuie sa fie in contact permanent cu scoala. Au fost formati peste 140 de educatori parentali si peste 1.500 de parinti ai copiilor implicati in acest proiect", a precizat prof. dr. Genoveva Farcas.

Inspectorul general al ISJ a aratat ca are si o relatie buna cu sindicatele din invatamantul preuniversitar iesean. In opinia prof. dr. Genoveva Farcas, relatia cu sindicatele trebuie sa fie una care sa sustina scoala, o relatie de comunicare, iar interesul comun trebuie sa fie in interesul educatiei.
ISJ Iasi cauta solutii si pentru dezvoltarea elevilor in afara claselor de curs.

"Sportul este o perspectiva educationala la care subscriu. Suntem intr-o zona dominata de tehnologie si viata noastra se invarte prea mult in jurul mijloacelor de infomare extrem de utile, dar si extrem de nocive. Am dezvoltat activitati prin care copiii sa iasa mai mult afara, sa socializeze, sa se miste. Problema privind terenurile de sport ramane in vizorul nostru. Noi, ca si institutie, nu suntem proprietarii terenurilor de sport. Fiecare scoala si fiecare autoritate locala trebuie sa-si organizeze spatiul pentru a permite desfasurarea activitatilor libere pe terenul de sport. Am generat un proiect, scoala pentru valori autentice. Am lansat provocarea pentru toate scolile din judetul nostru ca pe tot parcursul unei luni sa fie desfasurate activitati explicite sau implicite, activitati de ordin motivational care sa stimuleze dezvoltarea unui anumit comportament la copii. Am propus aceasta activitate pentru ca toata lumea vorbeste despre faptul ca un copil trebuie sa manifeste respect, sa fie responsabil pentru anumite activitati. Suntem convinsi ca elevii care vor dobandi aceste valori, vor crea ei valoare in timp", a aratat prof. dr. Genoveva Farcas.

Citeste si : Presedintele CJ Iasi la BZI LIVE: "Vom transforma Iasul intr-un santier"

"Am o relatie foarte buna cu prof. dr. Camelia Gavrila"

Timp de mai multi ani, ISJ Iasi a fost coordonat de prof. dr. Camelia Gavrila, actual deputat PSD de Iasi. Prof. dr. Genoveva Farcas a mentionat ca are in continuare o relatie deosebita cu predecesoarea ei, relatie care vine si in sprijinul dezvoltarii actului educational din judetul Iasi.

"Este o relatie profesionala deosebita intrucat a fost un mentor foarte bun nu doar pentru mine, ci si pentru o buna parte dintre colegii profesori si inspectori. Este un om cu o buna expertiza educationala, cu o foarte buna cunoastere a sistemului de educatie, un spirit obiectiv si datorita acestuia este si prezenta dumneaei in Parlamentul Romaniei, acolo unde este si presedintele Comisiei pentru Educatie, din Camera Deputatilor. Personal vad aceasta demnitate pe care o ocupa doamna profesor Gavrila ca pe o oportunitate, intrucat toate modificarile legislative, pe care iata ca le-am anticipat, pot sa aiba o rata mai mare de succes in conditiile in care exista aceasta comunicare intre noi, cei din sistemul preuniversitar, reprezentanti ai Inspectoratului Scolar, si decidenti, legiuitori, pe care ii avem reprezentanti la nivel national. Faptul ca este si presedintele comisiei de invatamant din Camera Deputatilor este foarte important pentru ca aceste decizii pot fi luate foarte bine si cu un suport bun daca exista si consultarea celor care fac lucrurile", a mai precizat prof. dr. Genoveva Farcas.





Comentarii
  • Vorbe fara finalitate. Bătaie de joc fata de copii si parinti, doar de dragul de a avea unii profi trenă ( muzica, religie, desen, sport, tehnologie si alte materii aberante)

  • Poate ar trebui adus la cunostinta unor profesori faptul ca atunci cand un elev a optat pentru profilul Matematica-Informatica nu este interesat de chimie, biologie si altele- la nivel foarte inalt. Copiii nu trebuie fortati sa retina multe informatii care nu le vor folosi niciodata, ei trebuie sa ramana cu niste notiuni generale la fiecare materie. Din pacate, elevii sunt hartuiti din cauza orgoliilor unor profesori, care nu inteleg ca fortandu-i nu vor face decat sa ii indeparteze de scoala si sa se simta neputinciosi. Multi dintre profesori trebuie sa priveasca in urma, la anii cand au fost elevi si sa isi aminteasca de materiile catre care nu au avut inclinatie si pe care au fost obligati sa le toceasca pentru a trece clasa…

  • Ok….E destul…De semidoctele astea de la ISJ lumea e lamurita. O intrebare insa ma macina: cand se vor desfiinta totusi inspectoratele scolare, structuri ce amintesc de perioada comunista? Parca a trecut tacit legea prin Parlament referitor la desfiintarea lor…De ce nu se aplica legea?????

  • De afterschool este mare nevoie, dar nu pe principiul actual cand parintii trebuie sa plateasca 1/2 sau 1/3 din propriul salar, pentru un afterschool care tine de regula doar pana la ora 15.30 -16.00. Autoritatatile locale trebuie sa asigure fonduri pentru afterschool macar la 1/2 din costuri, nu doar cu salile din scoli. Corect ar fi ca la afterschool copiii sa stea pana la ora 16.30-17.00 iar parintii sa suporte doar cheltuiala cu masa de pranz care nu ar trebui sa depaseasca valoarea unui bon de masa.

Adauga un comentariu