Eveniment-Social

Interviu incitant cu Dinu Litcanu, decanul Facultatii de Matematica din Iasi! Iata lista investitiilor cu care se mandresc cadrele didactice!

Publicat: 25 iul. 2018

@ Miercuri, 25 iulie 2018, incepand cu ora 15:00, in lumina reflectoarelor Studioului BZI LIVE a fost invitat unul dintre cei mai interesanti universitari din Iasi @ Este vorba despre prof. univ. dr. Razvan Dinu Litcanu, decanul Facultatii de Matematica din cadrul Universitatii "Alexandru Ioan Cuza" – UAIC @ Dupa ani de zile in care Observatorul din Copou s-a aflat intr-o stare avansata de degradare, actuala conducere a institutiei de invatamant superior a obtinut finantare pentru reabilitarea acestuia @ Concret, UAIC va demara lucrarile de reabilitare, consolidare si refunctionalizare ale Observatorului Astronomic din Copou, în urma alocarii a peste un milion de euro acestui obiectiv de o importanta deosebita pentru Iasi

Pe 25 iulie 2018, incepand cu ora 15:00, in lumina reflectoarelor Studioului BZI LIVE a fost invitat unul dintre cei mai interesanti universitari din Iasi. Este vorba despre prof. univ. dr. Razvan Dinu Litcanu, decanul Facultatii de Matematica, din cadrul Universitatii "Alexandru Ioan Cuza" (UAIC).

Cu acesta a fost abordata si povestea interesanta ce tine de una dintre cele mai spectaculoase cladiri din oras, anume despre Observatorul Astronomic din Copou sau despre Planetariul si faimoasa biblioteca a facultatii, singulara in Sud-Estul Europei.

Citeste si: ANUNTURI in PREMIERA la BZI LIVE pe care le astepta intreaga comunitate a Universitatii Alexandru Ioan Cuza din Iasi. Acestea au fost facute de rectorul Mihaela Onofrei – GALERIE FOTO, VIDEO

Investitii importante in infrastructura facultatii. Aceasta are o biblioteca unica in Sud-Estul Europei

In acest context, profesorul Litcanu a tinut sa arate interesul pentru investitiile in infrastructura facultatii, atat de cercetare, documentare si didactica.

"Noi avem in atentie permanenta realizarea de investitii in infrastructura facultatii, atat de cercetare, documentare si didactica. Se spune ca un matematician nu prea are nevoie de prea multe dotari in laborator, dar sa stiti ca lucrurile nu stau chiar asa. Apoi, trebuie sa aratam ca detinem una dintre cele mai valoroase si prestigioase biblioteci de Matematica, inclusiv din zona Sud-Estului Europei. Ea a fost fondata de marele profesor Alexandru Myller si are, prin diverse donatii, volume extrem de importante in domeniu. Din pacate, din lipsa spatiului de depozitare, la multe nu este acces, dar speram sa remediem si aceasta situatie", a punctat decanul.

Citeste si: Cele mai ASTEPTATE STIRI si INFORMATII pentru zona invatamantului preuniversitar iesean au fost prezentate la BZI LIVE cu adjunctii ISJ Iasi, profesorii Mihaela Tura si Bogdan Barzoi – GALERIE FOTO, VIDEO

O admitere reusita. Absolventii de Matematica, oportunitati uriase in cariera

Pe de alta parte, cu universitarul au fost abordate teme legate de Admitere 2018 la Facultatea de Matematica, despre universul interesant, dar si abstract pentru cei mai multi dintre noi, al acestei stiinte, programele facultatii, relatiile internationale, cat si posibilitatile de dezvoltare in cariera, dupa absolvire, a studentilor.

"Da, pana la aceasta etapa am avut o sesiune de Admitere 2018 reusita la facultatea noastra. Nu e totul finalizat si speram sa existe cat mai multe confirmari ale celor care si-au depus dosarele la inscriere si sa putem avea toate locurile ocupate la buget – licenta si cat mai multe la taxa. Va pot spune ca e o situatie foarte buna la noi fata de anii trecuti, ceea ce este foarte imbucurator. Oricum, vreau sa va spun ca absolventii de Matematica sunt la mare cautare, mai ales pe plan mondial si platiti cu lefuri consistente. E un spatiu dinamic, cu variate si diverse oportunitati ca dezvoltare profesionala si in cariera", a mai completat cadrul didactic.

Citeste si: Cea mai tare dezbatere a verii din educatia preuniversitara ieseana e la BZI LIVE! Dialog de maxim interes si impact cu prof. dr. Genoveva Aurelia Farcas – sefa Inspectoratului Scolar Judetean Iasi

Probleme cu resursa umana

Cu toate acestea, decanul de la Matematica semnaleaza faptul ca, la fel ca si in alte domenii din Romania, resursa umana reprezinta o problema majora. Asta avand in vedere ca cei mai multi absolventi pleaca in strainatate, fie la mari companii, fie in cercetare sau universitati mari.

"Chiar daca, la noi, aceasta lipsa a resursei umane nu este vizibila ca in IT, spre exemplu, ea exista si ne confruntam cu ea. Matematicienii sunt la mare cautare si, tocmai de aceea, multi dintre ei pleaca in strainatate. Noi facem promovare, mergem spre invatamantul preuniversitar si spre comunitate, spre a ne populariza domeniul, dar si acestia sa ne cunoasca pe noi si sa ne valorizeze. E bine ca lucrurile incep sa se schimbe si ca, inclusiv companii importante, ne sustin si au parteneriate cu noi", a punctat profesorul Razvan Litcanu.

Citeste si: Moment stiintific inedit despre una dintre cele mai spectaculoase cladiri din Iasi, cu universitarul prof. univ. dr. Razvan Dinu Litcanu, decanul Facultatii de Matematica din cadrul UAIC

Cati mai cunosc ca la Iasi au SANSA sa fie initiati in ASTRONOMIE, ca este un Observator si un Planetariu

Un alt lucru extrem de interesant, ce tine de facultatea pe care o reprezinta, e legat de faptul ca aceasta ofera posibilitati de initiere si dezvoltare in Astronomie si ca administreaza un interesant Planetariu si un fascinant Observator Astronomic tocmai in Copou.

"Da, cele doua sunt in administrarea noastra si ofera posibilitati importante de initiere in Astronomie, dar si de vizitare, mai ales de catre copii. Din pacate, la Planetariu dotarile sunt invechite si avem un proiect de modernizare, e ceva prioritar pentru noi ca investitie in infrastructura. Vrem sa digitalizam totul, acest lucru necesitand cateva zeci de mii euro. Apoi, ne bucuram ca si Observatorul se va reabilita. El a fost inchis, cu ani in urma, pentru ca reprezenta un grad ridicat de risc la seisme. Totusi, dupa ce cladirea va fi refacuta, ea fiind si monument, sunt necesare si investitii in aparatura, dar si pentru crearea unui muzeu. Ne dorim ca la el sa aiba acces si publicul larg", a conchis decanul.

Concret, UAIC va demara lucrarile de reabilitare, consolidare si refunctionalizare ale Observatorului Astronomic din Copou, în urma alocarii a peste un milion de euro acestui obiectiv de o importanta deosebita pentru Iasi. Fondurile provin în proportie de 75 la suta de la Compania Nationala de Investitii – CNI, 25 la suta din finantare, fiind asigurata din fondurile proprii ale Universitatii Cuza. Valoarea exacta a investitiei este de 4.996.676 lei, respectiv 1.093.125 euro.

Citeste si: Inspectorul general al ISJ Iasi, Genoveva Farcas, la BZI LIVE: "Trebuie o reesalonare a disciplinelor scolare"

Observatorul, ridicat între anii 1912 – 1913, a fost fondat de marele profesor Constantin Popovici, sef al catedrei de Astronomie, Geodezie si Mecanica a fostei Universitati din Iasi. De asemenea, cadrul didactic a fost si primul director al Observatorului, în perioada 1913 si 1937. Din pacate, in timpul celui de-al Doilea Razboi Mondial, in mare parte aparatura a disparut.

De precizat ca din 1966 aici a existat atelier de mecanica fina si un laborator electronic. Dupa 1989, Observatorul a fost inclus pe lista obiectivelor aflate in Patrimoniul National al Monumentelor.

Mai mult, telescopul existent la Observator dateaza din 1960 si a fost realizat tocmai in Germania. Emisiunea completa cu decanul Facultatii de Matematica poate fi urmarita AICI: https://www.facebook.com/cotidianul.bzi/videos/1736257243076016/