National

Ion Caramitru: Am nevoie si de 50 de tineri actori la Teatrul National, dar nu ii pot angaja

Publicat: 22 iul. 2016
1

Ion Caramitru, proaspat confirmat pentru un nou mandat la conducerea Teatrului National Bucuresti, a spus ca institutia ar avea nevoie de 50 de actori tineri, la cate spectacole poate face, daca politicienii nu ar mai considera cultura o Cenusareasa si s-ar infiinta posturi.

Caramitru a primit, la evaluarea facuta de Ministerul Culturii, nota finala 9,95. Director al Teatrului National Bucuresti din anul 2005, Ion Caramitru incepe un nou mandat, de cinci ani, la conducerea institutiei.

Directorul TNB a vorbit, intr-un interviu, despre vulnerabilitati, acestea tinand mai degraba de legislatie si decizie politica. In prima instanta, numarul mare de absolventi ai scolilor de teatru din intreaga tara nu isi gaseste loc pe piata muncii, o piata blocata.

„Tanara generatie de actori, pana la a ajunge la talent, este supradimensionata ca numar. Sunt 4.000 de actori care nu au angajamente. (…) Or nu exista capacitate de absorbtie, este o chestiune teribila, iar legislatia pe care o avem, care intretine in continuare contractele pe termen nedeterminat, sine die, nici macar nu intredeschide usa catre acesti oameni. Este o situatie careia ar trebui sa i se gaseasca o solutie, cat de cat, pe ideea logica si democratica de a oferi sanse tuturor”.

Teatrul National ar angaja 50 de actori tineri, pentru ca spectacole se pot face, dar nu sunt posturi, iar unde acestea sunt vacante, nu exista finantari: „Legislatia trebuie modificata urgent si plecand de la aceasta realitate, aceea ca schimbul de maine isi face foarte greu locul.

Eu am angajat cat am putut oameni tineri, dar eu am nevoie de 50, sa zic, oameni tineri, la cate sali am si la cate spectacole pot face”.

„Eu sunt unul dintre ministrii care am demonstrat ca exista bani pentru cultura si am tot spus: Daca pana in 1989, destinul culturii il decideau tot felul de analfabeti si analfabete si aveai explicatii pentru ce se intampla atunci, dupa 1989, guvernele Romaniei au fost in majoritate covarsitoare formate din oameni supra-educati, din intelectuali, din oameni de cultura.

Oameni de cultura nu sunt numai artistii, sunt si medicii, si inginerii, si matematicienii. Cu toate ca guvernele noastre sunt guverne culturale, atentia fata de cultura vie lasa de dorit, intotdeauna e Cenusareasa.

Salarizarea in domeniul nostru e cea mai proasta. Solutia este decizia politica si sunt bani pentru cultura, iar investitia in cultura este un lucru care nu mai trebuie dovedit, un popor si o tara au nevoie de identitate culturala, de specific national, de simboluri care nu sunt banale”.

Ion Caramitru remarca si calitatea scazuta a absolventilor scolilor de teatru, precum si lipsa unor forme de educare si pregatire profesionala specifica pentru personalul tehnic de scena si de productie.





Comentarii
Adauga un comentariu