News Flash:

La 8 ani, au mintea unei persoane de 16 ani. Colegii ii invidiaza, profesorii nu stiu sa le raspunda la intrebari

19 Noiembrie 2017
824 Vizualizari | 1 Comentarii
Dorian Istrate

Din pacate, guvernantii ii ignora, iar scoala si societatea de multe ori ii izoleaza. In aceste conditii, cei mai multi decid sa plece spre tari in care mintea lor e apreciata la adevarata ei valoare. Majoritatea oamenilor inteleg perfect ca este cu adevarat o tragedie sa ai o minte de opt ani, intr-un corp de 16 ani. Insa nu intelegem ca este posibil sa ai o minte de 16 ani, prizoniera intr-un corp de opt ani.

Reporter: „Ce inseamna sa fii supradotat?”

Paul Ardeleanu, copil supradotat: „Inseamna sa ai mai multe perspective ale acestei lumi. Inseamna sa fii un copil care nu te limitezi ce spun oamenii de langa tine. Dupa parerea mea, toti copiii sunt speciali si daruiti.”

Matei, copil supradotat: „Eu cred ca suntem neintelesi, pentru ca eu, de exemplu, daca ii spun unui coleg ca unu plus unu egal trei - un om plus un om si relatia dintre ei - mi-ar spune ca nu stiu sa calculez si ca nu sunt bun la matematica.”

Unii le spun supradotati. Altii ii numesc genii. In realitate, sunt copii normali, cu intelect peste medie. Ei sunt cei care ar trebui sa fie viitoarea elita a tarii, doar ca majoritatea decide sa plece.

Pleaca cu zecile de mii, in fiecare an, goniti de lipsa de oferte de locuri de munca pe masura mintii lor, de societatea care ii priveste cu invidie, de lipsa unui sistem educational care sa-i stimuleze, de lipsa de indolenta a guvernantilor, care refuza sa puna in aplicare legi ce le-ar da sansa lor sa-si cultive talentele.

Liviu Pop, ministrul Educatiei: „Nu am toate detaliile legate de aplicarea acestei legi, dar stiu ca din punctul de vedere al Ministerului Educatiei Nationale nu este nicio problema.”

Echipa „Romania, te iubesc” va arata care sunt cele mai mari probleme.

Monica Gheorghiu, presedintele Asociatiei Gifted Education: „Eu sunt viitori descoperitori. E nevoie sa invete prin intrebari, sa-si puna intrebari si sa ramana cu intrebarea.”

Profesor doctor Florian Colceag: „Trebuie sa tinem seama ca, pe parcursul vietii, se activeaza si pot atinge calitati foarte inalte. Daca nu sunt intretinute, aceste varfuri palesc si pica, iar ceea ce putea sa faca un copil la o anumita varsta nu mai poate face ulterior.”

Dorian e adolescent cu multe calitati, pe care altii le-au privit ca pe niste defecte. Parintii si-au dat seama ca e special inca de la trei ani, cand deja stia sa citeasca. Era pasionat de geografie si stiinta. Punea intrebari multe si cauta sa descopere singur raspunsurile.

Gabriela Istrate, mama lui Dorian: „De la gradinita, de cand a vrut sa-si arate cunostintele de geografie si avea intrebari despre mari si, ca sa-si arate cunostintele a vorbit despre Marea Alba, a fost foarte dezamagit cand educatoarea i-a spus ca nu exista Marea Alba. A venit acasa, ca vrea sa stearga Marea Alba, spunand ca atlasul e gresit.”

Toata aceaste sete de cunoastere s-a transformat in intrebari sacaitoare pentru invatatoarele care, de multe ori, nu stiau ce sa-i raspunda, iar pentru colegi in motiv de invidie. Dorian nu era, de fapt, in nici o tabara. Era doar un copil curios, cu o minte mare intr-un trup mic, iar lipsa de empatie din partea celorlalti s-a transformat in frustrare.

Pentru ca a trecut testele de IQ, a fost acceptat intr-unul din centrele pentru copii supradotati din Bucuresti. A facut si terapie cativa ani, ca sa invete cum sa se raporteze la faptul ca a fost daruit cu aceste calitati cognitive. Priveste spre imaginile de acum cinci ani si se simte stanjenit.

Pe langa scoala normala, a mers cu pregatirea in paralel - oameni care l-au stimulat dupa orele de scoala.

Reporter: „Ai fost la psiholog?”

Dorian: „Da, ca sa invat sa-mi canalizez furia.”

Reporter: „Mai esti furios?”

Dorian: „Am invatat sa o canalizez in efort, lectura.”

Sesiseaza diferenta si spune ca, toti acesti ani, au fost un efort sa afle cum sa fie in echilibru cu el. Face sport, citeste si iese cu prietenii. Invata la liceul Mihai Viteazu din Bucuresti, unul dintre cele mai bune din tara, si simte ca e in locul in care are ce invata. Dorinta lui de a fi acceptat de ceilalti l-a facut sa caute metode sa nu mai fie percept altfel. Pentru ca, ani de zile, s-a luptat cu etichetele puse de alti copii, cand a inceput liceul, Dorian a facut tot posibilul sa nu fie perceput drept tocilar.

Dorian: „Am lasat-o mai moale. Nu m-am autosabotat, dar am lasat-o mai moale.”

Reporter: „Si colegii te-au mai perceput ca fiind tocilar?”

Dorian: „Mi-a comunicat un coleg: bai fii atent ca astia zic ca esti tocilar si am zis ’a, ok. Am zis sa fac ceva”

Dorian se viseaza mare informatician, o vocatie pe care si-a descoperit-o tarziu. Nu e clar daca asta e cel mai mare talent al lui, dar se duce cu valul spre un domeniu de viitor. 

Dincolo de faptul ca nu sunt descoperiti, cei care afla ca sunt inzestrati cu inalte calitati cognitive nu aleg intotdeauna ceea ce i-ar face sa-si atinga nivelul mare de performanta, pentru ca pur si simplu nu stiu cum sa faca asta.b

Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.

gabriela istrate reporter dorian
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Comentarii (1)

Roman  | #630099
"sa fii un copil care nu te limitezi ce spun oamenii de langa tine." O asemenea formulare gasiti voi, "jurnalistii", ca-i geniala?!
Caci, atunci cand scrieti "lipsa de indolenta a guvernantilor", nu ne mai mira nimic!!!
Si "Eu sunt viitori descoperitori.", "Toata aceaste sete", "sa nu mai fie percept altfel" tot geniale sunt, nu-i asa? Vai voua!
Adauga comentariu
Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1503 (s) | 23 queries | Mysql time :0.031340 (s)