Local

La ce pericole sunt expuși elevii din Iași care se vor întoarce la școală! Psihologii au arătat principalele riscuri. Contribuția părinților este foarte importantă

Publicat: 21 ian. 2021
_____ Vizualizări 0 Comentarii
La ce pericole sunt expuși elevii din Iași care se vor întoarce la școală Psihologii au arătat principalele riscuri. Contribuția părinților este foarte importantă
Elevii vor reveni la școală începând cu 8 februarie 2020, după 9 luni de învățat de acasă. Psihologul Alina Dafinoiu a oferit câteva sfaturi

Din 8 februarie, majoritatea școlilor se redeschid. În semestrul al doilea, din anul școlar 2020-2021, elevii se vor întoarce în bănci după aproximativ un an de stat acasă. Psihologii atrag atenția în legătură cu șocurile emoționale la care pot fi supuși copiii

Elevii vor reveni în bănci începând cu semestrul al doilea, pe data de 8.02.2021. Timp de 9 luni, cursurile s-au făcut în sistem online. Elevii și profesorii și-au desfășurat activitatea pe platforme precum Zoom și Google Meet. Intrarea în online a fost un experiment pentru toți. Reîntoarcerea la mediul școlar clasic poate produce tulburări comportamentale și emoționale în rândul copiilor și adolescenților. Elevii au suferit schimbări bruște ale mediului de învățare în ultimul an.

Revenirea la ritmul școlar normal poate fi mai dificilă pentru cei din clasele primare, dar și mult mai grea pentru cei care nu au luat niciodată contact cu mediul școlar. Reîntâlnirea cu profesorii și colegii, desfășurarea activităților într-o sală de clasă, sunetul clopoțelului, toate acestea pot declanșa emoții puternice elevilor, cum ar fi emoția primei zile de școală. Ziua de 8 februarie poate fi văzută ca o zi de nou început atât pentru cei din școala primară, cât și pentru cei din ciclul liceal.

„Pentru început, ei vor resimți acum emoțiile primei zile de școală. Aceste emoții pot fi puternice pentru fiecare copil și se pot manifesta prin stres sau anxietate (neliniște-n.r.). Cei care au început clasa 0, trecând de la mediul de grădiniță, la cel puțin mai serios, vor înțelege mai greu situația. Părinții ar trebui să înceapă un program de pregătire treptată a copilului pentru reîntoarcerea la școală”, a declarat Alina Dafinoiu, dr. psiholog.

Șocurile emoționale pe care le pot suferi elevii la întoarcerea în bănci

În rândul elevilor, revenirea la școală se împarte în două. Cei care sunt nerăbdători să revină în bănci și cei care vor să rămână în continuare acasă. Elevii care abia așteaptă să revină la școală se află în categoria oamenilor activi social și preferă să fie înconjurați de prieteni. Pe de altă parte, cei care au o fire mai retrasă și se confruntă cu probleme de socializare, preferă să rămână în continuare acasă.

„Elevii care au anumite dificultăți de socializare s-au simțit în largul lor în perioada cât au stat acasă. A fost confortabil pentru ei că au putut să se ascundă în spatele calculatorului. Cealaltă grupă de elevi, activi social, au resimțit o nevoie acută de a discuta și interacționa cu colegii. Unii dintre ai au devenit mai nervoși, agitați și impulsivi. Mai este o altă categorie de elevi, cei de vârstă mai mare, care înțeleg gravitatea situației. Ei vor încerca să își protejeze în continuare familia și vor limita comunicarea cu ceilalți colegi, putând astfel să întâmpine probleme de readaptare și totodată de stres”, a mai spus Alina Dafinoiu, dr. psiholog.

În cazul copiilor de vârstă mică, revenirea la școală poate determina frica de separare față de părinți, aceștia fiind obișnuți cu mediul familial.

Pregătirea psihică a copilului pentru reîntoarcerea la școală

Deschiderea școlilor înseamnă o schimbare drastică în programul elevilor, după 9 luni de stat acasă. Pentru a nu suferi un șoc emoțional, copii trebuie să fie pregătiți din timp pentru revenirea la școală. Programul de somn și de alimentație trebuie readaptat în rutina copilului.

„Un elev trebuie să aibă o rutină clară. Mai sunt două săptămâni, timp destul pentru pregătirea copilului, fără ca el să simtă un șoc emoțional la întoarcerea la școală. Programul de somn trebuie adaptat pentru școală. Este recomandat ca un copil să doarmă cel puțin 8 ore pe noapte. Ideal ar fi de la 22:00 la 06:00. Alimentația este un alt element care trebuie modificat în rutina elevului. Copilul are nevoie de un aport mare de vitamine, având în vederea vremea de afară și schimbul mediului de desfășurare a activității. Alimente indicate ar fi: multe fructe și legume, carne ușoară de pui sau curcan”, a mai spus psihologul.

Dacă părintele observă la copil că nu este la zi cu materiile predate la școală, este recomandat să înceapă o mică pregătire, pentru a-i aminti că urmează o perioadă puțin mai serioasă. Scrierea de mână poate fi o mică dificultate după ce atâta timp s-a lucrat pe calculator și tablete.

„Atât de părinți, cât și de profesori, elevii trebuie ajutați să poată reveni ușor la ceea ce era cândva normal. Au cea mai mare nevoie de sprijin în această perioadă. Este important ca părinții să vorbească și să îi încurajeze pe copii să își exprime emoțiile, trebuie ca stima de sine a copilului să fie în siguranță”, a concluzionat Alina Dafinoiu.

Adauga un comentariu