News Flash:

Legea care arunca in aer Coroana

7 Decembrie 2017
815 Vizualizari | 0 Comentarii
Sorin Rosca Stanescu

Proiectul de lege propus Parlamentului de catre presedintii celor doua Camere, Calin Popescu Tariceanu si Liviu Dragnea, arunca literalmente in aer Casa Regala. O transforma intr-o institutie de interes public, finantata de la bugetul statului. Si care, in acest scop, prezinta Guvernului rapoarte si, fireste, poate fi controlata. Interesant de observat este faptul ca, in realitate, initiativa vine din interiorul Casei Regale. De aici au fost declansate demersurile pentru a avea o asemenea lege. Cine sunt initiatorii si ce au urmarit ei?

In mod cert, ideea a fost promovata de Principesa Margareta si de sotul acesteia, Radu Duda. Dar oare cum a aparut aceasta idee care pune intre paranteze sau chiar sub semnul intrebarii Casa Regala in substanta ei si ce au urmarit de fapt intiatorii? Daca analizam modul in care functioneaza o Casa Regala intr-o monarhie, in raport cu existenta intr-o republica a acesteia si punem aceste informatii in relatie cu termenii in care e formulat proiectul de lege, vom descoperi substratul.

Intr-un stat monarhic, se face o departajare clara intre averea personala a membrilor Casei Regale, incepand cu averea Regelui si Domeniile Coroanei. Domeniile Coroanei apartin statului si asa s-a intamplat si in Romania, pana la abdicarea fortata a Regelui, familia regala nebeneficiind decat de uzufruct si avand dreptul si in acelasi timp obligatia de a asigura administrarea acestor domenii. Domeniile Regale pot avea o valoare imensa, spre deosebire de averea membrilor Casei Regale, incepand cu averea Regelui, care poate fi modesta, rezonabila sau, dupa caz, impresionanta. Averea personala a Regelui Mihai nu a fost si nu este excesiva si nici macar prea mare. Cu atat mai mult cu cat tatal sau, Carol al II-lea, nu a lasat un testament in favoarea acestuia. Facem precizarea ca atunci cand a abdicat pentru a doua oara, averea sa a fost confiscata de Guvern. Oricum, este suficient de mare pentru ca urmasii sai sa traiasca in cele mai bune conditii cateva generatii. In schimb, Domeniile Coroanei au fost la data demisiei fortate, inainte de a fi confiscate de stat, destul de mari. Probabil ca valoarea acestora se apropie de un miliard de euro. Care este importanta acestor detalii?

Dupa revenirea in tara a Majestatii Sale, Regele Mihai I de Romania, o buna parte din proprietatile care au apartinut Casei Regale la data abdicarii fortate au putut fi recuperate. Familia Regala dispune asadar de o avere considerabila, perla coroanei fiind Castelul Savarsin si Castelul Peles. In plus, pe perioada vietii, Majestatea Sa a beneficiat de efectele unei legi destinata fostilor sefi de stat. Aplicabila si in cazul lui Ion Iliescu, Emil Constantinescu si Traian Basescu. Aceasta lege prevede obligatia statului de  a le asigura un spatiu generos de locuit, cu plata intretinerii aferente, un autoturism cu sofer, un secretariat si protectie SPP. O completare recenta a legii mai prevede si dreptul  de a detine un spatiu pentru birouri precum si un personal angajat mai consistent. La decesul celui care a detinut functia de sef de stat, efectele acestui act normativ inceteaza.

In consecinta, dupa trecerea in nefiinta a Majestatii Sale Regele Mihai, Palatul Elisabeta ar urma sa fie evacuat si sa primeasca o alta destinatie, celelalte facilitati conferite de stat ar urma sa fie sistate, iar familia regala ar trebui sa-si asigure existenta din averea proprie. Proiectul de lege initiat de presedintii celor doua Camere, la insistentele Principesei Margareta, are, din aceasta perspectiva, un dublu scop.

1). De a asigura perpetuarea inlesnirilor acordate de statul roman celui care, in trecut, l-a condus. Prin proiectarea acestor facilitati si asupra urmasilor sai. In paranteza fie spus, se poate lesne observa ca proiectul demlege este neconstitutional intrucat se refera la o singura persoana, cea a Regelui, si la ce se intampla dupa disparitia acesteia si la o singura persoana juridica, denumita Casa Regala a Romaniei. Prin reducere la absurd, creandu-se acest precedent, este posibil ca in viitor si urmasii celorlalti conducatori care la randul lor au fundatii, sa solicite extinderea efectelor acestei legi si asupra lor.

2). Transformand Casa Regala intr-o institutie privata de interes public, aflata sub umbrela Guvernului Romaniei, se deschide juridic posibilitatea ca si Domeniile Coroanei, uriasele proprietati care nu au apartinut niciodata vreunei familii regale, sa poata fi revendicate si obtinute sub acest artificiu de catre urmasii Regelui Mihai.

Este adevarat, Casa Regala a Romaniei a actionat intr-o oarecare masura ca o fundatie, initiind o serie intreaga de proiecte de interes public si cu efecte benefice asupra societatii romanesti. Dar oare nu asa procedeaza orice fundatie din aceasta tara? La fel de adevarat este ca asociatiile si fundatiile de interes public pot fi, intr-o oarecare masura, finantate de Guvern. Pentru proiecte punctuale. Asta solicita in definitiv si Casa Regala a Romaniei. Numai ca exista doua mari diferente.

1). Tranformarea Casa Regala a Romaniei intr-o institutie de interes public ii schimba fundamental statutul. Pastrandu-si denumirea, ea inceteaza cu desavasire sa mai fie cea fost odata. Ea devine, pastrand denumirea de Casa Regala, o asociatie sau o fundatie ca oricare alta. Renuntand practic la substanta care a definit-o pana in prezent.

2). In schimb, in acest fel, Casa Regala are acces la revendicarea Domeniilor Coroanei.

Intrucat vorbim despre o valoare colosala, cea a Domeniilor Coroanei, ne punem fireste intrebarea ce nevoie are o familie indestulata financiar, cum este familia regala, de aceste domenii si de ce o fundatie care face proiecte benefice, dar relativ modeste in beneficiul societatii, are nevoie sa acceseze proprietati atat de valoroase si, in plus, sa beneficieze 49 de ani de Palatul Elisabeta, dar si de finantare anuala din partea Guvernului. Oare asa procedeaza statul sau Parlamentul si in ceea ce priveste alte fundatii, dintre care unele, cu bani stransi din donatii, materializeaza proiecte mult mai generoase?

Este limpede ca aici se ascunde un interes in primul rand de natura materiala. Iar interesul este al descendentilor Regelui Mihai. Si al familiilor acestora. Ma gandesc ca un cu totul si cu totul alt proiect ar fi de natura sa pastreze intacta, nealterata Casa Regala, speranta – oricat de firava ar fi – a romanilor in revenirea la monarhie precum si demnitatea statului roman. Tocmai de aceea am propus si propun in continuare renuntarea la acest act normativ, umilitor pentru monarhisti, dar si pentru statul roman si materializarea unei alte idei. Si anume ca Palatul Elisabeta sa devina in viitor un muzeu al tuturor regilor Romaniei, incepand de la Burebista si terminand cu Regele Mihai si al tuturor voievozilor care au contribuit la formarea acestui stat si a acestui popor.

Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.

parlamentului liviu dragnea casa regala guvernului
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1376 (s) | 21 queries | Mysql time :0.017118 (s)