News Flash:

Legea junglei la Primaria din Cotnari

31 Iulie 2009
3697 Vizualizari | 8 Comentarii
Cretu Vasile
• Cand vine vorba de bani europeni, foamea ii strange in hora pe primari cu firmele de constructii si, se pare, cu lucratorii statului, acei functionari care ar trebui sa vegheze la cheltuirea corecta si legala a oricaror sume provenite din spatiul comunitar • Edilul sef al comunei Cotnari, in concubinaj cu cei care controleaza caietele de sarcini de la Centrul Regional de Plati, Dezvoltare Regionala si Pescuit (CRPDRP) Iasi, incearca sa directioneze atribuirea unui contract, se pare unei firme anume, realizand o fisa de date achizitii cu criterii de selectie ilegale • Proiectul comunei Cotnari are o valoare estimata de 7 milioane RON, bani care par a fi directionati catre o anumita firma • Toate conditiile solicitate de Primaria Cotnari ne arata ca fisa de date achizitii reproduce perfect profilul unei firme mici-mijlocii, fara investitii in baza tehnico-materiala, fara alte lucrari in derulare

Cand vine vorba de bani europeni, foamea ii strange in hora pe primari cu firmele de constructii si, se pare, cu lucratorii statului, acei functionari care ar trebui sa vegheze la cheltuirea corecta si legala a oricaror sume provenite din spatiul comunitar. Pana la urma nu ar trebui sa conteze ce fel de bani sunt, dar lacomia exagerata a unor functionari ai statului ne poate arunca intr-o perioada de pedeapsa crunta aplicata de Uniunea Europeana, care poate merge pana la blocarea oricaror fonduri ce ar fi avut ca destinatie Romania. Un exemplu concludent il avem la Primaria comunei Cotnari. Iata cum edilul sef al comunei, in concubinaj cu cei care controleaza caietele de sarcini de la Centrul Regional de Plati, Dezvoltare Regionala si Pescuit (CRPDRP) Iasi incearca sa directioneze atribuirea unui contract, se pare unei firme anume, realizand o fisa de date achizitii cu criterii de selectie ilegale ce nu numai ca sfideaza prevederile O.G 34/2006 si HG 925/2006, dar creeaza tabloul unei batai de joc fata de tot ce inseamna sistem concurential in Romania. Cu obiectivitatea cu care ziarul nostru a scos la lumina nenumaratele marsavii din administratia publica a judetului Iasi, vom face toate demersurile necesare ca si comuna Cotnari, in frunte cu primarul sau Vasile Cretu, sa se ralieze cadrului legal aplicabil in Romania, iar cei care servesc statul din pozitia verificatorilor de documentatii pentru obtinerea fondurilor europene sa fie trasi la raspundere in fata legii. Proiectul comunei Cotnari are o valoare estimata de 7 milioane RON. Din aceasta suma, cofinantarea este de 20 la suta si trebuie asigurata de autoritatile locale, diferenta reprezentand contributia Uniunii Europene. Dintr-un calcul simplu se previzioneaza o inselatorie a Uniunii Europene cu 56 milioane RON (1,32 milioane Euro), intrucat banii vor ajunge cu dedicatie la o firma ce a avut interesul, printr-o intelegere subterana cu primaria si cu lucratori din cadrul CRPDRP, ingradind accesul unor contracandidati cu capacitate de executie foarte mare, experienta importanta in domeniu si, implicit, garantia unei lucrari trainice si de calitate.

Solicitari abuzive

Toate conditiile solicitate de Primaria Cotnari ne arata ca fisa de date achizitii reproduce perfect profilul unei firme mici-mijlocii, fara investitii in baza tehnico-materiala, fara alte lucrari in derulare si care are un disponibil in cont o anumita suma de bani si care defileaza de zor cu un certificat emis de catre o asociatie profesionala in materie, act pe care instantele din Romania s-au pronuntat in nenumarate randuri ca este abuziv solicitat in licitatii. Astfel, desi HG 925 / 2006 in art. 8 alin. 1 interzice introducerea unor cerinte de calificare care sunt disproportionate in raport cu natura si complexitatea contractului de achizitie publica, Primaria comunei Cotnari, cu sustinerea CRPDRP, a solicitat nu mai putin de patru documente financiare din partea unor banci, ce se suprapun si devin astfel un hatis pe care probabil o singura firma il poate trece. Desi statul este de cele mai multe ori cel mai rau platnic partener in contractele de constructii, reprezentantii sai vin si solicita ca firmele practic sa isi blocheze banii sai pentru o lucrare a sa, transformandu-se astfel intr-un creditor. Atunci pentru ce mai exista situatia de avansare a lucrarilor care se depune lunar si in baza careia primaria va plati in cel mult 30 de zile contravaloarea lucrarilor executate? Pentru ce trebuie o societate sa blocheze peste 500.000 de Euro pentru o singura lucrare, in conditiile in care primaria trebuie sa ii plateasca in 30 de zile sumele datorate? Este foarte limpede ca solicitarile Primariei Cotnari sunt abuzive, directionate si disproportionate.



Cerinte aberante

Mai mult, si solicitarea pe propria raspundere sub sanctiunea Codului Penal ca ofertantul va folosi utilajele numai pentru acest contract este abuziva si contureaza clar ca dedicatia este pentru o firma mica ce detine un anume parc de utilaje, nu are alte contracte, dar care spera ca se va imbogati cu tunul dat cu ajutorul Primariei Cotnari. O alta smecherie golaneasca a autoritatii contractante, girata de catre cei de la CRPDRP, este legata de divizarea lucrarii pe loturi. Pe scurt, in cazul nostru, este vorba de doua categorii de lucrari, una legata de modernizarea drumurilor si cealalta de aductiunea de apa si canalizare. Desi in documentatia de atribuire la sectiunea II.1.6 exista mentiunea ca e vorba de divizare pe loturi, autoritatea contractanta solicita ca ofertele sa fie depuse pentru toate loturile in comun. Mai mult, si garantia de participare este comuna pentru toate loturile. Dovada artificiului de a imparti cu lucrarea pe loturi este scoasa la iveala chiar de denumirea celor doua loturi. Astfel, din denumirea primului lot se observa ca aceasta cuprindea atat lucrarile pentru drum, cat si cele pentru apa si canalizare: "Lot 1 Modernizare DC 135 Cotnari - Horodistea - Luparia si acces la cetatea geto-tracica Catalina cu infiintare, distributie apa si retea de canalizare". Se observa cu usurinta fortarea introducerii celui de-al doilea lot care se numeste foarte generic "Lot 2: Retea de distributie apa si canalizare in localitatea Cotnari Judetul Iasi". Cel mai probabil, autoritatea contractanta a demarat si obtinut o serie de aprobari preliminare pentru lucrarea initiala care era formata dintr-un sigur lot pentru ambele categorii de lucrari si a fost imposibil ca, ulterior intelegerilor subterane si interesului unei anumite firme, denumirea initiala sa nu se mai regaseasca integral in denumirile loturilor. Astfel, printr-un artificiu grosolan, Primaria a mai adaugat un lot, o secventa, scopul fiind fara indoiala existenta posibilitatii ca criteriul de experienta similara pentru lucrarea pe ansamblu ei sa fie indeplinit in fapt de experiente similare pe lucrari mai mici. In acest mod se putea califica o firma mica, de casa, care asa cum am mai aratat, in lipsa unor contracte mari cu plasamente financiare importante, care isi permite sa jongleze dupa bunul plac cu disponibilul din cont.



Interese obscure

In ce priveste latura respectarii literei legii, fara a lua in calcul interesele obscure ce graviteaza in jurul acestei lucrari, in forma in care se prezinta fisa de date achizitii, lucrarea este fara indoiala formata dintr-un singur lot. Drept urmare, autoritatea contractanta ar fi trebuit sa solicite experienta similara pe intreaga lucrare constand in executie de drumuri concomitent cu aductiunea de apa si canalizarea. Art. 10 alin. 2 din HG 925/2006 mentioneaza explicit ca "Autoritatea contractanta, in cazul in care recurge la atribuirea unei lucrari pe loturi, are dreptul de a solicita indeplinirea unuia sau mai multora dintre criteriile de calificare prevazute de art. 176 din OUG 34/2006, cu conditia ca setul de cerinte minime pe care ofertantii/candidatii trebuie sa le indeplineasca sa fie stabilit prin raportare la fiecare lot". In acelasi timp, in mod nelegal si abuziv, Primaria Cotnari introduce in capitolul criteriului de calcul, in algoritmul de atribuire, aspecte pur subiective ce nu suporta comparatie intre oferte. Este vorba de punctaje acordate descrierii planurilor proprii de calitate, management si securitate in munca si protectia mediului. Totalul punctajului acordat acestor aspecte este extrem de generos, insumand 30 de puncte din totalul de 100, lasand autoritatii contractante libertatea de a aprecia cu daruire firma cu care a facut intelegerea si a depuncta in mod subiectiv si fara a fi nevoie de argumente ceilalti contracandidati. Nu exista nicaieri in legislatia incidenta achizitiilor publice modele de apreciere a acestor planuri si masuri de comparatii intre diferite oferte. Intr-un prim considerent nu se intelege nici ce inseamna "descriere plan...", termenul general lasand loc de interpretari, dupa bunul plac al comisiei de atribuire a lucrarilor numita prin decizie de primarul comunei Cotnari.



Date tehnice

Daca ele se refera la cele mentionate in Documentatia de atribuire la sectiunile: IV.6) Standarde de asigurare a calitatii, IV.7) Standarde de protectie a mediului si IV.8) Standarde privind protectia muncii, atunci inseamna ca ele nu-si au locul la algoritmul de calcul deoarece in HG 925/2066, la art. 15, alin. (1) este mentionat: "Autoritatea contractanta nu are dreptul de a utiliza cerintele referitoare la calificare, ca factori de evaluare a ofertelor. Prin exceptie, in cazul in care obiectul contractului include prestatii intelectuale, cum ar fi consultanta, proiectare si altele asemenea, factorii de evaluare a ofertelor se pot referi si la experienta si/sau pregatirea profesionala ale personalului de specialitate/expertilor care vor avea roluri esentiale in indeplinirea contractului". In al doilea rand, folosirea acestor criterii (descriere plan) nu respecta prevederile art. 199 din OUG 34/2006 si ale art. 14 si 15 din HG 925/2006. In ce priveste solicitarea unei structuri de personal calificat, ca si conditie obligatorie de calificare, excesul de zel aparent al autoritatii contractante demasca in fapt pregatirea cu grija a conditiilor de calificare exact pe scheletul firmei cu care s-a facut deja intelegerea. Daca am face un studiu de piata in domeniul constructorilor din Iasi, putem gasi cu usurinta firma ce va primi cu dedicatie lucrarea din localitatea Cotnari. Nu este de mirare ca la cateva zile de la publicarea pe SEAP a fisei de date achizitie, deja doua firme au depus contestatie impotriva acestuia. In schimb, Primaria comunei Cotnari se prevaleaza cu foarte mare usurinta de art. 256 indice 1 aliniatul 3 din OUG 34/2006, care da posibilitatea autoritatii contractante sa nu suspende, daca doreste, procedura de atribuire. Dramul de inteligenta pe care edilul sef al comunei Cotnari ar trebui sa il aiba, l-ar determina sa anuleze din timp aceasta procedura nelegala de atribuire, pentru a nu produce efecte devastatoare si sa intocmeasca un caiet de sarcini cu respectarea legii si a principiului concurential.



solicitari abuzive cerinte aberante interese obscure date tehnice
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Comentarii (8)

Anonim  | #75877
Sunteti foarte corecti, nu am ce zice, 80% din 7 milioane = "56 milioane"; cu matematica stati BINE de tot.
Anonim  | #75878
Institutie Publica privatizata in toata regula FARA NUMAR ,FARA NUMAR.............
Anonim  | #75879
Are sustinere pe V. M altii il doare la tenisi.
Primaria Vasilica & Suzii SRL  | #75880
Vezi CLAN nepotism
Alte FURACIUNI
Primaria Vasilica & Suzii SRL  | #75881
Vezi cat s-a FURAT la drumul SAPARD Carjoaia Valea Racului Sticlaria, proiect an 2004 val.1.1mil Euro calitatea lucrarilor.
Vezi cat s-a furat la Proiectul aductiune APA sat Valea Racului.
Vezi plati finantari pe Agricultura, calamitati, retrocedarii , asigurarii altele?
Vezi INVENTARUL local bunuri mobile imobile altele.
Vezi alte achizitii. cu s-au fara LICIATTIE.
Vezi cantitatile uriase consum COMBUSTIBILI { de 3 ori inconjorul lumii}
Vezi unde merg cotele IMPOZITE LOCALE
Vezi cat si unde merg cantitati uriase de materiale din investitiile Publice Locale.
lenus  | #75882
Ca la noi la nimeni , primaru de la noi nu are habar de ce se petrece in institutia care o conduce ,pentru ca in locului conduc altii , pe el il intereseaza afacerile personale ,bine ar fi daca ar veni si un corp de control pentru a verifica situatia primariei .
mada  | #109356
mda...vad k va platesc bn lumea de prin cotnari...k sa dati astfel de articole...m-am uitat si eu pe site-ul asta si am vb majoritatea art despre cotnari..si numai minciuni..k n' astia sunteti..RUSINE!!
andrei  | #109358
mda..mereu se cauta nod in papura..k asa e la romani...dar nici k ati scrie k totusi proiectele alea despre care vb au fost facute..k cineva s-a interesat si le-a facut...(am citi de la un anume > enumerate cateva proiecte)...iar cei care comentati,nu mai fiti niste frustrati ...
Adauga comentariu
Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.3040 (s) | 22 queries | Mysql time :0.168285 (s)

loading...