News Flash:

Locatarii au inceput sa fie preocupati de conditiile in care traiesc

1 Septembrie 1999
973 Vizualizari | 0 Comentarii
•Moara de Foc - un epicentru al poluarii din Iasi

Intre asociatiile de locatari si unitatile economice din zona se desfasoara un adevarat razboi al adreselor, populatia solicitind masuri urgente pentru eliminarea poluarii aerului si a celei fonice •Agentia de Protectia Mediului Iasi incearca inabusirea acestui conflict prin organizarea unei dezbateri publice •In opinia inspectorilor APM si a reprezentantilor firmelor din zona, eliminarea factorilor poluanti nu se poate face peste noapte

In primavara acestui an, principalulul pachet de actiuni al societatii comerciale SUT Iasi a fost cumparat de catre concernul Lafarge, procesul de restructurare al firmei fiind in plina desfasurare. Situata intr-o zona a Iasului in care, alaturi de o concentrare de unitati industriale exista si numeroase blocuri de locuinte, noua firma Lafarge SUT a fost, in ultimele luni, tinta unor reclamatii disperate ale asociatiei de locatari PT2 Moara de Foc, sesizarile locatarilor facind referire la starea de disconfort creata de activitatile statiei de betoane, prin eliminarea de pulberi de ciment si var, de traficul rutier si pe calea ferata, de activitatea firmei Niciman si a SC Compan SA, toate aflate in imediata apropiere a blocurilor de locuinte. In ce masura afecteaza activitatea firmei Lafarge SUT locuitorii din vecinatate, am incercat sa aflam de la inspectorii Agentei de Protectia Mediului, principalul mediator in acest conflict, si conducerea respectivei firme.

Blocurile au fost construite dupa inceperea activitatii la SUT

In perioada in care a fost construita statia de betoane SUT Iasi, pe terenurile invecinate nu existau concentrari de blocuri de locuinte, astfel ca activitatile acestei firme, care implica si un anumit grad de poluare, nu afectau populatia zonei. Pe masura ce cartierul de locuinte s-a extins, distanta dintre cladirile populatiei si respectiva unitate economica a scazut la mai putin de 30 de metri. Constructia acestor blocuri intr-o zona cu o masiva concentrare de factori poluanti (un trafic intens pe caile rutiere si ferate, prezenta a numeroase unitati economice in zona) a dus la o adevarata batalie intre asociatiile de locatari din zona Moara de Foc si principalii raspunzatori pentru poluarea acestei zone. In plus fata de emisiile de pulbere de ciment, rezultate in urma activitatii firmei Lafarge SUT, asociatiile de locatari au protestat si impotriva nivelului ridicat al poluarii fonice, descarcarea vagoanelor de ciment, pina in perioada imediat apropiata, fiind realizata pe timpul noptii. In urma masurilor luate de catre Agentia de Protectia Mediului Iasi, aceasta situatie a fost reglementata, descarcarile fiind interzise dupa ora 18.00, pina dimineata. In plus, inspectorii APM au impus monitorizarea fiecarei descarcari, pentru a se putea stabili exact in ce masura aceasta activitatea afecteaza populatia din zona.

Un razboi al adreselor

Pe parcursul primelor sase luni ale acestui an, numarul adreselor care au circulat pe triunghiul Agentia de Protectia Mediului - Asociatia de locatari PT2 Moara de Foc si SC Lafarge SUT SA a alcatuit un dosar extrem de consistent, locatarii fiind in continuare nemultumiti de modul in care se deruleaza acest proces. "Conducerea administrativa a acestei asociatii de locatari nu a inteles ca procesul de eliminare totala a factorilor poluantii este unul de durata, care in nici un caz nu se poate realiza de pe o zi pe alta. Oricum, in urma privatizarii societatii SUT, trebuie eliberata o noua autorizatie de mediu. Vechea autorizatie (n.r., eliberata pe 11 iulie 1997, cu numarul 1.129), nu mai este valabila. Pentru noua autorizatie, SC Lafarge SUT SA a alcatuit deja un raport la Bilantul de mediu, Programul de conformare fiind in curs de elaborare. Asteptam rezultatele acestui program de conformare, pentru a stabili masurile ce trebuiesc luate de conducerea firmei Lafarge SUT, in vederea eliminarii factorilor poluanti. In acest scop, in partea a doua a lunii septembrie vom organiza o dezbatere publica, la care vor participa Lafarge SUT, APM si Asociatia de locatari PT2 Moara de Foc, precum si alte institutii (in)direct interesate. Vom incarca sa gasim raspunsuri, pentru a sti ce masuri trebuiesc luate pentru eliminarea totala a factorilor poluanti. Trebuie precizat ca numai dupa aceasta intilnire si dupa rezolvarea problemelor de catre firma aflata in cauza, vom elibera noua autorizatie de mediu", ne-a declarat inspectorul-sef al Agentiei de Protectia Mediului Iasi, Sandu Eugen.

Nivelul de poluare al zonei - peste limitele admise

In urma analizelor efectuate de catre inspectorii APM, privind determinarea nivelului de zgomot si a calitatii aerului din zona, s-a stabilit ca nivelul de poluare al zonei Moara de Foc este unul dintre cele mai ridicate din oras. Astfel, in ceea ce priveste SC Lafarge SUT, in urma masuratorilor efectuate de APM Iasi, au rezultat valori ce depasesc limitele STAS 10009/1988. Conform raportului intocmit, principala sursa de poluare fonica este statia de betoane, care se afla vis-a-vis de blocurile de locuinte. Astfel, nivelul de zgomot produs de statia de betoane la limita incintei, in perioada alimentarii cu agregate de balastiera, malaxoare si descarcare in mijloacele de transport, este cuprins intre 64 si 81 deciBeli, in conditiile in care fondul natural de zgomote este de 53 de deciBeli. La limita blocului de locuinte 403 (etajul 1 si 8), nivelul de zgomot este de 75 deciBeli, valoare peste limita de 50 deciBeli admisa. APM a impus unitatii ca, pina la finalizarea procesului de privatizare si restructurare, sa monteze panouri fonoabsorbante si sa aiba un program de functionare intre orele 8.00 - 16.00, cerinta din urma fiind deja realizata. O alta precizare a APM impune efectuarea reparatiilor mijloacelor de transport in spatii inchise (cu usi si ferestre).
Un alt factor poluant al zonei este traficul pe calea ferata. Astfel, in zona blocurilor de locuinte sint cinci linii, din care doua sint in circulatie curenta (pe rutele Iasi - Pascani - Hirlau - Dorohoi si retur), cu un flux de 53 de trenuri in 24 de ore, din care 36 circula intre orele 6.00 - 22.00 si 17 intre orele 22.00 - 6.00. La trecerea unui tren accelerat, nivelul de zgomot ajunge pina la 91 deciBeli, la fluierul locomotivei si 81 deciBeli la trecerea vagoanelor, fata de fondul natural de 42 deciBeli (la ora 22,38). In referatul intocmit de APM, se precizeaza ca este necesar ca SNCFR sa reduca viteza de circulatie in municipiul Iasi, avind in vedere zona de capat a trenurilor (Gara mare). De asemenea, este necesar ca si trenurile de marfa care traverseaza municipiul Iasi sa aiba un regim restrictional privind viteza de circulatie.
Masuri pentru realizarea unor sistem de protectie fonica trebuiesc luate si de Compan SA si SC Niciman, aflate in imediata apropiere a blocurilor de locuinte.
In ceea ce priveste determinarea calitatii aerului, in perioada ianuarie - iulie 1999, in zona in care activeaza SC Lafarge SUT s-au facut determinari privind calitatea aerului la poluanti gazosi (NO2, SO2, NH3), la pulberi sedimentabile si la pulberi in suspensie. Din analiza acestor determinari, a rezultat ca in perioada ianuarie - aprilie a acestui an nu s-au inregistrat depasiri. In schimb, in analizarea determinarilor la pulberi in suspensie, realizata in luna iulie, valoarea inregistrata a fost peste limita maxima admisa.

Procesul de eliminare a factorilor poluanti va mai dura

In ceea ce priveste masurile luate de catre SC Lafarge SUT SA, pentru eliminarea factorilor poluanti, Cristina Joldescu, responsabil cu Protectia Mediului in cadrul acestei firme, ne-a declarat ca au fost deja luate o serie de masuri pentru combaterea eliminarilor de pulbere, prin schimbarea filtrelor. Filtrele montate pe silozuri, a caror capacitate este de aproximativ 80 de tone fiecare, vor fi dezafectate si curatate, acest proces fiind unul extrem de greoi, care necesita un timp indelungat, dupa cum a precizat Cristina Joldescu. Aceasta a subliniat ca "descarcarile din timpul noptii au fost sistate, chiar daca acest lucru ne costa mai mult. De exemplu, in seara zilei de luni am avut la descarcat 18 vagoane, proces care s-a intrerupt la ora 18.00, pina a doua zi dimineata. Asteptam rezultatele analizeor efectuate in cadrul Programului de conformare, pentru a putea vedea exact ce masuri se impun a fi luate". Despre dezbaterea solicitata de catre Agentia de Protectia Mediului nu se stia nimic, reprezentantii firmei fiind constienti, totusi, ca fara o dezbatere publica nu pot primi autorizatia de mediu.
In ceea ce priveste modul greoi in care se desfasoara procesul de ecologizare a zonei, responsabilul cu Protectia Mediului a precizat ca "nimic nu se poate face peste noapte", subliniind faptul ca, in curind, societatea va cunoaste un amplu proces de modernizare, ceea ce va duce, implicit, si la eliminarea factorilor poluanti.
Mihai ANDREI
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1404 (s) | 22 queries | Mysql time :0.018857 (s)

loading...