News Flash:

Direct la obiect

Mai este bacalaureatul un examen de maturitate?

4 Mai 2010
767 Vizualizari | 1 Comentarii
Vasile Salaru
Traditional examenul de bacalaureat este testul care vine sa confirme ca absolventii de liceu sunt pregatiti pentru provocarile profesionale care urmeaza. De multi ani incoace insa, acest examen a fost o inepuizabila sursa de nesiguranta, incertitudine si frustrare atat pentru profesori, cat si pentru elevi si parinti.
Elevii au fost victimele unor schimbari de viziune sau moduri de organizare ramase neclare pana in ajunul examenelor. Avem astazi "Bacalaureatul Reformei", cu foarte multe balbe si poticneli, bacalaureat care nu mai seamana nicicum cu examenul interbelic, asociat in adevaratul sens cu un examen al maturitatii, care permitea unui tanar sa aiba o pregatire temeinica si sa devina si un functionar destoinic. Bacalaureatul de astazi este doar un examen de forma, doar un liant intre doua niveluri de formare, de cele mai multe ori fara coerenta si fara legatura intre ele.
Degringolada din programele scolare (se lucreaza cu o programa de liceu si alta pentru bacalaureat), din manualele alternative, din admiterile aberante pe baza de dosar la liceu, nu-i mai inlesneste unui tanar sa-si urmeze cursul unei optiuni pentru care are har; un licean ambitios, cu performante intr-un anumit domeniu, dar cu situatie materiala precara ar putea sa rateze o cariera pentru ca nu performeaza la materii din afara sferei lui de interes si nu ar putea fi admis in invatamantul superior fara taxa. Pe de alta parte, si nota in sine s-a demitizat. Faptul ca notele sub 8 sunt intr-un procent foarte mic nu indica sub nici un aspect calitatea actului educational si nici performantele atinse de elevi, ci dimpotriva, formalismul acestor examene si nivelul minim de exigenta impus de continuturi.
Sub masca de a ne alinia la performantele invatamantului european, sentimentul celor care profeseaza in invatamant este ca politicile educationale nu vizeaza formarea unui absolvent de performanta, ci a unuia mediocru, care sa asigure cat mai rapid forta de munca cea mai ieftin platita din Europa.
O alta problema care contribuie la demitizarea si devalorizarea invatamantului o constituie pregatirea deficitara a unor cadre didactice. Profesorii Reformei rezultati din admiterile pe baza de dosare, fara concurs de competente si a salarizarii umilitoare a cadrelor didactice care nu atrag decat pe acei absolventi de licee neadmisi la alte institutii universitare. Asa se explica faptul ca cei mai multi dintre candidatii care se inscriu la concursurile de titularizare in invatamant au media 6. Acesti absolventi de sase socializeaza foarte bine cu generatiile de elevi si ajung sa fie preferatii acestora, generand un curent impotriva "monstrilor sacri", impotriva adevaratilor slujitori ai invatamantului. Si apoi la ce mai este necesara performanta in conditiile in care invatamantul universitar aproape a devenit invatamant de masa? Pentru a se echilibra lucrurile in invatamant sunt necesare doua reforme. Despre aceasta insa vom vorbi in numarul viitor.
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Comentarii (1)

gabriel nicolae teodorescu  | #105679
Ieri vorbeam cu un profesor din București specialist în managementul calității despre consensualitate...
Insasi "compactarea" a cel putin 3 legi intr-una singura MAMUT si includerea multor prevederi care sunt de competenta HG si OM demonstreaza ca autorii nu doresc decat sa-si impuna cat mai usor propriul punct de vedere...
In lumea civilizata exista metode si tehnici de consensualizare - de departe de preferat "democratiei" fortei impusa de cel care tipa mai tare si are cui!
Dar, asa cum la noi sunt ignorate cu pretiozitate si suficienta standardele internationale de asigurare a calitatii, tot asa sunt refuzate si metodele democratice de consensualizare.
Daca veti avea curiozitatea de-a citi/asculta dezbaterilor LEN in Comisia de invatamant veti putea realiza cat de demagogice, ipocrite si oportuniste sunt mai toate acestea - ignorand cu buna stiinta nu numai bunul simt ci si argumentarea logica in interesul TUTUROR partilor interesate la nivel national in educatie...
Asa ne explicam nu numai IGNORAREA tuturor semnalelor venite din partea celor implicati - - ci si simularea dialogului autentic pe Forumul www.unpasinainte.edu.ro
Sigur ca nu putem accepta aceasta situatie....
DAR CE PUTEM FACE DACA NICI NOI INTRE NOI NU SUNTEM CONSENSUALIZATI?
Poate ca singura salvare posbila ar fi o campanie de presa sustinuta...
De aceea

Doamnelor și domnilor profesori, părinți și elevi/studenți

... demersurile mele pt contracararea unei legi trunchiate și incomplete, care discriminează și este și anticonstituțională pe unele articole se pot vedea atât pe forumuri, www.edu.ro/forum/profesori , www.unpasianinte.edu.ro, ... topicuri preuniv. și univ., precum și o serie de scrisori deschise adresate ministrului, și politicului din Ro prin massmedia.

Cu stimă și considerație
Gabriel Nicolae Teodorescu
Cluj-Napoca

vezi: Apel național pt rescrierea Legii Educației Naționale în regim de urgență.
http://forum.portal.edu.ro/index.php?showtopic=126751

http://www.petitieonline.ro/petitie/semnaturi/apel_national_pentru_rescrierea_legii_educatiei_nationale-p25985058-pg4.html

http://www.petitieonline.ro/petitie/protestul_profesorilor_de_fizica_din_romania-p02225042.html

http://gabrielnicolaeteodorescu.wordpress.com
Adauga comentariu
Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.4072 (s) | 22 queries | Mysql time :0.290253 (s)

loading...