News Flash:

Viitorii profesori

Mai slab pregatiti decat elevii lor

20 August 2010
1691 Vizualizari | 4 Comentarii
• Desi doresc sa devina profesori, mare parte dintre candidatii la examenul de titularizare au obtinut note de 2 sau 3 • Un exemplu in acest sens sunt notele de la disciplinele Chimie, Fizica sau Matematica, unde peste 60 la suta dintre concurenti nu au reusit sa obtina nici macar nota 5 • Aceasta situatie ii ingrijoreaza pe reprezentantii Inspectoratului Scolar • Liliana Romaniuc, inspectorul-general, va demara o analiza a tuturor cauzelor care au determinat aceasta scadere, urmand a se compara situatia din ultimii cinci ani de la toate testarile, ce tin de recrutarea tinerilor care doresc sa ocupe un post in invatamant

Rezultatele din ce in ce mai slabe, obtinute de candidatii la examenul de titularizare, ii ingrijoreaza pe reprezentantii Inspectoratului Scolar Judetean (ISJ). Astfel, Liliana Romaniuc, inspectorul-general, va demara o analiza a tuturor cauzelor care au determinat aceasta scadere, urmand a se compara situatia din ultimii cinci ani de la toate testarile, ce tin de recrutarea tinerilor care doresc sa ocupe un post in invatamant. De asemenea, se vor verifica si cele de la definitivat sau de obtinere a gradelor didactice. "Este o tema foarte vasta, problema titularizarii in invatamantul preuniversitar iesean, alaturi de cea a calitatii si pregatirii tinerilor care isi doresc sa devina profesori... In perioada imediat urmatoare, vom face o analiza serioasa a rezultatelor obtinute de cei care au concurat pentru un post la catedra, in ultimii cinci ani, pentru a vedea daca si de ce au scazut rezultatele acestora. Este necesara o regandire atat a procesului de formare pedagogica si didactica a profesorilor, deoarece am constatat ca, la disciplinele exacte, precum Chimie, Fizica sau Matematica, rezultatele sunt foarte slabe. Aici, aproximativ 60 la suta din candidatii de anul acesta nu au reusit sa obtina nici macar nota 5, lucru care ne ingrijoreaza si trebuie sa luam masuri...", considera Liliana Romaniuc, inspector general al ISJ.

Sistem invechit si slaba motivare financiara

Pe de alta parte, proaspetii absolventi de facultate considera ca modul in care se acorda importanta modulului psiho-pedagogic, de catre universitati, pe care il parcurg studentii care doresc sa devina profesori, este foarte slab. Pe langa acest aspect, candidatii de la titularizare considera ca subiectele sunt foarte dificile si nu au legatura cu ceea ce se confrunta, efectiv, atunci cand predau la clasa. "Modulul psiho-pedagogic este foarte prost facut la universitate si nu prea m-a ajutat cu nimic, pentru a dobandi experienta efectiva cu predatul la clasa. Am facut doar cateva planuri de lectie, am predat o ora si gata cu acesta... Mai mult, la ce subiecte am avut la titularizare, in special cele de Metodica, nu stiu daca multi au stiut exact ceea ce se cerea... Ar trebui concepute altfel si sa se puna accent, efectiv, pe ceea ce trebuie sa aplic la scoala, in educatia cu elevii. Mai mult, ce ma motiveaza pe mine asa mult cei peste 600 lei pe luna, sa devin profesor la tara?", a spus Maria Tataru, candidat la examenul de titularizare, la disciplina Matematica.

Parteneriat didactic cu universitatile

O solutie pentru imbunatatirea calitatii tinerei generatii de profesori este, in viziunea sefei ISJ, o colaborare cat mai solida si un parteneriat cu Universitatea Al. I. Cuza (UAIC), pentru ca, inca din timpul studiilor superioare, cei care doresc sa urmeze o cariera didactica sa aiba parte de o pregatire in acest sens si de a participa la cat mai multe ore de practica pedagogica in scoli. "Am initiat o colaborare intre invatamantul preuniversitar si Universitatea Cuza, deoarece consideram ca trebuie sa existe un parteneriat pentru ca, inca din timpul facultatii, tinerii care vor sa fie profesori sa aiba o cat mai complexa pregatire pedagogica, inclusiv in predarea efectiva la catedra. In acest moment, se pare ca este o <> intre mediul universitar si cel preuniversitar, in detrimentul calitatii viitorilor profesori", considera Romaniuc.

Tinerii au nevoie de mentori

O alta solutie pentru imbunatatirea calitatii celor care predau la catedra este considerata si cea care tine de obligativitatea ca un tanar, la inceputul carierei, sa fie ghidat de un profesor-mentor, cu experienta in pedagogie si didactica. "O solutie este si cea legata de mentorat. Astfel, un viitor cadru didactic sau unul debutant trebuie sa fie ghidat de un profesor-mentor, care sa-l indrume, in special, la predarea efectiva la clasa", a declarat Bogdan Cristescu, inspector general adjunct al ISJ.
Distribuie:  
Incarc...

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Comentarii (4)

Metodius utopicus  | #119508
Multe ar trebui schimbate, daca s-ar vrea cu adevarat calitate. In primul rand, admitere la facultate; apoi, evaluare reala a competentei de specialitate a absolventului de facultate; un modul pedagogic,iarasi, real, cu practica efectuata in macar 2 scoli, si asta in timp ce studentul nu are ore la facultate, ci o perioada (cam jumatate de an) in care numai asta face: practica pedagogica; dupa care, odata devenit profesor, sa fie indrumat (si sa se lase indrumat)de un profesor cu experienta, care sa raspunda (si sa fie si platit) pentru asta. Apoi, abordez problema inspectiilor metodice dinaintea examenelor (definitivat si grade). Acestea ar trebui sa fie cu totul altceva, si nu un 'spectacol' la care asista timp de 4 ore o persoana care semneaza apoi niste hartii si pleaca acasa cu bratele pline de flori. Spectacol, pentru ca rareori orele de inspectii sunt altceva: sunt pregatite inca de la inceputul de an, cu clase 'bune'(chiar si 'imprumutate' de la alti colegi), cu repetari si repetitii, cu activitati spectaculoase, colorate, decupate,pps-uri, filme, etc, etc, totul ca sa demonstreze nu cat pot invata elevii, ci cata imaginatie are profesorul.Si nu e vina lui, asta i se cere, inspectia a devenit o rutina veche, nu se obtine, de obicei, mai putin de 10 si FB. Or metodistul ar trebui sa participe la ore in timpul anului scolar, (si nu anuntat cu cateva luni inainte), sa detecteze problemele impreuna cu profesorul, sa le dea o rezolvare pe termen lung, impreuna, sa il ajute pe acesta sa devina mai bun profesional, si asta, iarasi, in mod real, chiar sa aiba autoritatea de a-l trimite sa mai invete specialitate sau metodica inainte de a-si da examenele.
oana  | #119509
Pai da,aveti perfecta dreptate,aceste examene ar trebui sa reflecte realitatea,cat de performant poate sa fie un profesor ca sa obtina aceste grade, si nu spectacole cu mese flori si cadouri...,cunosc colegi de ai mei care au gradul I chiar,si la clasa vai de mama lor...
gabi  | #119519
Consider ca notele la examenul de titularizare nu sunt relevante. Am constat un paradox: cei care au terminat cu medii mari facultatea au luat note mici la examen, in timp ce unii cu medii de 7 au laut 9. Contextul de admiterea la facultate a fost acelasi: cu dosar. Refuz sa cred ca un absolvent care a terminat cu media peste 9 a avut note nejustificate, in timp ce in cazul celor cu 7, 8 au fost evaluari foarte corecte din partea profesorilor universitari. De ce e relevanta o singura proba? Faptul ca ai luat note mari nu garnateaza ca ai abilitati didactice. In plus, se cere performanta la catedra in contextul in care esti platit ca debutant cu 680 de le pe luna. Cand mai reusesti sa iti cumperi un apartament? Sau profesorul trebuie sa fie intretinut toata viata de parinti? Pasiune, pasiune ... dar cand te duci in supermarket si nu poti sa iti cumperi ce ai nevoie te apuca depresia.
oana  | #119538
Cei care fac subiectele pentru titularizare le fa c intenşionat aiurea pentru a-şi bate joc de profesori Subiectele nu au nici o legătură cu ceeea ce li se predă în facultate.Celor cu pile li se spune dinainte ce tâmpenie de subiect li se va da şi asfel ajung să ia examenul.Ar trebui dat text grilă pentru a nu mai fi corectori subiectivi şi pilele să fie eliminate.
Adauga comentariu
Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.3740 (s) | 22 queries | Mysql time :0.245635 (s)

loading...