WoW!

Miere de albine – Tot ce trebuie să știi despre acest aliment minune

Publicat: 24 iul. 2020

Mierea de albine este un medicament natural, din cele mai vechi timpuri, cu proprietăți și beneficii dovedite, iubit, apreciat și căutat de oamenii de peste tot.

Există și multe greșeli pe care le putem evita, dacă suntem informați, în raport cu mierea de albine. În timpurile acestea, când avem atâta nevoie să triem adevărul de fals, și mierea poate fi contrafăcută, devenind aliment mort, nicidecum medicamentul natural căutat.

De aceea, Asociația Pro Consumatori (fostă Asociaţia pentru Protecţia Consumatorilor din România – APC România, înfiinţată în anul 1990), organizaţie certificată de Guvernul României în anul 2005 ca fiind de utilitate publică, membră a Organizației Europene a Consumatorilor, a creionat într-un amplu material, ce trebuie să știm despre mierea de albine, cu sfaturile documentate ale specialiștilor în domeniu.

Virgil Virgilsen, tehnolog industria alimentară, ne spune: ”Cine vrea miere adevărată, trebuie să aibă o relație apropiată cu apicultorii și să se implice direct la recoltarea ei.”

Iată cum ne învață specialistul să alegem mierea de albine

“Apicultorii trăiesc mult și sunt sănătoși și la bătrânețe. S-a crezut mult timp că se datorează înțepăturilor de albine, lăptișorului de matcă sau altor produse din stup. Cercetările au dovedit că mierea este factorul cel mai important pentru longevitate și sănătate, când este vorba de produsele apicole.

Mierea adevărată este medicament adevărat. Contează enorm cum este obținută și cum este manipulată după scurgerea din fagure. Este important ca mierea să nu fie încălzită, căci își pierde din proprietăți și chiar devine dăunătoare.

Mierea dizolvă plasticul mult mai mult decât apa, se găsesc de zeci de mii de ori mai multe particule de plastic în mierea ambalată în plastic, decât în apa la PET-uri.

Nu cumpărați niciodată miere în plastic, de fapt nu cumpărați nimic ambalat în plastic! Apoi mierea este sensibilă la lumină. Nu cumpărați miere de pe marginea drumului. Acei producători care stau cu mierea ambalată în PET-uri pe o tarabă în soare, făceți-vă că nu-i vedeți!

În anii 60-90, industria laptelui folosea canistre mari din aluminiu. Apoi s-au dovedit otrăvitoare, aluminiul este nociv în cantităti foarte mici, acele canistre au ajuns pe mâna apicultorilor și le păstrează până astăzi pentru depozitarea mierii.

Mierea poate fi falsificată cu zahăr invertit, direct prin amestecare, sau indirect prin hrănirea albinelor cu sirop de zahăr. Eu unul merg la unul dintre apicultorii care îi cunosc, în zilele de recoltare, cu un borcan de murături, pe care îl pun la centrifugă, examinez fagurii care se storc și cumpăr 10-15 kg de miere, să-mi ajungă tot anul. Dacă mai am nevoie ulterior, cumpăr doar rame cu faguri căpăciți. Ori că este vorba de înșelătorie, ori că este vorba de prostie, sunt șanse mari ca mierea cumpărată să nu fie chiar bună. Cine vrea miere adevărată, trebuie să aibă o relație apropiată cu apicultorii și să se implice direct la recoltarea ei.”, potrivit specialistului Virgil Virgilsen.

Potrivit nutriționistului Dumitru Bălan, iată ce trebuie să știm despre proprietățile și beneficiile mierii de albine.

”A venit timpul să analizăm unul dintre cele mai vechi alimente pe care natura ni l-a pus la dispoziție, acesta fiind oferit zeilor încă de pe vremea egiptenilor.

În esență, vorbim despre mierea cea de toate zilele, folosită de greci și de romani ca un remediu natural în vindecarea rănilor, dar și în febre sau în tratarea problemelor digestive.

Din punct de vedere nutrițional, o lingură mare de miere cântărește aproximativ 20 grame și conține 64 calorii și 17 grame de zahăr, incluzând fructoză, glucoză, maltoză și sucroză.

Astfel, mierea nu conține fibre, grăsimi sau proteine, având o cantitate modestă de vitamine și minerale. În schimb, abundă în antioxidanți care amână și previn degradarea celulară în timp, cauzată în special de efectele radicalilor liberi.

În fond, cu cât mierea este mai închisă la culoare, cu atât mai mulți antioxidanți conține, iar studiile au demonstrat ca un nivel optim de antioxidanți este asociat cu reducerea tensiunii arteriale.

Referindu-mă la acest aspect, mierea de hrișcă a produs o creștere a nivelului antioxidanților în sânge în două studii efectuate, dovedind încă o dată potențialul terapeutic al acesteia. Nu trebuie să uităm că prezența antioxidanților în organism a fost asociată cu reducerea infarcturilor și a atacurilor cerebrale, dar și a cancerelor.

Deseori mi s-a pus întrebarea legată de riscurile consumului de miere în rândul persoanelor diabetice și studiind majoritatea articolelor efectuate în această zonă, am înțeles că nu există în prezent un consens științific care să propulseze mierea în categoria alimentelor sigure pentru un pacient suferind de diabet, însă trebuie să știi că mierea este mult mai sănătoasă decât zahărul, dacă ne raportăm strict la nivelul glicemiei induse de ingestia acestui aliment.

Spre exemplu, în mai multe studii științifice, consumul de miere a contribuit în final la reducerea anumitor factori de risc care ajung în timp să declanșeze afecțiunile cardiovasculare, întâlnite frecvent în rândul pacienților suferinzi de diabet tip 2.

În aceste studii, consumul de miere a redus colesterolul rău (LDL), trigliceridele și inflamația, în timp ce a crescut colesterolul bun (HDL), reducând incidența problemelor cardiovasculare.

Totuși, cercetătorii recomandă un consum moderat de miere, pentru a preveni creșterile bruște ale glicemiei în rândul diabeticilor. De asemenea, cercetătorii au analizat 26 studii referitoare la potențialul terapeutic al mierii în tratarea arsurilor și a rănilor infectate care au apărut după intervențiile chirurgicale.

Într-un studiu, aplicarea topică a mierii a generat o rată de vindecare a rănilor în rândul a 43% dintre pacienți, iar într-un alt studiu a avut o rată de succes în aprox.

97% dintre pacienții suferinzi de neuropatie diabetică, aceasta fiind o complicație gravă a diabetului zaharat ce afectează sistemul nervos periferic și care duce de foarte multe ori la amputație. Când vezi asemenea rezultate, nu ai cum să nu crezi în potențialul terapeutic al mierii, având nenumărate proprietăți antibacteriene și antiinflamatoare, acest super-aliment dovedindu-și eficiența și în unele afecțiuni ale pielii cum ar fi psoriazisul sau herpesul, însă trebuie să te informez că medicii din acele spitale au folosit o miere sterilizată.”

Mierea vine la pachet cu multe proprietăți antimicrobiene care pot duce în final la reducerea medicației convenționale prescrise în cazul virozelor respiratorii și constituie, în cele mai multe cazuri, o variantă mai bună decât siropurile de tuse clasice.

Nutriționistul adaugă:

”Mă voi concentra pe latura terapeutică a mierii, regăsind studii care au concluzionat că a fost mai eficientă decât siropurile clasice de tuse. Studiul „A comparison of the effect of honey, dextromethorphan, and diphenhydramine on nightly cough and sleep quality in children and their parents” publicat în anul 2010 de către departamentul de pediatrie al Universității de Științe Medicale Shahid Sadoughi din Iran, a concluzionat că administrarea unei doze de 2,5 ml de miere înainte de somn a avut un efect mai bun decât siropurile de tuse care conțin dextrometorfan și difenhidramina, substanțe farmacologice regăsite deseori în siropurile convenționale.

Într-un alt studiu intitulat „Effect of honey, dextromethorphan, and no treatment on nocturnal cough and sleep quality for coughing children and their parents” publicat în anul 2007 în cadrul Universității de Stat din Pennsylvania, mierea a îmbunătățit calitatea somnului și s-a dovedit a fi mai eficientă în reducerea simptomelor tusei decât siropurile de tuse care conțin dextrometorfan, substanța activă antitusivă. Iată de ce mierea este atât de apreciată în rândul specialiștilor și părinților care o administrează, însă nu este recomandată copiilor sub vârsta de 1 an, pentru a preveni botulismul, o afecțiune gravă care poate duce în final și la paralizie. Nu uita să îndulcești deserturile pe care le prepari în casă cu miere, fiind mult mai sănătoasă decât zahărul, dar în același timp te sfătuiesc să o consumi cu moderație, pentru a limita riscurile de creștere a glicemiei.

Iar dacă ai acces la mierea crudă (raw) și biologică, atunci poți spune cu adevărat că ești un om informat. Acum îmi doresc ca și tu să crezi în puterea alimentelor sănătoase, fiindcă ești în esență ceea ce mănânci.”, conchide nutriționistul Dumitru Bălan.





Comentarii
Adauga un comentariu