Titlurile zilei

Mii de tone de nitrat de amoniu sunt depozitate la doi pași de municipiul Iași. După explozia de la Beirut, lituanienii de la Arvi Agro au făcut să dispară o cantitate uriașă de substanțe chimice cu pericol de explozie – FOTO

Publicat: 15 aug. 2020
În urma exploziei de la Beirut, lituanienii de la compania Arvi Agro au depozitat o mare parte din cantitatea uriașă de azotat de amoniu pe platforma gării Holboca, situată la doi pași de orașul Iași
După explozia de la Beirut, lituanienii de la Arvi Agro au transportat mare parte din cantitatea uriașă de azotat de amoniu la doi pași de orașul Iași

Mii de tone de nitrat de amoniu sunt depozitate pe platforma din zona Gării Holboca, situată la doi pași de Iași. Substanțele chimice sunt manipulate de lituanienii de la Arvi Agro, care vreme de mulți ani au comercializat îngrășământ chimic folosit în agricultură. Dacă înainte de explozia de la Beirut, întreaga platformă era plină cu saci de 600 kg cu azotat de amoniu, în doar câteva zile, mai bine de jumătate din chimicale au dispărut. „Noi prestăm servicii pentru alte companii, doar transportăm îngrășământul, nu îl producem, nu îl vindem și nu îl cumpărăm”, au spus reprezentanții Arvi Agro

Mii de tone de nitrat de amoniu sunt depozitate pe platforma din zona Gării Holboca, situată la doi pași de orașul Iași. Îngrășământul chimic folosit în agricultură este manipulat în cantități impresionante de către firma lituaniană Arvi Agro, care vreme de mulți ani a importat mărfuri din țările Baltice și fosta Uniune Sovietică. De peste 10 ani, azotatul de amoniu este depozitat pe platforma betonată din zona Gării Holboca care a aparținut inițial CFR și care este acum administrată de Primăria Holboca.

Inițial, reprezentanții Arvi Agro au susținut faptul că nu mai depozitează azotat de amoniu de mai mulți ani în halele din Holboca și în ultima perioadă se ocupă cu comerțul de materiale feroase.

„Nu mai avem depozitat azotat de amoniu în halele noastre de ani buni. Înainte am comercializat îngrășământ folosit în agricultură, dar ultimele transporturi nici nu au trecut prin Iași, ci direct prin portul Brăila. Arvi Agro se află acum în insolvență și în momentul de față comercializăm fier, nu ne mai ocupăm cu azotatul de amoniu. S-a făcut o isterie din cauza azotatului de amoniu, dacă nu era explozia de la Beirut, nimeni nu mai căuta azotat de amoniu. Așa a fost și cu expozia de la Mihăilești, dacă nu erau aceste incidente nefericite, nu mai spunea nimeni nimic de azotat de amoniu, deși el este folosit de atâta vreme în agricultură”, a spus Iulian Ursu, director general al Arvi Agro SRL.

Arvi Agro aduce azotat de amoniu în Iași pe calea ferată și îl distribuie cu TIR-urile din Holboca

Azotatul de amoniu este adus în Gara Holboca pe calea ferată, iar după ce este descărcat și depozitat pe platforma betonată, este încărcat în TIR-uri și distribuit mai departe. Dacă înainte de explozia de la Beirut toată platforma era plină cu grămezi de azotat de amoniu, aceasta a fost golită în viteză, iar acum se mai găsesc doar 3 grămezi de dimensiuni uriașe formate din saci de 600 kg care conțin azotat de amoniu.

„Toată platforma era plină cu saci de azot înainte de explozia de la Beirut. În câteva zile au dus de aici mai bine de jumătate din cantitate. Platforma a aparținut CFR, iar lituanienii se foloseau de ea fără să plătească o chirie, din cauza asta s-a făcut și un dosar penal. Apoi, Primăria Holboca a luat platforma care a aparținut CAP-ului pentru că acolo era încărcată sflecla de zahăr. Am și glumit cu colegii că, dacă explodează azotatul ăsta ca în Beirut, ne rade pe toți de aici”, a spus un angajat din cadrul CFR.

Gheorghe Ștefurac, primarul comunei Holboca, explică faptul că există un contract încheiat cu cei de la Arvi Agro pentru a putea folosi platforma betonată din zona Gării Holboca.

„Numai cei de la Arvi Agro depozitează acolo, cu altă firmă nu avem contract. Ei umblă cu prostii pentru că de mulți ani depozitează îngrășământ pe platforma din apropierea gării. Acel teren aparține Primăriei Holboca și este administrat în prezent de noi, chiar dacă betonul a fost turnat mai demult de către cei de la CFR”, a explicat Gheorghe Ștefurac, primarul comunei Holboca.

Directorul Arvi Agro Iași: „Noi nu comercializăm azotat de amoniu. Arvi Agro doar prestează servicii pentru alte companii”

Revenind asupra situației, reprezentanții Arvi Agro au spus că ei, de fapt, prestează servicii pentru alte companii, și nu dețin sau comercializează azotat de amoniu, că doar îl transportă și îl manipulează ca terț în numele altor companii.

„Noi nu comercializăm azotat de amoniu. Arvi Agro doar prestează servicii pentru alte companii. Noi transportăm îngrășământul, nu îl producem, nu îl vindem și nu îl cumpărăm. Avem toate autorizațiile ISU și avizele, nu există niciun fel de pericol. Sacii sunt acoperiți cu prelate și este pus semnul să nu se umble cu foc deschis. Am primit adresă de la Azomureș în care se precizează clar faptul că «produsul este nedetonabil și satisface criteriile EC».

Conform fișei, are o concentrație de 33,5 la sută, el nu poate să explodeze, concentrația ar trebui să fie mult mai mare ca să fie explozibil. În Beirut a fost o cu totul altă situație. Acolo a ars prima dată un depozit de artificii, care s-a propagat la depozitul de îngrășământ, iar nitratul de acolo avea o vechime de peste 6 ani, deci nu s-au stabilit concret condițiile și cauza exploziei din Beirut. La noi nu poate fi vorba despre așa ceva”, a spus Iulian Ursu, director general al Arvi Agro SRL.

În momentul de față, compania cu capital lituanian se află în procedura insolvenței și se confruntă cu mai multe procese de executare silită.

Nitratul de amoniu cu concentrație mare este utilizat ca exploziv industrial, la fel ca TNT-ul

Pe sacii de la Azomureș (vezi foto) scrie faptul că concentrația de Azot (Nitrogen) este de 34 la sută, Azot Nitric NO3 în concentrație de 17 la sută, iar Azot Amoniacal NH4 tot în concetrație de 17 procente.
Conform specialiștilor, diferența dintre îngrășământ și explozibil este dată de doar 1 la sută de concentrația de nitrogen. Practic, la o încălzire rapidă de peste 300 grade Celsius, azotatul de amoniu se descompune în apă, azot și oxigen, iar odată cu trecerea directă de la starea solidă la cea gazoasă se produce o explozie puternică. Unele state au interzis acest îngrășământ, acesta fiind un subiect de dispută între SUA și Pakistan deoarece multe bombe produse în Afganistan erau făcute cu fertilizator adus de contrabandiști din Pakistan.

Nitratul de amoniu face parte din îngrășămintele azotate și conține 34 la sută azot în procente de masă (mai puțin în comparație cu ureea). Acesta este și parte componentă a unor explozivi ca ANFO (sau ANDEX, care este un amestec de nitrat de amoniu și un ulei mineral ca dieselul de exemplu, fiind utilizat ca exploziv industrial și se poate asocia cu nitrat de glicerină, nitroglicol, dinitrotoluen, trinitrotoluen, pentrit, hexogen etc.). În amestec cu TNT poartă numele de Amatol, iar în amestec cu aluminiu, TNT și alți explozivi se numește Torpex.





Comentarii
  • Am descarcat eu și alti muncitori pe platforma gării Holboca 5 vagoane de saci cu azotat luna trecută. Acolo mai erau depozitate încă aproximativ 20 de vagoane de saci. Chiar glumeam cu cei care fumau ca rade Dancu de pe fata Pământului dacă bubuie.

  • Nu stiu daca acest articol la citit cine trebuie . Nu ne dam seama de pericolul din localitatea noastra . Acest AZOTAT DE AMONIU poate exploda orcind si distruge totul in jur pe o raza de citiva kilometri .Acest depozit de saci de 600 kg. este sub cerul liber fara nici o paza . Sper sa se rezolve aceata problema grava pina nu este prea tirziu .

Adauga un comentariu