News Flash:

Moartea se plimba pe strada

22 Februarie 2008
3413 Vizualizari | 6 Comentarii
• Inecati in pulberi in suspensie, asurziti de zgomotul desfasurat pe strazi, acoperiti de panze dese de praf uscat din pamanturile ce acopera mare parte din municipiu, platind in medie cu 2-3 lei pe cursa mai mult la taxi, stand, intr-o zi, aproximativ jumatate de ora numai in trafic, aceasta este aventura zilnica a fiecarui iesean • Realizarea soselei de centura a municipiului poate fi comparata cu o nastere cosmica, stelara, avand in vedere ca de cativa ani iesenii nu au auzit decat promisiuni • Intersectiile principale, Fundatie, Podu Ros, Gara au ajuns masini de tocat nervi • Pe o scara de la unu la o suta, prin care sunt inregistrate anomaliile din trafic, coroborate cu emisiile de noxe, gradatia a ajuns undeva spre 70-80 de puncte • Infernul pandeste municipiul in lunile de primavara-vara • Nu mai putin de 7.000 de tone de pulberi in suspensie afecteaza activitatile pulmonare, creierul, dar si cresterea organismului

Daca in urma cu cateva luni cotidianul ZIUA de Iasi prezenta un tablou macabru al efectelor produse de lipsa unei sosele de centura, de intarzierile in realizarea unor proiecte precum pasarela Octav Bancila si multe alte proiecte urbanistice care ar fi trebuit sa existe pe o lista de prioritate a primariei, acum situatia tinde mai mult spre punctul dramatic. Oare care este raportul dintre cantitatea de oxigen si cea de noxe din aerul municipiului? Marile intersectii ale orasului au ajuns locuri in care se distrug nervii. Nasterea soselei de centura a municipiului poate fi asemanata cu o nastere cosmica, pentru ca de cativa ani iesenii nu aud decat promisiuni. In momentul de fata, termenele la care ar trebui sa inceapa lucrarile pentru soseaua de centura a orasului Iasi, pentru podul Octav Bancila, pentru pasarele, pasaje si parcari sunt absolut necunoscute. Cat despre o harta a zgomotului (de poluare fonica), a unui Plan Urbanistic General, desi sunt obligatorii termenele la care ar trebui finalizate, nu se stie nimic sigur. Consecintele acestor nepasari care capata forme de distrugere lenta, pe termen nedefinit, sunt pe cat se poate de sinistre. Pe o scara de la 1 la 100 cu ajutorul careia care sunt inregistrate anomaliile din trafic, coroborate cu emisiile de noxe si poluarea fonica, gradatia a ajuns undeva spre 70-80 de puncte. Focare de trafic supraaglomerat: Pacurari, catre intersectia de la Biblioteca Central Universitara (BCU), Copou, Podu Ros, Strapungere Silvestru, Canta, Bucsinescu-Tudor Vladimirescu, Sararie si altele unde, spontan, se formeaza ambuteiaje. La unele semafoare se sta la cozi si peste 10 minute pentru a inainta 100 metri. Acest lucru se petrece in special dimineata.

Asfixierea in trafic


Ghinion, cand sa se dea startul pentru inceperea lucrarilor la soseaua de centura, proiectul a fost din nou amanat. "Lucrarile vor incepe probabil in luna martie. Pe 27, luna aceasta, va fi semnat contractul cu firma castigatoare si faptul ca s-a intarziat a fost din cauza celorlalte firme care au participat la licitatie. Din moment ce au fost depuse contestatii, lucrarile au mai intarziat si acest lucru e firesc", a precizat Dorina Tiron, directorul de la Drumuri Nationale, dar fara a face referire la scandalurile continue de la aceasta institutie privind licitatiile organizate. Pe langa aceste promisiuni care nu se stie daca nu vor urma destinul celor anterioare, municipiul se confrunta si cu altele care, ca intr-un cerc vicios, transforma orasul intr-un calvar. Lipsa parcarilor a condus si spre acapararea aleilor de catre masini. Soferii isi catara masinile pe trotuare, pietonii ocolesc pe sosea, expunandu-se pericolului de accidente, claxoanele nu inceteaza. Se pare ca, din utilitate, soseaua de centura s-a transformat intr-o afacere, fiind cumparat terenul pe care ar urma sa treaca soseaua.

Inecati in pulberi


Intr-o plimbare pe strada Strapungere Silvestru, de la Gara Mare pana in Podu de Piatra, nu este de mirare ca trecatorul va simti usturimi in gat, fie ca este vreme de iarna. In perioada verii, aceasta strada pare un culoar al Iadului. Acelasi lucru se petrece si pe soseaua Pacurari dar si pe Copou, indeosebi de la Biblioteca Central Universitara pana spre Universitatea Alexandru Ioan Cuza. La statia Agentiei de Protectia Mediului (APM) Iasi din Podu de Piatra, o statie de trafic, sunt monitorizati o serie de poluanti specifici traficului greu, printre care si pulberea in suspensie (PM 10). Daca in cazul valorilor de dioxid de sodiu, dioxid de carbon sau azot, plumb, benzen, toluen si alte noxe, valorile emise in aer de catre autovehiculele ce traverseaza aceasta zona se incadreaza in limite normale, in schimb, pentru pulberea in suspensie (PM 10) valorile sunt ingrijoratoare. "Orasul Iasi este un oras poluat, in principal, cu pulberi in suspensie, ca multe alte orase ale Romaniei. Principala sursa a acestei poluari este traficul intens", a precizat Galea Temneanu, purtator de cuvant al APM Iasi. Pe unele intervale temporare, valoarea admisa a pulberilor in suspensie atingea un procent record de aproape 90 la suta peste limita admisa, in corelatie directa cu intensitatea traficului greu. Trafic ce ar fi trebuit sa se desfasoare pe soseaua de centura.

Galagie afara, galagie in cap


Mult zgomot in zadar pentru harta de zgomot a municipiului. Zgomotul produs de traficul greu a ramas fara efect asupra municipalitatii. Legea 321/2006, prin care si Romania se aliniaza la normele firesti ale Uniunii Europene, a ramas dincolo de Bahlui, cu multi kilometri. Valoarea contractului este de aproximativ 300.000 RON, dar scandalurile il tin in loc de mai bine de un an. De ce? Firma Enviroplan SRL a castigat licitatia, dar nu peste mult timp a fost depusa o contestatie de catre SC Incertrans SRL. Si tot s-a amanat semnarea contractului, incat nici azi nu este nimic concludent. "Harta de zgomot a orasului nu a fost finalizata. S-a organizat o licitatie, dupa care una dintre firme a depus o contestatie, iar din aceasta cauza pana la trecerea termenului legal al rezolvarii contestatiei, lucrurile stagneaza", a precizat Constantin Adascalitei, viceprimarul municipiului Iasi. Acesta parea ca nu prea este in tema cu aceasta problema.

O luna numai in ambuteiaje

Un sofer care strabate in fiecare zi aproximativ 150 kilometri la volan pierde doua ore zilnic asteptand in trafic. La un calcul simplu, calculand la trei sute de zile, un sofer pierde 25 de zile numai asteptand la semafor. Totodata, la numarul de kilometri parcursi, un participant la trafic care strabate in medie cei 150 kilometri, intr-un an parcurge si 60 mii kilometri la volan, ceea ce inseamna aproximativ un sfert din suprafata tarii. "La un ambuteiaj creste consumul cu aproximativ un litru, chiar doi, iar durata traseului poate creste si cu jumatate de ora. Daca in mod normal parcurg traseul Pacurari- Copou in 20 minute, la ora de varf fac si 40 minute pe acest traseu. In mod normal, imi pierd doua ore pe zi asteptand in trafic, fara sa pun la socoteala si timpul in care astept clientii", a precizat Gheorghe Mihaila, sofer de taxi. Mergand pe aceeasi idee, si consumul de carburant este mai ridicat in cazul unui ambuteiaj. Daca in mod normal o masina consuma cam opt litri de carburant la suta de kilometri, dupa o scurta aventura in traficul dintr-o intersectie aglomerata, consumul creste pana la 10-11 la suta, ceea ce inseamna ca se pierd absolut gratuit chiar si doi litri de carburant. Oare cand se va sfarsi acest cosmar? Conform statisticilor, la sfarsitul anului 2006, in Iasi erau inregistrate 100.136 de autoturisme, iar la mijlocul anului trecut numarul acestora a crescut cu 2.306. Daca se pastreaza acest ritm, efectiv municipiul va fi o groapa de ardere prin care se elimina zi de zi tot mai mult substantele toxice. Miile de masini, ca viermii, arunca pe teava de esapament, in permanenta, nu mai putin de 7.000 de tone de pulberi in suspensie. Inhalate, acestea scad imunitatea ori rezistenta pulmonara si scad fluxul transmisiei de oxigen spre creier, ceea ce poate duce la tulburari de crestere a organismului, dar si la aparitia problemelor cardiovasculare. In fiecare an sunt inregistrate cateva mii de cazuri de intoxicatii acute din cauza poluarii aerului. Pe langa tonele de pulbere, alte peste 6 tone de plumb si in jur de 2.000 tone de bioxid de sulf plutesc peste municipiu. Si sunt inhalate de ieseni, zi de zi.
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Comentarii (6)

Anonim  | #30467
Primaria se lauda ca spala marile bulevarde si nu a facut acest lucru pana acum.Se ridica un praf gros in aer in fiecare zi.
C.H.  | #30468
UN FACTOR IMPORTANT CARE DETERMINA SITUATIA MENTIONATA IN ARTICOL ESTE FAPTUL CA PE STRAZILE IASULUI SALUBRIS-UL MATURA INCA FOLOSIND BRATELE ANGAJATILOR SI STRAVECHEA MATURA.ESTE NECESARA A S P I R A R E A PRAFULUI DE PE STRAZI.....ATI VAZUT VRE-O DATA CUM SE RIDICA NORI DE PRAF CIND E USCAT PE STRADA SI SE MATURA? TOT PAMINTUL DIN LUCRARILE DESFASURATE(CARE NU E STRINS-SPALAT DE CEI CARE EFECTUEAZA LUCRAREA), CA SA NU MAI POMENIM DE CELE CITEVA ( ZECI ) DE TONE DE EXCREMENTE DE CAINI COMUNITARI SI NE-COMUNITARI CARE SE DEZHIDRATEAZA SI SE RIDICA IN SUSPENSIILE CU PULBERI DE PRAF, POLUANTI, OUA DE PARAZITI, ALTI MICROB,FLEGME USCATE.....TOATE ALCATUIND 0 BIOSFERA MINUNATA----SE VEDE FRUMOS ZIUA LA AMIAZA DE PE PLATOUL DE LA MOTEL BUCIUMI .INCERCATI ACEST EXERCITIU DE IMAGINATIE DESPRE CONSISTENTA PACLEI DE PE ORAS PE CARE O VETI VEDEA DACA AVETI CURIOZITATEA SA MERGETI PANA PE PLATOUL BUCIUM. HAVE A NICE AND CLEAN HEALTHY LIFE IN JASSY !!!
silvestru  | #30469
cand se va dezbate punctual cazul sesizat "autogara Codreanu"?.. stabilita intr-o cladire monument, fara aviz de mediu, extinderea parcarii masinilor de transport pe spatiu de parcare publica, finalizarea santierului din jurul incintei, rezolvarea WC in incinta firmei, respectarea circulatiei la intrarea-iesirea din autogara tolerata de Politie, refacera trecerii de pietoni din fata autogarii, aspectul anexelor...etc. ramas fara raspuns.
Prometeu  | #30470
Si totusi Agentia de Protectia Mediului (APM) Iasi si Garda de Mediu Iasi ce fac, unde sunt masurile pe care trebuia sa le ia aceste institutii.
Ce face Directia de Sanatate Publica (DSP)?
Aceste institutii sunt platite din bani publici si se pare ca nu fac nimic pentru a indrepta situatia si cred ca nu este departe ziua cand guvernul Romaniei va fi condamnat la CEDO pentru ca nu respecta legea, asa cum sa intamplat acum 3 zile cand Romania a pierdut un proces intentat de doi Bucuresteni pentru ca Apa Nova nu a vrut sa incheie contracte individuale cu ei.
Este si asta un beneficiu, pentru cetatenii romani, ca am intrat in UE.
Asa ca aviz amatorilor, furnizori de utilitati, institutii publice, administratie locala... CEDO ne asteapta
un iesean  | #30471
Masinile care "spala" asfaltul de fapt il uda, iar dupa uscare praful e tot acolo... Pentru o imagine completa, imaginati-va si fumul care iese pe tevile de esapament. Ma mir ca masinile alea au RAR valabil... Sau sa nu ma mir..?
Pe "marile bulevarde" tot mai trece din cand in cand o masina care uda asfaltul, dar cand ati vazut ultima data asa ceva prin cartiere, acolo unde de fapt locuiesc majoritatea iesenilor?
Antiderapant s-a imprastiat in prostie iarna trecuta, cel putin pe unde locuiesc eu, si acuma noroiul se aduna in strat de 10cm. langa borduri. Borduri care oricum sunt doar o pavaza palida intre trotuarele sparte si pline de noroi si asfalt...
Dar sa nu mai continui, ca pot scrie un volum intreg despre mizeria care domneste in Iasi...
flit  | #30472
indiferent de mizeria de pe asfalt (spalata pana la urma de o ploaie), poluatorul nr 1 ramane gazul de esapament. Cum normele euro3-4 nu se vor inghesui la masinile vechi, iar propulsia electrica e undeva la 15-20 inainte, ramane sa ne numaram pacientii in spitale ! Sau poate ca nu, daca...1. apare mult-dorita sosea de centura; 2. accesul masinilor personale devine interzis in centrul orasului facand obligatorie folsireal tramvaiului/troleului (propulsate electric) si a bicicletei (macar elevii si studentii ar fi f incantati sa o faca, daca ar avea conditii: pisa ciclabila, parking securizat de biciclete) si 3. daca ne alegem primarul care sa se culce seara cu gandul la iesenii cxare l-au ales !
Adauga comentariu
Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1381 (s) | 22 queries | Mysql time :0.021435 (s)

loading...