News Flash:

Modernizarea orasului, storcator de nervi

6 Iulie 2009
1204 Vizualizari | 2 Comentarii
Modernizarea orasului storcator de nervi
• Majoritatea proiectelor asumate de primarie sau Consiliul Judetean au un ritm lent de implementare sau nici macar nu au fost demarate • Edilii sustin ca aceasta situatie este cauzata si de firmele care executa lucrarile si nu respecta termenele impuse de contract • Lucrarile la linia de tramvai au inceput sa evolueze de abia la inceputul verii, situatia ramanand dezastruoasa in Tatarasi • Depozitul ecologic din Tutora poate fi finalizat doar daca vin bani de la Guvern • Despre sosea de centura nici nu poate fi vorba • Colac peste pupaza, edilii au zeci de proiecte de viitor, dar care asteapta pomana Uniunii Europene Zeci de proiecte de dezvoltare a municipiului Iasi au ritm lent de implementare. Daca unele sunt anuntate de edili cu surle si trambite, de multe ori acestea nici macar nu au fost demarate, reprezentand doar un instrument de convingere a electoratului in anumite momente cheie din campaniile electorale. Totodata, autoritatile locale sustin atunci cand sunt fonduri suficiente ca diferite firme care au castigat licitatiile pentru executarea diferitelor lucrari poarta responsabilitatea in ceea ce priveste intarzierea investitiilor. In cazul in care nu sunt fonduri, edilii arunca pisica in curtea Guvernului, care nu sustine financiar proiectele de anvergura ale orasului. Oricum ar fi, iesenii trag ponoasele uitandu-se neputinciosi la santierele care nu se mai inchid sau la promisiuni fantasmagorice. "In ceea ce priveste primaria, a existat intentia de realizare a unor investitii utile pentru oras. Primaria a inteles ca proiectele si licitatile trebuie facute in timp util, dar te lovesti de cei care au castigat contractele. Asa apar intarzieri in grafic", a precizat Andrei Trofor, purtatorul de cuvant al primariei. Pentru a sanctiona firmele care lucreaza la proiectele orasului, primarul Gheorghe Nichita a promis in mai multe randuri ca viitoarele contracte vor fi mult mai bine realizate. Mai exact, va fi impus un grafic de lucrari pe etape, tocmai pentru a obliga constructorul sa lucreze sustinut, evitandu-se aglomerarea executiilor pe ultima suta de metri. Du-ma acasa, mai tramvai! Modernizarea liniei de tramvai tine orasul pe loc de aproximativ un an. Constructorul german Martin Rose, care a prins un contract de aproximativ 20 milioane Euro, s-a angajat sa reabiliteze 16 kilometri de linie de tramvai. Astfel, zonele Gara, Canta, Nicolae Iorga, Arcu sau Cuza Voda trebuie modernizate pana in toamna acestui an. Insa constructorul german, impreuna cu subcontractantul Confort SA, nu a miscat nimic pana in primavara acestui an. De abia in luna iulie lucrarile au evoluat, lucrandu-se in ritm sustinut. Daca s-ar fi lucrat in acelasi ritm inca de la incheierea contractelor, iesenii nu ar mai fi suportat traficul aglomerat, praful si disconfortul aferent. Chiar daca in partea centrala a orasului lucrurile se misca bine, in cartierul Tatarasi lucrarile de modernizare a liniei de tramvai sunt cu mult intarziate. Pe tronsonul Tatarasi Nord - Doi Baieti, firma greceasca Themeli se ocupa de reabilitarea caii de rulare, castigand licitatia organizata de municipalitate cu o oferta de aproximativ 16 milioane lei. La aceste lucrari participa si Compania Cai Ferate Campulung SA, ce executa lucrari in subantrepriza pentru firma din Grecia. Lucrarile de la sina de tramvai din Tatarasi vizeaza reabilitarea a 4,14 km de cale simpla de rulare. In acelasi contract castigat de Themeli s-au prins si lucrari de reabilitare a retelelor de utilitati din zona strazii, dar si mutarea stalpilor de iluminat public din mijlocul strazii pe trotuar. Conform contractului, termenul limita de executie a lucrarilor este aprilie 2009, numai ca nici vorba de respectarea termenului. Daca subcontractantul s-a ocupat de un tronson montand si liniile, firma din Grecia este la stadiul de sapaturi. Primarul a promis in mai multe randuri ca va sanctiona firma greaca sau chiar va rezilia contractul, dar nimic nu s-a intamplat. Deficitari si la gunoi Un alt proiect care nu merge cum si-ar dori edilii se refera la construirea noii gropi de gunoi de la Tutora, din apropierea orasului Iasi, un proiect ce beneficiaza de aportul financiar al Ministerului Mediului. Intregul proiect, ce presupune constructia gropii de gunoi, statia de sortare a deseurilor si baza pentru compostul materialelor biodegradabile, costa 29 milioane Euro si va fi definitivat pana la sfarsitul lui 2010. De asemenea, din aceste fonduri va trebui inchisa si neutralizata actuala varsatoare de la Tomesti. Numai ca firma Hidro Constructia SA, care a castigat licitatia, lucreaza in functie de cum vin banii. Primarul Gheorghe Nichita a precizat ca acest proiect ar putea fi compromis din cauza certurilor politice de la nivel central. In aceste conditii, necesarul de 50 milioane lei pentru acest an ar putea fi redirectionat catre alte ministere, situatie in care municipalitatea ar avea de pierdut. Totusi, edilii sunt optimisti, aratand ca in urmatoarea perioada reziduurile vor fi depozitate la Tutora, urmand ca de la jumatatea lunii, groapa de la Tomesti sa devina inactiva. La Golia mai este de asteptat In ceea ce priveste proiectele Consiliului Judetean, deschiderea Centrului Expozitional Moldova mai are de asteptat, chiar daca termenul de finalizare este vara acestui an. Conest SA si Compania Nova Construct SA au fost desemnate castigatorii de drept ai licitatiei pentru executie. Chiar si reabilitarea Manastirii Golia este in intarziere, termenul fiind sfarsitul acestui an. De curand edilii si-au dat seama ca linia de tramvai aflata in fata Manastirii Golia nu poate fi reabilitata de firma Constructii Unu SA, care a castigat licitatia. Mai exact, edilii cauta o solutie pentru a prelua modernizarea liniei de tramvai de pe tronsonul Str. Armeana - Cinci Drumuri (langa Biserica Barboi - n.r). Si asta, pentru ca solutia oferita de constructor acum un an nu se mai potriveste cu solutia moderna aplicata in acest moment pe celelalte tronsoane. Mirajul soselei de centura Dupa ani de interventii si promisiuni, soseaua de centura a municipiului Iasi este in acelasi stadiu ca si acum un an de zile, cand s-a deschis oficial santierul. Pe data de 18 august, santierul a fost inaugurat oficial, prima parte a lucrarilor fiind executate pe o portiune de 6 kilometri. In momentul de fata inca nu s-a depasit acest stadiu, desi se apropie data limita de finalizare a proiectului. Acesta, initial, prevedea ca soseaua sa fie finalizata in 2010, numai ca pe masura ce proiectul prindea contur, data limita de finalizare s-a tot amanat. Pe langa faptul ca nu exista o data concreta pentru finalizarea proiectului, soseaua de centura a fost criticata si de fostul premier, Calin Popescu Tariceanu, nemultumit de modul in care a fost facut proiectul. Acesta nu se astepta ca soseaua de centura sa aiba numai doua benzi de circulatie. Soseaua de centura urmeaza sa lege DN 28 si DN 24, ocolind orasul Iasi. Aceasta va fi utila soferilor care vor sa ajunga de la Vaslui la Roman, fara sa treaca prin Iasi, si va permite investitii masive in zona. Mirajul dezvoltarii Municipalitatea ieseana se poate mandri cu proiecte marete, dar care sunt doar pe hartie. Este vorba de pasajul Octav Bancila, ce ar urma sa faca legatura intre cartierele Pacurari si Dacia, autostrada Est - Vest, reabilitarea centrului istoric al orasului sau reabilitarea si modernizarea infrastructurii rutiere din zona culturala, in valoare de 17,7 milioane lei. Toate acestea sunt incluse intr-un Plan Integrat de Dezvoltare pentru Polul de Crestere Iasi. Insa toate aceste proiecte au nevoie de finantare europeana. In consecinta, iesenii au de asteptat ani buni pana aceste proiecte vor fi finalizate. Un alt proiect care a fost amanat pana la sfarsitul anului viitor se refera la construirea pasajului subteran de la Hala Centrala, responsabil de lucrari fiind Conest SA. Autoritatile locale au justificat intarzierile dand vina pe arheologii care au considerat ca ruinele gasite in urma sapaturilor au importanta istorica.
Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.

mirajul dezvoltarii
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Comentarii (2)

dani  | #73492
Cum naiba de firmele romanesti nu prind contracte pt lucrari la linia de tramvai la prima mana, ajung sa lucreze ca subcontractori????????????
Prometeu  | #73493
Cum naiba sa nu se intample asa daca domn primar Nichita face politica si sta mai mult pe la Bucuresti (poate castiga Iasul ceva din treaba asta) iar subalternii lui sunt depasiti, (ma refer la staful tehnic din primarie) daca nu sunt altceva.
Adauga comentariu
Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.2808 (s) | 24 queries | Mysql time :0.166446 (s)