News Flash:

"Moldovita" - trenul de epoca unicat

23 Ianuarie 2000
1735 Vizualizari | 0 Comentarii
•Restaurarea celor cinci vagoane a durat sapte ani •Lucrarile au costat peste 50.000 de dolari •Ministrul Traian Basescu este campionul plimbarilor cu trenul de epoca •O calatorie cu "Moldovita" ar costa 5.000 de dolari

Un grup de feroviari entuziasti, pasionati de munca lor, au gasit timp si bani pentru a intregi o bijuterie a cailor ferate romane - trenul de epoca "Moldovita". Coordonatorul migaloaselor actiuni de restaurare, inginerul Timotei Leon, seful Serviciului Vagoane din Regionala CF Iasi, considerat de subordonati drept "parintele trenului de epoca", a dezvaluit cateva din amanuntele legate de finalizarea acestui proiect unic in tara. Pentru o imagine de ansamblu asupra resurselor investite in trenul de epoca precizam ca la lucrarile de restaurare ale celor cinci vagoane s-au cheltuit, in decursul a sapte ani, nu mai putin de 50.000 USD.

Vagoanele de epoca erau abandonate

Ideea reconstituirii unui tren de epoca i-a venit inginerului Timotei Leon in urma cu opt ani, cand o firma de turism a solicitat Regionalei CF Iasi un mijloc de transport deosebit pentru turistii straini. Dupa indelungi cautari, din 1993 si pana in 1999, au fost gasite cinci vagoane. Primele vagoane au fost descoperite abandonate la Suceava: un vagon clasa a III-a, construit in 1885 si un vagon postal construit in 1894. Un an mai tarziu, de la Bacau a fost adus un vagon clasa a II-a, construit in 1893, si care fusese transformat in magazie de materiale. In acelasi an, in statia Crasna, a fost descoperit pe o linie moarta cel de-al patrulea vagon, clasa I, care a iesit pe portile firmei constructoare in 1891.

Ultimul vagon, care a fost transformat intr-un elegant salon pe sine, a fost recuperat tot din gara Crasna. Pe placa de identificare a acestuia se putea descifra cu greutate anul 1895. Vagoanele amintite au iesit pe poarta firmei "Ganz es Tarsa" din Budapesta si constituiau, la acea vreme, tot ce putea oferi, la standardele cele mai ridicate din Europa in materie de transport feroviar, imperiul austro-ungar. Dupa ce au fost utilizate decenii la rand, vagoanele de epoca, martore ale primului razboi mondial, Marii Uniri si a efervescentei perioade interbelice, au fost apoi casate si abandonate. Nimeni nu s-a mai interesat de soarta lor pana cand cineva s-a gandit sa refaca o pagina din istoria cailor ferate romane.

Restaurarile au costat peste 50.000 de dolari

Vagoanele de epoca au fost restaurate pe masura ce erau descoperite. Initial, au fost duse rand pe rand la REMAR Pascani, unde le-a fost refacuta structura de rezistenta si remodelate sistemele tehnice. Specialistii de la REMAR Pascani au trebuit sa reconfigureze, dupa descrierile din epoca, toate detaliile, incepand cu osiile si terminand cu elementele de siguranta a ferestrelor. Regionala CF Iasi a cheltuit peste 50.000 de dolari pentru restaurarea vagoanelor. Dupa lucrarile efectuate la REMAR Pascani, a venit randul decoratorilor sa-si arate indemanarea in redarea cu fidelitate a celorlalte detalii ale vagoanelor de epoca.

Bronzul, catifeaua, lemnul de nuc sau de stejar ce au fost puse in opera au incarcat nota de plata dar au redat splendoarea unor relicve ale vremurilor apuse. Vagonul clasa I are trei compartimente iar pe elegantele fotolii plusate si tetiere dantelate pot sta confortabil 12 persoane. Tapiseria si lambriurile din interiorul vagonului reduc substantial zgomotul sacadat din timpul calatoriei. Restaurarea acestuia a costat aproximativ 600 de milioane de lei. Vagonul clasa a II-a poate oferi locuri pentru 24 de persoane iar dotarile sale sunt net superioare vagoanelor de aceeasi clasa care circula astazi in mod curent.

Vagonul clasa a III-a, cu banchete de lemn, poate transporta 32 de persoane. Interesant la acest vagon este faptul ca, pe partile sale laterale, in intervalul dintre banchete, sunt montate cate patru usi. Vagoanele de acest tip au circulat in Romania pana dupa cel de-al doilea razboi mondial, fiind casate pe la sfarsitul anilor '40. Vagonul care a fost transformat intr-un somptuos salon cu 10 locuri imbina cu iscusinta detaliile interioarelor de epoca. Canapelele din plus purpuriu, tivite cu franjuri galben-pai, alaturi de mocheta asortata, perdelele verde-smarald, ceasul inglobat intr-un modelaj de lemn, mesele joase din stejar si un mic bar creaza atmosfera inconfundabila desprinsa din filmele despre Orient Express.

Vagonul postal, cel mai mic dintre toate (masoara numai 7,3 metri), poate duce, in afara de corespondenta, toate bagajele celor 68 de ocupanti ai trenului de epoca. In interiorul cat si la exteriorul vagoanelor, feroneria poarta patina bronzului maiestrit lucrat. Daca mai lipseste ceva, atunci acea piesa este locomotiva. Pentru a alatura trenului de epoca o locomotiva pe masura, inginerul Timotei Leon va trebui sa negocieze cu conducerea Fabricii de zahar Bucecea, unde s-a gasit un mijloc de tractiune garat pe linie moarta.

5.000 de dolari pentru o calatorie

Datorita investitiilor facute, munca asidua de restaurare cat si valoarea trenului de epoca, acesta a fost destinat doar transporturilor VIP. Inchirierea "Moldovitei" ar costa, potrivit celor declarate de ing. Timotei Leon, aproximativ 5.000 de dolari/zi. Prin Regionala CF Iasi circula zvonul potrivit caruia introducerea in trafic a trenului de epoca s-ar face numai la ordinul expres al ministrului Transporturilor, Traian Basescu. Nimeni nu s-a pronuntat asupra samburelui de adevar continut de zvon insa ideea in sine sporeste si mai mult aura de unicat in aria transportului feroviar a trenului de epoca.

Nu este exclus ca respectivul zvon sa aiba la baza faptul ca ministrul Traian Basescu este demnitarul care s-a plimbat cel mai mult cu trenul de epoca. Traian Basescu a insotit in trenul de epoca, in trei randuri, o serie de oficialitati care au calatorit cu "Moldovita" la diferite zile aniversare ale cailor ferate romane. Din 1994 si pana in prezent, vagoanele trenului de epoca au circulat in regionalele CF Galati, Cluj si Bucuresti.

"Moldovita" urmeaza sa fie preluata de Regionala Bucuresti

Reorganizarea SNCFR i-a facut nopti albe "parintelui" trenului de epoca. "«Moldovita» va pleca la Bucuresti odata cu reorganizarea unor compartimente din cadrul SNCFR. Cei care am lucrat la restaurarea trenului de epoca ne vom trezi ca nu vom mai putea sa admiram ceea ce am realizat in ani de eforturi si munca incordata. Poate nu va fi asa.", a incercat sa incheie pe o nota optimista inginerul Timotei Leon.

moldovita remar pascani traian basescu sncfr
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.5915 (s) | 22 queries | Mysql time :0.470026 (s)