News Flash:

Mortul viu numit RATC

19 Iulie 2002
1037 Vizualizari | 0 Comentarii
•Din punct de vedere juridic, RATC se afla in plin proces de descompunere •Ce va reiesi de aici nu indica premise de rentabilizare a transportului in comun •Firmele de maxi-taxi fac o concurenta acerba autobuzelor si tramvaielor •Obedienta fostilor manageri ai Regiei a produs pagube de miliarde

In curand, Regia Autonoma de Transport in Comun din Iasi va fi supusa impartirii in doua societati comerciale complet diferite. Una dintre acestea se va ocupa cu transportul electric si va ramane in subordinea Primariei, iar cealalta se va ocupa cu transportul pe baza de carburanti. Necesitatea separarii, dupa parerea primarului Constantin Simirad, este o masura care va reduce responsabilitatea Primariei. "Nu am bani sa pastrez o firma de transport care este nerentabila. Mai bine las pe altcineva care se pricepe sa se ocupe de asta", a motivat primarul.
In prezent, la RATC lucreaza aproximativ 2.000 de salariati, din care aproximativ 500 vor fi transferati la viitoarea societate Autobuzul. Salariul mediu al unui lucrator din RATC ajunge la doua milioane si jumatate de lei, cu 40% peste salariul mediu pe economie. Noua societate va trebui sa faca fata concurentei firmelor particulare de maxi-taxi, care pana acum si-au dovedit rentabilitatea, in detrimentul transportului in comun, din ce in ce mai putin solicitat. Vehiculele RATC pierd teren in fata microbuzelor care se dovedesc mai rapide si mai convenabile, si din punct de vedere al costului.

Optimism fara temei

Optimismul afisat de Mihai Giubernea, directorul viitoarei societati de autobuze, care sustine ca va revolutiona transportul in comun prin politici manageriale nefolosite pana acum in Iasi, poate fi pus sub semnul intrebarii. Asta pentru ca, odata cu preluarea mijloacelor fixe ale Regiei aflate in descompunere, va trebui sa preia si o treime din datoriile acesteia.
Nu e de neglijat, pe de alta parte, o economie substantiala la bugetul Consiliului Local, care va aloca transportului in comun doar jumatate din ce obisnuia sa aloce pana in prezent. "Bugetul anului precedent a prevazut o subventie de 38 de miliarde, iar din bugetul anului in curs am incasat 18 miliarde lei, cu tot cu subventiile pentru categoriile defavorizate, din cele 50 de miliarde prevazute", a declarat, in acest sens, Neculai Abalasei, actualul director al RATC.

Episodul Garlea

Cauzele ce au dus la declinul RATC au radacini mai vechi si tin de managementul practicat de-a lungul timpului de catre directorii Regiei. Sunt numeroase informatii ca si implicarea directa a celor care conduc municipalitatea ieseana a avut efecte la fel de negative. Cat s-a aflat la conducerea RATC, juristul Petru Garlea a trebuit sa faca fata unor scandaluri de proportii privind aceeasi problema a banilor investiti. Este vorba de unele achizitii nejustificate, cum ar fi cele trei camioane uzate, dar cumparate cu 600 milioane lei (pretul de achizitie al acestora depasind pretul camioanelor noi), sau combustibili pentru mijloacele de transport cu pret mai mare cu doua mii de lei peste cel de la statiile de carburant.
Putini au luat in calcul faptul ca fondurile disponibilizate de municipalitate ajungeau cu mare intarziere la RATC, in timp ce cel mai mare furnizor de carburanti, Petrom, facea livrari de combustibili numai cu plata in avans sau, in cel mai bun caz, cu plata la livrare. Nu in ultimul rand, merita consemnata aducerea din Germania a 25 vagoane de tramvai Tatra, in stare de casare, dar care au fost puse in circulatie fara reparatii capitale.
Asupra calitatilor manageriale ale fostului director Garlea evitam sa ne pronuntam. Cert este insa ca acesta a reusit performanta de a executa cu ochii inchisi tot ce i s-a dictat la Primarie. Spre exemplu, in urma cu trei ani, cand a fost reparata linia de tramvai de pe dealul Copou, la ordinele lui Constantin Simirad, el a grabit lucrarile cu pretul dublarii cheltuielilor, prin aducerea pietrei cu containere transportate in platforme ale CFR pana la locul lucrarilor. A creat astfel cheltuieli suplimentare in valoare de trei miliarde lei. O alta categorie de cheltuieli au reprezentat-o si investitiile nerentabile de montare a retelei de cabluri pentru trolee pe malul raului Bahlui si in zona Tatarasi. Acestea nu au fost niciodata folosite...

Mecanici agricoli prin hale de tramvaie

Permutarea specialistilor de la o sectie la alta, fara a avea o pregatire tocmai potrivita pentru atributiile primite, poate fi considerata o solutie eficienta de aducere la sapa de lemn a acestei regii. De exemplu, la sectia •de autobuze si troleibuze a fost numit sef Liviu Nastase, inginer specialist in mecanica agricola; la sectia ll a fost numit sef Cristi Talev, inginer specialist in metalurgie; la sectia lll de tramvaie si autobuze a fost numit sef de sectie Dan Suciu, inginer electronist; la sectia lV de cale si retele a fost numit sef maistrul Teodor Nica. In acest timp, adevaratii specialisti ai Regiei au fost inlaturati si pusi in functii in care nu-si puteau valorifica cunostintele. Dintre acestia, pot fi amintiti inginerul Sava Stefan, specialist in constructii cai ferate, Irinel Veliscu, inginer mecanic specializarea auto, care a fost pus in post de sef service, Dorian Geba, inginer electromecanic specialist in tractiuni electrice, care este in prezent inginer coordonator restaurari, si Neculai Abalasei, inginer electromecanic, specialist in tractiuni electrice, care, inainte de a fi numit in functia de director al Regiei, a lucrat in biroul tehnic, timp de doi ani, la control tehnic calitate. Pentru a finaliza opera de anulare a initiativelor sanatoase din RATC, a fost desfiintata si Comisia Tehnico-Economica. Aceasta functiona inca de pe vremea fostului director Constantin Cuza, ca organism de avizare a investitiilor de mare anvergura a Regiei. Comisia era formata din specialisti din diverse domenii, care aveau putere de aprobare sau respingere a proiectelor propuse spre dezbatere.

Obedienta paguboasa

De situatia economica a Regiei este responsabil, in buna parte, primarul Constantin Simirad, care si-a impus propriile idei conducerii RATC, fara a tine cont de parerea conducerii sau a salariatilor, respingand cu vehementa orice forma de opozitie. La randul lui, pentru a nu-si ingreuna aceasta perioada de interimat la conducerea RATC aflata in desompunere, Neculai Abalasei executa orice ordin venit "de sus", fara sa cracneasca. Nici nu e de mirare. Pana la urma, un salariu de 15 milioane lei, la care se adauga 25% spor de stres, plus 25% spor de vechime, plus 15% indemnizatie de conducere, inseamna niste bani de care nu te poti debarasa cu usurinta. "Eu sunt subordonat Primariei. Nu sunt in postura de a-mi da cu parerea referitor la deciziile primarului", spune Neculai Abalasei. De altfel, directorul Regiei trebuie sa faca fata obligatiilor ce le are cu mijloacele de care dispune in prezent. Astfel, cele 57 miliarde de lei pe care le are de platit la furnizorii de utilitati si la celelalte bugete ramase mostenire de la predecesorul sau ii provoaca lui Neculai Abalasei oarece migrene. Consecintele nu au intarziat sa apara. Investitii ioc, iar proasta functionare a mijloacelor de transport nu are de ce sa aduca premise optimiste de obtinere a vreunei brume de profit. Colac peste pupaza, in urma cu aproximativ o luna, societatea furnizoare de electricitate Electrica SA a intrerupt curentul la sediul RATC, timp de o saptamana, pana la recuperarea datoriei. Niste mici socuri electrice, dar pe invers, menite sa aduca la viata un mort, pe care unele minti luminate de pe la conducerea municipalitatii continua sa-l creada viu. Se mai taie un pic curentul, se mai pompeaza bani, se mai schimba ceva directori, mortul, (pardon, Regia!) incepe sa duhneasca, iar cativa corbi incep deja sa misune prin zona, poate or prinde si ei vreo bucatica zemoasa. Dar asta e o cu totul alta poveste...
Doriana SAMATARU
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.2138 (s) | 22 queries | Mysql time :0.073393 (s)