News Flash:

Mostenirea lui Vasile Lupu

9 Martie 2001
821 Vizualizari | 0 Comentarii
•Singurul rezultat al fostei puteri •Ghid practic de aplicare a Legii nr.1/2000 privind reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole si forestiere Foarte departe de a fi perfecta, Legea nr.1/2000 privind reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole si forestiere (Legea Lupu) este, totusi, singura initiativa mai de doamne-ajuta a fostei puteri. Daca un astfel de act normativ ar fi fost elaborat imediat dupa 1990 si aplicat in primii ani de dupa revolutie, intreaga Romanie ar fi aratat altfel. Cu siguranta, schimbarea ar fi fost in bine... Din nefericire, cei care au preluat puterea in acel mai 1990 au facut tot ce-a fost posibil spre a perpetua o stare de lucruri care condamnase Romania la o grava situatie de inapoiere. Atunci, guvernantii inca mai credeau in virtutile unui comunism cu fata in umana, in capacitatea statului autoritar de a rezolva orice fel de criza, economica ori sociala. Sprijinit puternic de "masele largi populare", FSN lua masuri dintre cele mai bizare, ale caror efecte se fac simtite pana astazi. Oare a cui este vina? Avand drept unic scop propria capatuiala, fesenistii au reusit doar sa puna bazele falimentarii intregii economii romanesti. Semintele exploziei infractionale de astazi tot atunci au fost sadite. Singurii care au profitat de debandada generalizata au fost omniprezentii activisti de partid, cei care o dusesera foarte bine si in vechiul regim si care, dupa un minim moment de deruta, s-au implementat cu deosebit succes in noua (dez)ordine sociala. Daca, din curiozitate, s-ar intocmi o statistica avand drept subiecti secretarii de partid ai regimului comunist, s-ar descoperi, surprinzator doar pentru unii, ca tocmai acestia formeaza clasa oamenilor bogati din Romania. Cu afaceri de miliarde de lei, respectivii au devenit marii potentati ai zilei de azi. Din pacate... Conventia Democrata a esuat in toate incercarile sale. Daca, totusi, vrem sa cautam o exceptie, atunci ea nu poate purta decat numele unei singure legi: Legea Lupu. Pentru conformitate, spicuim cateva dintre cele mai importante articole ale sale. CAPITOLUL I. DISPOZITII GENERALE Art.2. - (1) In aplicarea prevederilor prezentei legi, reconstituirea dreptului de proprietate se face pe vechile amplasamente, daca acestea sunt libere. (2) Drepturile dobandite cu respectarea prevederilor Legii fondului funciar nr.18/1991, pentru care au fost eliberate adeverinte de proprietate, proces-verbal de punere in posesie sau titlu de proprietate, raman valabile fara nici o alta confirmare. Art.3. - (1) Reconstituirea dreptului de proprietate pentru persoanele fizice prevazute la art. 9 alin. (1) din Legea fondului funciar nr. 18/1991, republicata, pentru diferenta dintre suprafata de 10 ha de familie si cea adusa in cooperativa agricola de productie sau preluata in orice mod de aceasta, dar nu mai mult de 50 ha de proprietar deposedat, se face integral in localitatile in care exista suprafete de teren agricol constituite ca rezerva la dispozitia comisiei, potrivit art.18 din aceeasi lege. (2) In cazul in care in localitate nu exista suprafete de teren agricol pentru a satisface integral cererile, in conditiile alin. (1), reconstituirea dreptului de proprietate se va face si din suprafetele de teren agricol trecute in proprietatea comunei, orasului sau a municipiului, conform art. 49 din Legea fondului funciar, si, dupa caz, in situatiile in care prin hotarari judecatoresti ramase definitive si irevocabile se constata nulitatea absoluta a unor titluri de proprietate privata a statului in baza unor astfel de hotarari. (3) In situatia in care nu se poate face reconstituirea dreptului de proprietate integral, in conditiile alin. (2), se vor acorda despagubiri pentru diferenta de teren neretrocedat. (4) Despagubirile se vor acorda incepand cu suprafetele cele mai mici care nu pot fi retrocedate. Art. 4. - (1) Pentru terenurile din extravilanul localitatilor, foste proprietati ale persoanelor fizice, care au trecut in proprietatea statului in mod abuziv si se gasesc incluse in diverse amenajari hidrotehnice, de hidroameliorare sau de alta natura, se restituie, in conditiile legii, fostilor proprietari sau a mostenitorilor acestora suprafete agricole echivalente, constituite din rezerva existenta la comisiile locale, iar in situatia in care aceste suprafete sunt insuficiente, din domeniul privat al statului, din aceeasi localitate. In localitatile in care compensarea nu este posibila se vor acorda despagubiri fostilor proprietari sau mostenitorilor acestora, in conditiile legii. (2) In cazul in care lucrarile, pentru care suprafata de teren a fost expropriata, nu au fost executate sau se afla in stadiu de proiect, suprafata preluata se restituie, la cerere, fostilor proprietari sau mostenitorilor acestora. Art. 6. - ... (3) In situatia in care anumite suprafete sunt revendicate de doi cetateni, dintre care unul este fostul proprietar, caruia i s-a preluat terenul prin masurile abuzive aplicate in perioada anilor 1953 - 1959, si cel de-al doilea, persoana careia i s-a atribuit teren din cel preluat de la fostul proprietar in limita resurselor de teren existente, inclusiv a rezervelor create, se va restitui terenul in natura ambilor solicitanti. In cazul in care resursele sunt insuficiente, se va atribui in natura terenul persoanei care detine actele de proprietate, iar cei care au fost improprietariti cu asemenea terenuri vor fi despagubiti in conditiile legii... CAPITOLUL II. RETROCEDAREA TERENURILOR AGRICOLE Art. 8. - Persoanelor fizice carora li s-a stabilit calitatea de actionar la societatile comerciale pe actiuni cu profil agricol sau piscicol, in temeiul art. 36 din Legea fondului funciar li se restituie in natura suprafete cu destinatie agricola sau piscicola de aceeasi calitate, pe baza documentelor care atesta fosta proprietate, in perimetrul acestor societati. Atribuirea efectiva a terenurilor se face in zona colinara pe vechile amplasamente, iar in zonele de campie pe vechile amplasamente, daca nu sunt afectate exploatatiile agricole, proprietate publica si privata a statului, in unitatea lor. Art.9. - (1) Terenurilor proprietate de stat, administrate de institutele si statiunile de cercetare, destinate cercetarii si producerii de seminte, de material saditor din categorii biologice superioare si de animale de rasa, apartin domeniului public si raman in administrarea acestora... Art. 10. - Persoanelor fizice carora li s-au stabilit drepturi de creanta la institutele si statiunile de cercetare si productie agricola, precum si la regiile autonome cu profil agricol, potrivit prevederilor Legii nr. 46/1992, li se restituie suprafetele de teren agricol... Art. 13. - Prefectul, in calitatea sa de presedinte al comisiei judetene, va intocmi si va inainta lunar Departamentului pentru Administratie Publica Locala un raport privind situatia aplicarii prevederilor legii, cu propuneri de masuri, inclusiv de atragere a raspunderii pentru primarii care impiedica in orice mod reconstituirea drepturilor de proprietate in termenele si conditiile stabilite de lege... Art. 16. - (1) Persoanelor prevazute la art. 39 din Legea fondului funciar, ale caror terenuri agricole au fost trecute in proprietatea statului prin efectul Decretului nr. 83/1949 si al oricaror acte normative de expropriere, sau, dupa caz, mostenitorilor acestora li se reconstituie dreptul de proprietate in natura, in limita suprafetei de teren trecute in proprietatea statului, dar nu mai mult de 50 ha de proprietar deposedat, din suprafetele de teren aflate in patrimoniul societatilor comerciale pe actiuni cu profil agricol sau al altor societati comerciale care au in patrimoniu terenuri agricole ori, dupa caz, aflate in administrarea regiilor autonome si a societatilor nationale cu profil agricol, care isi au sediul in localitatea sau in localitatile in care s-a aflat terenul agricol trecut in proprietatea statului.... Art. 23. - (1) Organele reprezentative ale unitatilor de cult, constituite pana la intrarea in vigoare a prezentei legi, dobandesc prin reconstituire suprafete de teren agricol din fondul bisericesc al cultului caruia ii apartin, astfel: a) centre eparhiale, pana la 100 ha; b) protoierii, pana la 50 ha; c) manastiri si schituri, pana la 50 ha; parohii si filii, pana la 10 ha... CAPITOLUL III. RETROCEDAREA TERENURILOR FORESTIERE Art. 24. - (1) Reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor forestiere, pentru diferenta dintre suprafata de un hectar de proprietar deposedat si cea avuta in proprietate, dar nu mai mult de 10 ha de proprietar deposedat, persoanelor fizice sau, dupa caz, mostenitorilor care au formulat cereri conform art. 45 din Legea fondului funciar nr. 18/1991, se face pe vechile amplasamente. (2) Se excepteaza de la reconstituirea dreptului de proprietate pe vechile amplasamente urmatoarele terenuri forestiere: a) terenurile atribuite fostilor proprietari, cu respectarea prevederilor Legii fondului funciar, pentru care s-au eliberat titluri de proprietate sau procese-verbale de punere in posesie; b) terenurile pe care se afla sau sunt in curs de realizare constructii sau amenajari silvice, drumuri forestiere ori alte amenajari sau instalatii ori alte mijloace fixe; c) terenurile pe care sunt instalate culturi forestiere experimentale, de lunga durata, aflate sub observatia Institutului de Cercetari si Amenajari Silvice; d) rezervatiile forestiere de seminte de importanta deosebita, plantatie, plantatii-mama de butasi si arboreturile - surse de seminte din specii valoroase, inscrise in catalogul national al materialelor de reproducere admise in culturile silvice; e) rezervatiile stiintifice, padurile - monumente ale naturii si alte arii strict protejate, constituite si declarate astfel potrivit legii; f) padurile cu rol de protectie deosebita antierozionala si hidrologica; g) terenurile defrisate total sau partial dupa data de 1 ianuarie 1990... CAPITOLUL IV. DISPOZITII FINALE SI TRANZITORII Art. 30. - In aplicarea prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991, astfel cum a fost modificata prin Legea nr. 169/1991, cetatenii romani au aceleasi drepturi, indiferent daca la data inregistrarii cererii aveau domiciliul in tara sau strainatate. Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor si de Senat in sedinta comuna din 9 decembrie 1999.
Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

955 viz    0 com
1498 viz    0 com
605 viz    0 com
1197 viz    0 com
1118 viz    0 com
816 viz    0 com
1278 viz    0 com
Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1318 (s) | 22 queries | Mysql time :0.021593 (s)