News Flash:

Nasterea Mantuitorului Iisus Hristos în colindele traditionale romanesti

27 Noiembrie 2010
2407 Vizualizari | 0 Comentarii
Parintele Calistrat Manastirea Vladiceni
De doua mii de ani Sfânta Biserica împleteste dogma ortodoxa a mântuirii noastre cu folclorul traditional al colindelor. Atmosfera aceasta duhovniceasca insufla un plus de vointa în lucrarea de mântuire a sufletului. Nasterea Mântuitorului nu este un motiv de distractie, ci un motiv de bucurie si de meditatie launtrica. Prin cântecul devenit rugaciune, omul Îl lauda pe Creatorul sau, Care i-a aratat zorile mântuirii: "Hristos Se Naste, slaviti-L, Hristos Se naste, întâmpinati-L!" (Troparul Praznicului Nasterii Domnului). Când Tatal Cel Ceresc a ales-O pe Fecioara Maria ca sa fie mama Fiului Sau si sa-L nasca pe Hristos, Duhul Sfânt, umbrind-O, a sfintit-O desavârsit: "Scaun de heruvimi Fecioara... Fecioara astazi pe Cel mai presus de fire-L naste" (Condacul Praznicului Nasterii Domnului) - lucru mai presus de mintea omeneasca si mai presus decât tot cuvântul cel ritoricesc: "Fecioara va lua în pântece si va naste fiu" (Isaia 7.14). Dar toate acestea au o plasare în istoria cronologica a umanitatii. Cezar Augustul face recensamânt, Irod taie pruncii (pentru a da siguranta tronului!), pastorii cânta, steaua sta deasupra Betleemului, Îngerii coboara peste Fiul Omului, magii aduc daruri Marelui Împarat, a Carui împaratie nu este din lumea aceasta. Dar si elementul pamântesc îsi are locul sau în actul mântuirii - în care omenescul si firescul se împletesc cu taina cea din veac ascunsa si de îngeri nestiuta. Ieslea, dobitoacele, casa plina pâna la refuz cu oaspetii bogati ai lui Craciun, batrânul Iosif îngrijorat, frica pentru viata Pruncului amenintata de nebunia lui Irod, ploaia, frigul, scutecele, leganelul - tot acest ansamblu contemplat spiritual si cântat de Sfintii Îngeri pentru Pruncul-Împarat al Cerului este alcatuit, în fond, din elemente de normalitate, care fac dovada marelui Eveniment al Nasterii dupa trup a Domnului, aflat în centrul tuturor sarbatorilor de la venirea iernii. Toate acestea sunt cântate în colinde,
care, de fapt, îndeplinesc acelasi rol ca si picturile din biserica - sunt graiul lin si blând al credintei populare ce izvoraste din inimile curate ale credinciosilor nostri. Nu se cânta pentru a împlini o traditie, se cânta pentru a trezi mintea si inima spre maretia si adancimea tainei mântuirii noastre. "Iosife, fiul lui David, nu te teme a lua pe Maria, logodnica ta, ca ce s-a zamislit într-insa este de la Duhul Sfânt" (Matei 1.20). De aceea, îngerii cânta împacarea cerului cu pamântul: "Slava întru cei de sus si pe pamânt pace între oameni bunavoire" (Luca 2.14). Iata ce cere Hristos: inima calda, curata, saraca, smerita - ca ieslea Nasterii Sale, sa poata sa Se încalzeasca înlauntrul nostru de iarna necredintei, ce bântuie prin lumea de azi si dintotdeauna, limitând sarbatoarea Nasterii Domnului la distractie, mâncare si bautura, transformând împaratia lui Dumnezeu în consumism biologic si social, uitându-se ca sângele si carnea nu vor mosteni împaratia lui Dumnezeu: "Pizmuiri, ucideri, betii, chefuri si cele asemenea acestora, pe care vi le spun dinainte, precum dinainte v-am si spus, ca cei ce fac unele ca acestea nu vor mosteni împaratia lui Dumnezeu" (Galateni 5.21). Uitam ca Nasterea este prilejul de unire cu Dumnezeu - în primul rând prin Euharistie, prin rugaciune, prin mila, jertfa si iubirea semenilor nostri: "Între oameni bunavoire!" (Luca 2.14).
Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.3836 (s) | 22 queries | Mysql time :0.265440 (s)