News Flash:

"Noi cantam si colindam!"

25 Decembrie 2010
1051 Vizualizari | 0 Comentarii
Parintele Calistrat
Motto: "Ce voi rasplati Domnului pentru toate câte mi-a dat mie? Paharul mântuirii voi lua si numele Domnului voi chema" (Psalmi 115.3-4)
 
"Laudati si cântati si va bucurati!" - iata sinteza nenumaratelor cuvinte de lauda aduse Bunului Dumnezeu Sfântul prin varietatea colindelor care circula în spatiul ortodox si în viata societatii noastre crestinesti contemporane. Numai ca, asemeni oricarui lucru care trece prin rationamentul uman, si colindele noastre stravechi trec astazi prin filtrul mai multor judecati (de multe ori pur imaginare!) ale mintii omenesti cazute în robia înselaciunii pacatului. Temeiul fiintial al acestor colinde (de doua mii de ani pastrate în tezaurul traditiei noastre ortodoxe românesti) este dat de Persoana Pruncului Iisus, de Persoana Fecioarei Maria si de faptul minunat al Nasterii Lui din preacuratele Ei sângiuri. Îngerii si steaua, magii si pastorii, regele Irod si ieslea cea din Betleem - toate acestea constituie decorul unei scenografii a mântuirii neamului omenesc.
Din pacate, pentru lumea moderna (marcata de consumismul exacerbat irational), sacrul colindelor de altadata s-a alterat, devenind profan. Frumusetea inegalabila si de neînlocuit a armoniei vocilor tineresti unite în colind a fost pervertita pâna la genul de "colinde - manea", ce nu mai au nici o legatura cu spiritualitatea autentica, colindele devenind marfa ieftina si de proasta calitate, muzica de petrecere sau ingredient adecvat atmosferei de sarbatori. De la frumusetea spirituala a colindului sfânt traditional la "muzica - de - Craciun" pentru delectare - este o mare diferenta! Pe de alta parte, instrumentele muzicale care desfata urechea ascultatorului împatimit ramân departe de angelicul neprefacut al glasurilor de prunci, ca si de armonia corurilor de barbati credinciosi si de femei credincioase-a caror linie melodica izvoraste din launtrul sufletului: "Slava întru cei de Sus Lui Dumnezeu si pe pamânt pace între oameni bunavoire!" (Luca 2.14). Colindele nu sunt altceva decât rugaciuni cântate, muzica de taina din adâncul cuvintelor Dumnezeiestilor Scripturi, dogma despre venirea Lui Dumnezeu în lume pentru mântuirea noastra, legatura dintre sufletul lumii si Duhul Lui Dumnezeu, dintre Raiul Lui Dumnezeu si Adam cel cazut din el si pierdut în lumea pacatului, oglinda Revelatiei Divine, puntea dintre om si Dumnezeu, pecetea împacarii prin Nasterea Lui Iisus, Fiul Celui Preaînalt, Emanuel-care se tâlcuieste "cu noi este Dumnezeu". Iisus este Mântuitorul lumii! Colindele sunt Sfânta Scriptura cântata pentru omul simplu credincios (chiar si de ar fi el nestiutor de carte) care poarta în ele Adevarul revelat din Ceruri prin Duhul Sfânt. Poarta profetiile proorocilor celor de demult care L-au vazut cu ochii mintii pe Iisus venind în lume ca sa îl mântuiasca pe om. Nasterea Pruncului Sfânt ramâne în ea însasi o Taina de adâncime de necuprins cu mintea, pe care nici îngerii nu au putut-o pricepe: "Taina cea din veac ascunsa si de îngeri nestiuta!" (Cântarile Octoihului glas 4). Esenta acestui slavit  praznic împaratesc este miezul crestinatatii însasi, caci fara Iisus mântuire lumii nu este: "Fara de Mine nu puteti face nimic!" (Ioan 15.5). Cuvintele de taina ale batrânului Simeon la Templu sunt limpezi pentru toate veacurile crestine: "Acesta este pus spre caderea sa ridicarea multora din Israel" (Luca 2.34). Pentru ca de la Nasterea Lui Iisus încoace noi ramânem vesnic sub Adevar si Dreptate, suntem colindatori si la propriu si la figurat, -caci colindam cântând si rugându-ne pe la casele crestine, dar si colindam permanent (sufleteste, intelectual, moral, existential) în cautarea Lui Iisus întru împlinirea poruncilor Lui, pentru a descoperi Împaratia Lui Dumnezeu cea din launtrul nostru. Nasterea Cea mai presus de fire a Pruncului Iisus este rasaritul cunoasterii voii Lui Dumnezeu pentru umanitate si dovedeste neîndoielnic faptul ca Dumnezeu a aratat dintotdeauna iubire catre om, a aratat compasiune, a aratat dragoste si dor, facându-i omului iarasi chemarea cea catre Rai. De aceea Hristos este Rasaritul Cel de Sus, Soarele Dreptatii, Lumina cunostintei, Reperul fundamental si Calea umanitatii întregi spre mântuire, spre Împaratia Lui Dumnezeu. Asadar pentru a cânta cu vrednicie colindele Vestirii Celei Bune a Nasterii Fiului Lui Dumnezeu, ne sunt de trebuinta curatia Fecioarei, râvna magilor, nerautatea pastorilor, slujirea îngerilor-si mai presus de toate sfintenia: smerenia Pruncului Iisus. Ca sa putem cânta colinde trebuie sa fim pregatiti sufleteste pentru a purta pe buze cuvintele dumnezeiesti, sa ne curatim inima si simtirile, sa ne primenim cugetul si sufletul, sa redevenim inocenti asemeni pruncilor; sa avem dor de Dumnezeu si de cer. Pentru ca altfel-satui si mândri, întinati si nepasatori, nu facem altceva decât sa luam Numele Lui Dumnezeu în desert. Si astfel sa ne trezim auzind întrebarea Domnului Dumnezeu, mai înainte graita prin Duhul Sfânt în Psalmul Regelui David Profetul: "De ce iei asezamântul de lege al Meu pe buzele tale, când cu cel tâlhar si desfrânat partea ta puneai? Ai crezut ca Voi fi asemenea tie!" (Psalmi 49.17).
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.4059 (s) | 22 queries | Mysql time :0.289031 (s)

loading...