Noua critica si noua literatura

10 Iulie 2008
1087 Vizualizari | 1 Comentarii
Noua critica si noua literatura
- Stii ca n-am obiceiul sa-mi aleg lecturile dupa recenziile din presa. Si, totusi, de data asta am facut-o, caci prea erau unanimi cronicarii in elogii. Am citit, prin urmare, romanul lui... cutare, o carte - cum scria in gazete - despre conditia umana a zilelor noastre si, in acelasi timp, o mare izbanda literara. Ei bine, iti imaginezi ce-am gasit in ea? Un soi de jurnal al unui tanar cu un bagaj lexical de vreo suta si ceva de cuvinte, a carui existenta se rezuma la afaceri hetero si homosexuale, pregatite cu prize de hasis si betii de sfarsit de lume. Nu tu o observatie mai de Doamne ajuta, nu tu o idee sa te puna pe ganduri, nu tu o formulare cat de cat memorabila. In schimb, vulgaritati cat pentru un dictionar de argou si injurii cu nemiluita. Ma rog, asta s-a priceput autorul sa scrie, treaba lui. Dar ce face critica? Si-a pierdut de tot busola, ca nu mai e in stare sa deosebeasca literatura de simpla inseilare?

- Ei, cum sa si-o piarda? Doar ca nu o poate folosi, pentru ca e defecta. Sunt vreo douazeci de ani de cand critica isi tine busola in buzunarul de la pantaloni, ca pe o pretioasa mostenire, ii lustruieste capacul si sticla protectoare, eventual o arata oricui se intereseaza de ea, facandu-se a nu vedea ca acul nu mai indica demult nordul valorilor.
- Eu vorbesc serios si dumitale iti arde de gluma.
- Ba nu glumesc defel. Constat numai. Va sa zica, in loc sa ia act de starea busolei, sa o dea la reparat ori sa-si procure alta noua, capabila sa-i arate directia de mers, critica rataceste cam la voia intamplarii. Ceea ce n-ar fi de dispretuit, fiindca poti nimeri drumul bun si prin accident. Fireste ca o critica lipsita de ajutorul principalului instrument de identificare a valorilor literare nu face o impresie tocmai favorabila. Selectia, oricat de capricioasa, presupune, nu-i asa?, oarescari criterii; fie si nepotrivite domeniului in chestie, numai criterii sa fie.
- Haida de! Si care sunt, ma rog, criteriile asumate de critica ceasului de fata?
- Unul ar fi refuzul formulelor literare numite cu dispret "traditionale". Cu alte cuvinte, nu se mai poate scrie ca ieri sau ca de cand se scrie, fiind nevoie de alte forme artistice, pe potriva timpului actual si a omului de azi. Romanul, ca de la el am pornit, nu mai presupune asadar constructie, fiind un discurs aleatoriu capabil sa inghita orice. Nu mai presupune nici macar scrisul corect gramatical si logic, daramite expresivitate. Cat despre poezie, ce sa mai vorbim? Practic, tot ce sfideaza ideea de literatura e declarat fara sovaire triumf al literaturii.
- Si cui foloseste aceasta caraghioasa rasturnare a lucrurilor?
- In primul rand nechematilor, pusi deodata pe acelasi plan cu putinii chemati si tratati otova. Dumneata, care ai primit o educatie literara de "moda veche", deprins cum erai sa gusti scrisul unui Caragiale, nu si al veleitarilor pe care Nenea Iancu ii ridiculiza fara mila, esti capabil inca sa te minunezi cum de atatea prostii sunt declarate cu seninatate capodopere. Gandeste-te insa ca generatiile tinere, pentru care paginile lui Caragiale si ale altor maestri sunt ca si necunoscute, nu vor mai avea termene de comparare si vor lua de bune elogiile ce potopesc capetele ilustrilor anonimi ai momentului. Ei vor fi convinsi ca nefericitele inseilari slavite acum de critica, preapline de frustrari si ignoranta, reprezinta culmea scrisului nostru beletristic.
- Daca inteleg bine, nici executiile scriitorilor postbelici de notorietate nu sunt fara legatura cu aceasta premeditata rasturnare a scarii de valori.
- Ai dreptate. Insa aici intra in actiune alt criteriu, al corectitudinii politice. Potrivit acestuia, nu sunt scriitori veritabili decat promotorii ideilor politiceste corecte. Ceilalti, indiferent de talent, trebuie, daca nu pusi la zid, cel putin trecuti in uitare. La rigoare, lumea literara nu se mai calauzeste dupa norme specifice, devenind un camp al bataliei politice. Sa lasam insa acest subiect palpitant pe altadata.